شناسهٔ خبر: 175769 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مشکل مرزی با افغانستان فعلا حل شده است

جهان آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مناقشات اخیر مرزی با افغانستان،گفت: قرار است هیئت کارشناسی دوطرف محدوده مورد مناقشه را بررسی کنند تا مشخص شود که مشکل چه بوده، فعلاً هم این مشکل رفع شده است.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مناقشات مرزی اخیر با حکومت افغانستان اظهار داشت:در گذشته نیز اتفاقات مشابه‌ای تکرار شده بود و اخیراً هم شاهد آن در دوغارون تایباد بودیم که دلیل اصلی آن عدم آشنایی مسئولین منطقه‌ای و حکومت مرکزی طالبان با محدوده های مرزی و خطوط مرزی است.

وی افزود: در مورد اخیر آنها یک جاده مرزی را به نحوی ترسیم می‌کردند که چند پست نگهبانی و برجک مرزبانی جمهوری اسلامی از خاک افغانستان محسوب می‌شد و به دنبال این اتفاق نیروهای مرزی ما به موقع واکنش نشان دادند و تجهیزات راه سازی را متوقف کردند و متقابلاً آنها هم دست به واکنش زدند و تعداد زیادی تجهیزات نظامی و نیروهای خود را روانه مرز کردند و متقابلاً نیروهای مرزبانی ارتش و سپاه با آمادگی و هوشیاری آرایش گرفتند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از این اتفاقات از طریق رایزنی‌های استاندار و فرمانده هنگ مرزی تایباد و سایر مسئولان محلی موضوع مرتفع شد و با پیگیری های بنده نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی با فرمانده مرزبانی کشور گفتگو کرد و قرار شد در نهایت طرف افغان نیروهای خود را از مرز خارج کنند و آرایش نظامی را تغییر دهند.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه از مسئولین کشور افغانستان توقع است به حدود مرزی احترام بگذارند گفت: مرز یک قانون و پیمان رسمی است و با تغییر قدرت در کشورها و نظام های سیاسی تغییر نمی کند و با استقرار یک دولت جدید در هر کشوری، آن دولت جدید حق تغییر سرحدات را ندارد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز به رعایت حق همسایگی معتقد است، خاطر نشان کرد: قرار است پس از ماه مبارک رمضان هیئت کارشناسی دوطرف محدوده مورد مناقشه را بررسی کنند تا مشخص شود که مشکل چه بوده و فعلاً هم این مشکل رفع شده است.

نظر شما