شناسهٔ خبر: 175965 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت پیش از شروع مدیریت ارز ترجیحی باید اعتبارات جبرانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کرد

علیرضا نظری نماینده خمین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت برخی محصولات اساسی، گفت: دولت باید پیش از شروع مدیریت ارز ترجیحی، قسمت حمایتی آن یعنی واریز اعتبار جبرانی به حساب سرپرستان خانوار را جهت جلوگیری از فشار معیشتی انجام می‌داد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری در تشریح علت افزایش ناگهانی قیمت روغن و آرد و به تبع آن نان باگت، ماکارونی، شیرینی و کیک، گفت:دولت باید قبل از حذف ارز ترجیحی اقدامات لازم را انجام دهد که به جامعه فشار معیشتی وارد نشود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت ناگهانی با حذف ارز ترجیحی دور از ذهن نیست، یادآور شد: این افزایش قیمت شامل نهاده هایی مثل گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و غیره می شود که به صورت غیرمستقیم روی قیمت سایر کالاها نیز تأثیر می گذارد اما باید به طریقی، این افزایش قیمت جبران شود و منابع حاصل به سفره مردم باز می گشت

وی ادامه داد: در گام اول ارز روغن خوراکی و دارو و سپس ارز آرد صنعتی حذف شده که به تبع آن قیمت ماکارونی و انواع کیک و شیرینی نیز افزایش یافت.در هرصورت نمایندگان تاکید داشتند در صورت اینکه دولت خواست ارز ترجیحی را حذف کند از محل درآمد هدفمندی یارانه ها باید برای جبران حذف ارز  اقدام کند.

وی در ادامه با بیان اینکه این مبلغ باید به عنوان جبران افزایش قیمت ها به حساب سرپرستان خانوار واریز می شد، عنوان کرد: در حال حاضر هم ارز ترجیحی حذف شده و هم حمایتی از مصرف کنندگان صورت نگرفته است که مورد انتقاد مجلس خواهد بود.

نظری همچنین با بیان اینکه دولت باید موضوع حذف ارز ترجیحی را به صورت برعکس اجرا می کرد به این معنا که ابتدا اعتبار در نظر گرفته شده را به صورت نقدی به سرپرستان خانوار می داد و بعد ارز ترجیحی را حذف می کرد، اظهار داشت: امروز با افزایش قیمت ناگهانی کالاهای اساسی، شاهد نارضایتی مردم هستیم و این گلایه مندی از دولت وجود دارد که چرا مدیریت و حذف ارز ترجیحی را به صورت ناقص اجرا کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به این منظور هفته آینده وزیر جهادکشاورزی را به مجلس فرا خواهد خواند تا در این خصوص گزارش دهد که چرا بخش حمایتی این قانون اجرا نشده، بخش افزایش قیمت آن صورت گرفته است.

نظر شما