شناسهٔ خبر: 175910 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هفته آینده جزئیات طرح شفافیت بررسی و تصویب خواهد شد

سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: با توجه به موافقت مجلس با کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه، مجلس وارد بررسی جزئیات شده و در هفته آینده جمع‌بندی و تصویب خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، سید نظام‌الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه، گفت: این طرح به عنوان نقطه عطفی در شفافیت دستگاه‌های مختلف است. مجلس به یکی از وعده‌های خود به مردم عمل کرده و با شفاف کردن فرآیندهای سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی در کشور گام تاریخی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام برداشته شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که نمایندگان از نخستین روزهای مجلس یازدهم دنبال می‌کردند، تصویب قانونی برای شفافیت بود، چرا که معتقدیم با شفافیت در حوزه‌های سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجرایی می‌توانیم علاوه بر بهینه کردن فرآیندها و امور، فسادهای احتمالی و رانت‌ها را کاهش دهیم.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شفافیت را از مقوله‌های مهم برای تقویت رابطه مردم با نظام خواند و تأکید کرد: شفافیت از جمله مقوله‌های بسیار مؤثر در بهبود سیاستگذاری و تصمیم‌گیری و اجراست که در صورت اجرای دقیق به اصلاح آسیب‌های حکمرانی و ایجاد یک ساختار برای حکمرانی نو می‌انجامد. اجرای طرح شفافیت قوای سه‌گانه به افزایش آگاهی عمومی مردم از آنچه در حکمرانی می‌گذرد، منجر می‌شود.

موسوی تصریح کرد: اگر مقوله شفافیت با دقت و در جای صحیح خود اجرا شود، به یکی از ارکان بنیادین در افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود. مقوله شفافیت در اصول دینی ما نیز مورد تأکید قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل تأکید کرده بودند که «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند». براساس همین سیاست کلان، مجلس یازدهم کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه را امروز تصویب کرد که فرآیند بررسی جزئیات آن نیز آغاز شده و امیدوارم به نتایج بسیار خوبی برای کشور منجر شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شفافیت را از خود آغاز کرده است، در ماده اول این طرح بر شفافیت مجلس و دستگاه‌ها و نهادهای ذیل آن تأکیده شده است. براساس این طرح باید آرای مأخوذه نمایندگان به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد. البته این بند فقط شامل مجلس نیست و هیئت وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مطابق مفاد این طرح باید آرای خود را منتشر کنند.

وی، شفاف شدن آرا و دیدگاه‌ها در قوای سه‌گانه را اقدام بسیار مهمی دانست و افزود: طبق این طرح جلسات دولت و دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی که تصمیم‌گیری و هزینه‌کرد بودجه در برخی از آن‌ها پشت درهای بسته و در اتاق‌های تاریک انجام می‌شد، شفاف خواهند شد. نورافکن این طرح باعث شیشه‌ای شدن این ساختارهای مبهم و رازآلود می‌شود. همچنین نهادهایی همچون صداوسیما و مؤسسات و ارگان‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی، شوراهای شهر و روستا نیز شفاف شده و می‌تواند به مردمی شدن سیاستگذاری‌ها و عملکردها بینجامد.

موسوی بیان کرد: براساس طرح قوای سه‌گانه، دستگاه‌های ذیل آن‌ها باید هزینه‌های خود را به صورت شفاف به مردم اعلام کنند. انتشار عمومی صورت‌های مالی و اطلاعات اموال، درآمدها و هزینه‌ها، تسهیلات، املاک، کمک‌ها و واگذاری‌های بلاعوض، انتشار متن، متمم و الحاقات تمامی معاملات، انتشار فرصت‌های اشتغال و جذب نیروی انسانی و همچنین انتشار عمومی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دیگر ویژگی‌های مهم این طرح است که نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای احتمالی و رانتخواری‌ها خواهد داشت.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح فرآیند بررسی این طرح در مجلس، گفت: با توجه به موافقت با کلیات، مجلس وارد بررسی جزئیات شده و ان‌شاء‌الله در هفته آینده جمع‌بندی و تصویب خواهد شد.

نظر شما