شناسهٔ خبر: 175797 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اخذ بیش‌ از دو هزار گزارش در سامانه اخذ شکایات

سروری رئیس شورای عالی استان‌ها از مراجعه بیش از ۱۲ میلیون نفر به سامانه جامع مصوبات خبر داد.

به گزارش «نماینده»، نشست رسانه‌ای پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها به‌مناسبت روز ملی شوراها با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

سروری در این نشست ضمن گرامی‌داشت روز ملی شوراها گفت: شاکله اصلی نظام مردم پایه جمهوری اسلامی ایران بر تبلور شوراها شکل گرفته و از پایین‌ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح، نمایندگان مردم تصمیم سازی و تصمیم گیری می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی که از دل مردم برخاسته شبکه شوراهاست.

وی با بیان اینکه آنچه که امروز با آن مواجهیم استفاده حداقلی از این ظرفیت عظیم است، گفت: دلیل آن این است که سلسله توده شوراها نظام مند متولد نشده و شکل نگرفته و انسجام بخش نیست.

سروری اظهار کرد: قانون‌گذار اهداف بسیاری برای شکل گیری مشارکت مردم در امور خود تبیین کرده اما چون ساختاربندی نشده متأسفانه شاهد استفاده حداقلی از این ظرفیت عظیم هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: به دنبال این هستیم شکلی را که امروز در شورای عالی استان‌ها وجود داشته تغییر دهیم و شورای عالی استان‌ها به عنوان شورای فرادست نیاز به تحول جدی دارد.

وی افزود: این تحول از بالا تا پایین‌تر سطح شوراها باید شکل گیرد. با این نگاه تشریفاتی که به شورای عالی استان‌ها وجود دارد نمی‌توان هدف قانون گذار را محقق کرد.

سروری با بیان اینکه باید این نگاه را تغییر داد و رویکردها تغییر یابد تا عملکردهای کارا، مؤثر و در جهت حل معضلات مردم باشد، تصریح کرد: معتقدیم همه هسته‌های شورایی در کشور در اولین اقدام باید نظام مسائل، مشکلات و مطالبات مردم را احصا کنند و مبتنی بر اولویت بندی باید از طریق شوراها کارنامه ارائه شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه اظهار کرد: ابتدا باید دولت، مجلس و قوه قضائیه در تعامل نزدیک، گسترده و فشرده هم افزایی فراگیر را ایجاد کنند تا بتوانیم نگاه حداقلی به شوراها را به نگاه حداکثری تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: خود نظام شورایی باید در درون خود دچار تغییر و تحول و جوشش و جنبش اجتماعی شود و به همین دلیل مشارکت دادن نظام شورایی یکی از اهداف اصلی است و با نگاه جمع سپاری و تلاش کنیم برای حل هر معضل کل نظام شورایی را مشارکت دهیم و به گونه‌ای حرکت کنیم تا از این استعداد عظیم استفاده حداکثری شود.

سروری خاطرنشان کرد: موضوعاتی مطالبه ملی است. مطالبات ملی را باید در دستور کار قرار دهیم. مثل کاهش صدور پروانه‌ها که به مطالبه ملی تبدیل شده است و مردم از این موضوع ناراحت هستند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به فقدان شفافیت در صدور پروانه گفت: فرایندهای غلطی وجود دارد که با اصلاح آنها می‌توانیم کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. امروز شورای عالی استان‌ها باید این موضوع را در دست گیرد و با اصلاح فرایند ها کاهش صدور پروانه را ایجاد کند.

وی بیان کرد: کار سامانه جامع مصوبات شروع شده که یک سامانه کاملاً تخصصی است و در عرض چهار سال بیش از ۱۲ میلیون مراجعه کننده داشته است. از زمان شکل کسری بلیده تا الان تمامی مصوبات موجود را تجمیع کردیم و هر کارشناسی بخواهد در هر حوزه‌ای تمام مصوبات مربوط به یک موضوع را در یک جا داشته باشد که هدیه بزرگی به جامعه کارشناسی کشور بود.

سروری عنوان کرد: این سامانه سبب انتقال تجارب به همه قسمت‌های کشور می‌شود و همه می‌توانند سابقه مصوبات در کشور را در اختیار داشته باشند. به دنبال این هستیم در حدود شش ماه الی یک سال این سامانه بزرگ را تقدیم به جامعه شورایی و کارشناسی کشور کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: موضوع باغات، محیط زیست و آلودگی هوا موضوعات ملی و مهم است و برای حفظ فضای سبز کشور نیازمند وحدت رویه هستیم. در تصمیمات یا به حوزه‌های شخصی و یا به حوزه‌های عمومی تجاوز می‌کنیم.

