شناسهٔ خبر: 175735 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دیپلماسی اقتصادی با همسایگان ۱۰۰۰ میلیارد دلار سود دارد

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بهبود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، حدود هزار میلیارد دلار برای کشور سود دهی ایجاد می‌کند.

به گزارش «نماینده»، مصطفی نخعی درباره دیپلماسی اقتصادی در دولت یازدهم گفت: جمهوری اسلامی با حدود ۱۵ کشور دنیا هم مرز است که این فرصت بسیار ارزنده‌ای برای بهبود دیپلماسی اقتصادی دولت است. اما متاسفانه در دولت‌های گذشته به جای استفاده از این ظرفیت، نگاه‌ها به سمت کشورهای غربی و دور از ایران بود و به کشورهای همسایه توجه کمتری شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل از دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه غفلت کرد، جمهوری اسلامی اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی با کشورهای همسایه دارد و برآورده می‌شود، بهبود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، حدود هزار میلیارد دلار برای کشور سود دهی ایجاد کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با بیان اینکه دولت این معضل را به درستی شناسایی کرده و در پی حل آن است، گفت: دولت سیزدهم ارتباطات خوبی را با کشورهای همسایه آغاز کرده است و این رویه می‌تواند ادامه داشته باشد. چرا که جمهوری اسلامی مزیت‌های نسبی در انرژی دارد و بیشتر کشورهای همسایه مصرف کننده انرژی هستند و به سوخت، فرآورده‌های گازی و نفتی ما نیاز دارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه توسعه روابط مستمر و پایدار در دستور کارتیم دیپلماسی اقتصادی دولت است، افزود: البته دیپلماسی اقتصادی بخشی از دیپلماسی کلی دولت در بخش‌های مختلف است. به عبارتی وقتی دیپلماسی کشور در بخش های سیاسی، فرهنگی و ... با دیگر کشورها تقویت شود، همزمان دیپلماسی اقتصادی دولت هم فعال تر خواهد شد.

بخش خصوصی از فرصت پیش آمده برای تقویت خود و دولت در دیپلماسی اقتصادی استفاده کند

نخعی تاکید کرد: دراین موضوع نقش بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است و باید از فضا و فرصت فراهم شده بخش خصوصی به بهترین شکلی استفاده کند. بر همین اساس باید بخش خصوصی نسبت به تقویت بخش‌های مختلف خود و به روز شدن اقدام کند تا زمینه فعالیت بین المللی و رقابت با کشورهای مختلف فراهم شود.

وی یادآور شد: در مواردی هم ارتباط مناسب با دیگر کشورها فراهم بوده ولی بخش خصوصی نتوانسته است به درستی از این فرصت استفاده کند. زیرا توانمندی لازم برای رقابت را نداشته است و لزوم تقویت بخش خصوصی بیش از پیش احساس می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با بهبود دیپلماسی سیاسی، می‌توان در بخش دیپلماسی اقتصادی به بهترین شکلی عمل کرد، گفت:‌ به عنوان نمونه در سفر رییس جمهور به روسیه و چندین سفر وزیر نفت به این کشور، مباحث انرژی طرح شد و توافقات بسیار خوبی بین طرفین صورت گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت و در مجموع کشوربه این نتیجه رسیده است که می‌توان با روس‌ها در حوزه انرژی به رغم اینکه به نحوی رقیب هم محسوب می‌شوند،  همکاری مشترک داشت. به عبارتی در سایه یک تعامل سازنده می‌توانیم یکدیگر را تقویت کنیم.

نخعی درباره تاثیر بخش خصوصی برای بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: بخش خصوصی در بهبود دیپلماسی اقتصادی، تلاش‌هایی انجام داده است. ولی انتظار از دولت برای زمینه سازی در جهت تقویت بخش خصوصی بیشتر است. به ویژه امسال که رهبر معظم انقلاب موضوع بهبود دانش بنیان‌ها را مطرح کردند و مجلس هم برای تقویت تولید، قوانین و بودجه‌های خوبی در بودجه امسال پیش بینی کرده است تا بخش خصوصی از این فرصت به بهترین شکلی استفاده کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار و قانون حمایت از شرکت‌های و موسسات دانش بنیان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

نخعی با بیان اینکه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم از معدود دولت‌هایی هماهنگ برای حل مشکلات کشور و مردم هستند، گفت: در روزهای اخیر هم وزرا و نمایندگان مجلس با حضور روسای دو قوه به بهانه ضیافت افطار به گرد هم آمدند تا دو رکن مهم و تصمیم گیر کشور  چشم انداز ادامه راه بهتر از گذشته را تبیین کرده و از دیدگاه‌ها و نظرات یکدیگر در این باره بیشتر آگاه شوند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات مجلس در میزان عملکرد دولت بسیار اثرگذار است و نحوه اجرای دولت در نوع تصمیم گیری مجلس هم اثرات خودش راخواهد داشت. در حقیقت هرچقدر تعامل این دو مجموعه بیشتر باشد، تصمیات بهتری در مجلس گرفته خواهد شد که در اجرا هم می‌تواند رویکرد بهبود شرایط کشور را به همراه بیاورد.

نظر شما