شناسهٔ خبر: 175736 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دولت سیاستگذاری خود را برای تحول در خودروسازی آغاز کرده است

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت سیاستگذاری خود را برای تحول در صنعت خودروسازی آغاز کرده تا آلودگی شهرها و تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

به گزارش «نماینده»، الهویردی دهقانی درباره رویکرد دولت سیزدهم در بخش دیپلماسی اقتصادی گفت: دولت سیزدهم از ابتدای استقرار خود قول‌هایی داده است و امسال زمان تحقق این شعارهاست و مردم منتظر تاثیر عملکرد دولت در جامعه و اقتصاد هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نشست مشترک دولت و مجلس که در روزهای گذشته به بهانه ضیافت افطار برگزار شد، افزود: درحوزه‌های انرژی، اشتغال، معیشت مردم، تولید و برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالاها، مباحث مهمی در این نشست انجام شد. البته دولت برنامه‌های عملیاتی بر رفع این مشکلات دارد و بارها اعلام کرده است که سیاست‌های اقتصادی خودش را به برجام گره نزده که این رویکرد ستودنی است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم بدون توجه به مذاکرات به خوبی کشور را اداره می‌کند، تاکید کرد: تاکنون دولت در این زمینه موفق بوده و امیدواریم در بخش‌هایی که تفکرات دولت قبلی همچنان ماندگار است، این بخش‌ها با دولت هماهنگ شوند یا اینکه تغییرات لازم در مدیریت آنها انجام شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس درباره راهکارهایی که سبب تقویت دولت در بخش‌های مهم اقتصادی و معیشتی کشور می‌شود، گفت: یکی از بخش‌های مهم برای کشور و مردم اقتصاد است که در این بخش با تقویت پول ملی، کوچک شدن دولت، توجه به بخش خصوصی و راهبر شدن دولت در عرصه‌های مختلف، می‌توان به نحوی عمل کرد که مردم را در تولید مشارکت داده و سیاستگذاری درست و حمایت‌های لازم در این باره انجام شود.

دهقانی با بیان اینکه در بخش معادن و خودرو دولت نباید رقیب بخش خصوصی شود، گفت: دولت در این بخش‌ها باید راهبر و تنظیم‌گر باشد و بخش خصوصی که توان زیادی در این حوزه‌ها دارد بیشتر فعالیت کند. البته برای اجرای چنین رویکردی باید حمایت و تامین مالی انجام شود.

وی با بیان اینکه بورس به عنوان یکی از بخش‌های مهم در جهت سرمایه گذاری برای شرکت‌ها و مردم محسوب می‌شود، اظهار داشت: با مدیریت این بخش و تضمین دولت، مردم مشارکت بیشتری در بورس خواهند داشت و جایگاه مطمئنی برای شرکت های بزرگ خواهد بود که این رویه به بهبود اقتصاد اثر دارد.

ساماندهی صنعت خودرو کشور محتاج عزم فرا قوه‌ای است

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با اشاره به راهکارهایی برای ساماندهی صنعت خودرو کشور عنوان کرد: این موضوع فرا قوه‌ای است و مجلس، دولت، نهادها و ارگان‌های تاثیر گذار کشور باید نگاه جامعی در ساماندهی صنعت خودرو برسند. از طرفی موضوع خودرو برای کشور حائز اهمیت بوده و سبب بهبود تولید، افزایش اشتغال و امنیت مردم در جاده‌ها خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: خودروسازی در حقیقت پیشران دیگر صنایع کشور محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر جلب رضایت مصرف کننده و تولید کننده، ارزآوری هم برای کشور به ارمغان بیاورد. اما متاسفانه مشکلات این حوزه از دیرباز به دلیل عدم سیاستگذاری درست همچنان پابرجاست. چرا که این دو شرکت خودروسازی کشور از توانمندی مالی، تکنولوژی و ساختار مناسب برخوردار نیستند.

دهقانی با ذکر پیشنهادی برای بهبود شرایط خودروسازی کشور اظهار داشت: دولت باید به نحوی مدیریت کند که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای تولید خودروهای به روز استفاده کنند. از طرفی متوسط مصرف بنزین در خودروهای ساخت داخل هشت لیتر است و این عدد در خودروهای خارج از کشور به چهار لیتر می‌رسد که توجه به این بخش سبب کاهش میزان مصرف سوخت چند صدهزار لیتر بنزین در سال و ذخیره و صادرات آن می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد آلایندگی شهرهای به دلیل پرمصرف بودن خودروها و معضلات بی شمار برای مردم است. البته امیدواریم که دولت و در مجموع حاکمیت این صنعت را از مشکلاتی که دارد، ‌ نجات دهد.

عضو کمیسسیون صنایع و معادن مجلس درباره رویکرد مجلس برای حمایت از ایده‌های و طرح های دانش بنیان خاطرنشان کرد: مجلس قدرت اجرایی ندارد اما طرح‌ها و ایده‌هایی که به مجلس و کمیسیون صنایع و معادن اعلام می‌شود به شرکت‌های و سازمان‌های مربوطه معرفی شده تا برای حمایت از آنها اقدامات لازم انجام شود.

نظر شما