وی بیان کرد: در شورای عالی استان‌ها دنبال این هستیم در این موضوعات را که بار ملی دارد از طریق مصوبات شورای عالی استان‌ها وحدت رویه ایجاد کنیم.

سروری در پاسخ به سئوالی در خصوص فرایند ارائه طرح ها و لوایح به مجلس گفت: شورای نگهبان نگاهی دارد که بر اساس آن حرکت می کند و اولاً باید در زمینه نظام تصمیم گیری شوراها اقدام مناسبی انجام شود و با شورای نگهبان به هم‌زبانی برسیم. برخی از موارد است که در خصوص آن‌ها نیازمند به حرکت فرادست هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: اگر فرایند ارائه طرح‌ها و لوایح به مجلس اصلاح شود، به گونه‌ای که در صف انتظار قرار نگیرد، مثمر ثمر خواهد بود و این حق جامعه شورایی است که وقتی مصوبه‌ای را داریم در یک زمان بندی مشخص در مجلس مطرح شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا به دنبال اصلاح قانون شوراها هستید، گفت: در خصوص قانون شوراها در همه جنبه‌ها نیاز است تغییر انجام شود؛ حتی در قانون انتخابات نیاز به ایجاد تغییر است تا تسلط نگاه سیاسی بر آرا مردم را تعدیل کنیم.

سروری افزود: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها ترکیب نامتناسبی است و نگاه کارشناسی کنار می رود و انتخابات شوراها گرایش سیاسی پیدا میکند؛ بر همین اساس، معتقدیم رویه انتخابات شوراها باید به سمت کارشناسی محور شدن برود.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به سئوالی در خصوص سامانه اخذ شکایات گفت: این سامانه همچنان فعال است و به دنبال این هستیم که این سامانه که به نوعی ارتباط مستقیم مردم با ما است و تخلفات احتمالی که در شوراها و شهرداری‌ها وجود دارد را به طور مستقیم به ما منتقل میکند، تقویت کنیم؛ چرا که این ظرفیت، یک ظرفیت استثنایی است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از دو هزار مورد گزارش به این سامانه رسیده و به طور جدی پیگیری می شود. در حال حاضر به دنبال تقویت این سامانه هستیم.

سروری اظهار کرد: حدود ۱۲۶ هزار نفر جامعه شورایی ما است که باید از روز اول کاری در خصوص زندگی شهروندان تصمیم گیری شود. چه حقی داریم با زندگی مردم این کار را انجام دهیم؟ چرا افرادی که می خواهند بر صندلی تصمیم گیری تکیه بزنند، قبل از آن آموزش نمی‌بینند؟

رئیس شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: در انتخابات آینده به دنبال این هستیم هر کس که در نظام شورای ی رای می آورد تا زمانی که گواهینامه آموزشی نگرفته باشد حق نداشته باشد روی صندلی شورا بنشیند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۳۳ مورد تخلف ثبت شده که بسیاری تبرئه شده و تخلفات قطعی زیر نیم درصد است که با دستگاه های دیگر قابل قیاس نیست.

سروری در پاسخ به سئوالی در خصوص میزان بودجه شورای عالی استان ها در سال جاری عنوان کرد: امسال ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه بوده و روند آن کاهشی است؛ در حالی که سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد بوده است و این خنده دار است.

رئیس شورای عالی استان ها در پاسخ به سئوالی در خصوص باغات اظهار کرد: موضوع باغات در تهران مساله جدی است و رسانه ها بسیار حساسیت دارند که در همین جا از رسانه ها تشکر میکنم.

وی افزود: کمیسیون شهرسازی در شورای شهر تهران موظف شده با استفاده از کارشناسان و خبرگان مطلبی را در این خصوص ارائه و به شورای عالی استان ها ارائه کنند تا در کارگروهی در شورای عالی استان ها مورد بررسی قرار گیرد و به عنوان طرح به پارلمان ارائه شود.

سروری تصریح کرد: تلاش بر این است مصوبه‌ای را بگذاریم که هم حقوق شخصی و هم حقوق عمومی را با یکدیگر در نظر گرفته شود و منجر به توسعه فضای سبز شود.

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه تاکید کرد: نباید مصوبه‌ای به گونه‌ای باشد که سودجویان برای تخریب این ظرفیت بزرگ بتوانند اقدامات تخریبی خود را داشته باشند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مصوبه دیوان عدالت اداری در خصوص شورایاری‌ها گفت: شورای عالی استان ها با مصوبه دیوان رسمیت خود را از دست داده. اشکالاتی را به مصوبه دیوان وارد کردیم و به ریاست قوه قضاییه ارسال کردیم و امیدواریم به الغای این مصوبه بیانجامد. استناد قوه قضاییه به نوعی مخالفت به قوانین مادر دارد.

سروری در پاسخ به سئوالی در خصوص نظام‌مند کردن شاکله شوراها و جمع سپاری گفت: تحول، حتماً با نگاه مشارکت جویانه شکل می گیرد و نمی توان با عنوان اینکه نمایندگان مردم در شورای عالی استان‌ها هستیم در تصمیماتی که بار ملی دارد تصمیمات بسته ای بگیریم که اگر خطا باشد به جامعه کشور منتقل شود.

رئیس شورای عالی استان ها اظهار کرد: باید مشارکت همه بدنه شورایی در نظام تصمیم گیری وجود داشته باشد. در سامانه، جامعه نخبگانی کشور و صاحب نظران می‌توانند نقطه نظرات خود، نقدها و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

وی تصریح کرد: از ترکیب فعلی جز شورای شهرداری چیزی استخراج نمی شود. در اصل ما شورای شهرداری تهران هستیم و واقعاً اشکال است و این اشکال در نگاه مخالف در حوزه نگاه یکپارچه شهری است. نظام یکپارچه شهری باید ایجاد شود.

سروری با بیان اینکه نظام یکپارچه شهری باید از یک نقطه شروع شود، گفت: در یک شهرستانی که شورای شهر نمی تواند کارهای روزمره را انجام دهد چگونه می توان نظام یکپارچه شهری را ایجاد کرد؟ در گذشته به دلیل عدم فعال بودن شهرداری و عدم تمایل جدی وزارت کشور سبب شد تا یک فرصت طلایی از دست دهیم. کمیسیون کلانشهرها و شهر تهران از اقدامات خوب دولت سابق بود که خوب با آن برخورد نشد و باید آن را احیا کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها بیان کرد: در حال حاضر شهردار تهران این موضوع را پیگیری کرده و دولت پذیرفته تا این کمیسیون دوباره فعال شود. باید به دولت تضمین دهیم که این اقدام می تواند منجر به برداشتن بار از دوش دولت و فعال شدن شورای شهر شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص میزان اجرایی شدن تفاهم نامه‌های دوره قبل گفت: این تفاهم نامه ها خالی از دستاوردهای جدی بوده است. در دبیرخانه گفته شده کارگروهی تشکیل شود و پیشنهادات وزیر کشور پخته و آماده شود و سپس با وزارت کشور تفاهم نامه امضا شود.

سروری با بیان اینکه نگاه ما به تفاهم نامه ها نگاهی است که منجر به خروجی شود، اظهار کرد: پیشنهاد خوبی از وزارت کشور برای غنی سازی روستاها داریم که اگر این پیشنهادات اجرایی شود، مهاجرت معکوس به روستاها صورت میگیرد؛ اما همچنان تفاهم نامه‌ای در این زمینه امضا نکردیم و باید تمام جوانب بررسی شود تا با نگاهی مبتنی بر عملیاتی شدن تفاهم نامه ها اقدام شود.

رئیس شورای عالی استان ها تصریح کرد: نقاط قوت و ضعف تفاهم نامه های قبلی بررسی می شود و مواردی که امکان باردهی دارد فعال خواهد شد تا در این موضوع به تعامل موثر دارای خروجی برسیم.

سروری در پاسخ به سوالی در خصوص درآمدهای ناپایدار شهرداری ها گفت: خودکفایی شهرداری ها در هر جایی صادق نیست. درصد زیادی از شهرهای کوچکی داریم که در دادن حقوق پرسنل مشکل دارند و شکایات زیادی از پرسنل شهرداری ها و شوراها می رسد که حقوق آن ها پرداخت نشده است. باید در این زمینه لایه بندی صورت گیرد؛ البته دولت کمک هایی می کند؛ به‌طور مثال در بحث خرید وسایل حمل و نقل عمومی در دوره قبل دولت هیچ اقدامی را انجام نداد اما دولت به دنبال احیا سهم خود در پرداخت هزینه این موضوع است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حمل و نقل عمومی کشور در حال نابودیست و اتوبوس های موجود در مرز خروج از حرکت هستند، اظهار کرد: نمی توان حکم کلی داد؛ چرا که بسیاری از شهرهای کوچک به مرز ورشکستگی رسیده اند.

سروری در پاسخ به سئوالی در خصوص وظیفه نظارتی شورای عالی استان ها گفت: یکی از وظایف شورای عالی استان ها نظارت است. اما با چه مکانیزمی می توان نظارت کرد؛ متاسفانه برای این نظارت هیچ آیین نامه و دستورالعملی نوشته نشده است.

نظر شما