شناسهٔ خبر: 175723 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

راه اندازی ایستگاه مترو با موضوع محیط زیست در پایتخت

مترو مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از انتخاب ایستگاه‌هایی به‌عنوان ایستگاه‌های با موضوع محیط زیست خبر داد و گفت: در این ایستگاه‌ها با بهره‌گیری از عناصر، سازه‌ها و المان‌های محیط زیستی و بازیافتی، آموزش مباحث فرهنگی و موضوعات مرتبط با حفظ زمین و محیط زیست ارائه شود.

به گزارش «نماینده»، شینا انصاری در نشست مشترک اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و شرکت بهره برداری مترو تهران که به مناسبت "روز جهانی زمین" برگزار شد، ضمن استقبال از اقدامات و عملکرد مناسب زیست محیطی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، گفت: با توجه به وجود پتاسیل خوب در مجموعه مترو مانند حجم بالای مسافرین و فضاهای ایستگاهی میتوان در بخش های مختلف این تعاملات و همکاری ها توسعه یابد. 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر اینکه مترو یک مجموعه بزرگ خدمات و همسو با محیط زیست است، افزود: با توجه به بسترهای مناسبی که در ایستگاه های مترو وجود دارد، به شکل ها و شیوه های گوناگونی می توان از حوزه هنر و فرهنگ مانند برگزاری نمایشگاه ها، ایجاد تندیس های هنری با استفاده از مواد بازیافتی، اجرای نمایش و تئاتر با موضوع محیط زیست و آموزش چهره به چهره با استفاده از ظرفیت خانه ها و کانون های محیط زیست مناطق 22گانه بهره مند شد.

وی با اشاره به اقداماتی که شرکت مترو در حوزه بازچرخانی آب انجام داد، گفت: در خصوص مدیریت پسماند و توسعه فضای سبز می توان از دستگاه های خوددریافت زباله و دیوارهای سبز به عنوان المان محیط زیستی استفاده نمود. همچنین می توان از سیستم های انرژی تجدیدپذیر هم از منظر بهره مندی و هم از منظر آموزش و آگاهی بخشی استفاده کرد.
انصاری ادامه داد: باتوجه به شعار امسال روز جهانی زمین با عنوان"سرمایه گذاری برای زمین"یکی از موضوعاتی که می تواند مدنظر قرار گیرد بحث استفاده از غرف محیط زیستی و کسب و کارها، مشاغل و خدمات سبز است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان ساخت: یکی از موضوعاتی که مدنظر اداره کل محیط زیست، انتخاب ایستگاه هایی بعنوان ایستگاه های محیط زیستی است تا در این ایستگاهها از عناصر، سازه ها و المان های محیط زیستی و بازیافتی استفاده و آموزش مباحث فرهنگی و موضوعات مرتبط با حفظ زمین و محیط زیست ارائه شود.
وی گفت: امید است بتوانیم با تعاملات مثبت و سازنده و با یک نگاه محیط زیستی رو به رشد، شاهد ارتقا فعالیت ها و اقدامات زیست محیطی در این مجموعه باشیم.  
"مهدی پیرهادی" تصریح کرد: مترو به جهت نقشی که در حوزه سلامت شهروندان، در حوزه محیط زیست، در حوزه حمل  ونقل و ارتقا کیفیت زندگی مردم دارد، یک موضوع بسیار مهم در کلانشهرهاست که هرچه قدر برای توسعه آن هزینه شود در واقع یک سرمایه گذاری بلندمدت برای نجات شهر است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین و همچنین توجه و تاکید به حفظ و پاکیزگی آن در آموزه های دینی و قرآن گفت: جنگ هایی که در تاریخ به وقوع پیوسته و زیاده خواهی میل به ثروت اندوزی بشر، موجب از بین رفتن قدرت خودپالایی زمین و محیط زیست و در نتیجه تخریب آن شده است که از تبعات این آسیب می توان به طوفان ها، تغییر اقلیم، خشکسالی ها، سیلاب و غیره اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه همه ما در قبال نجات و حفظ زمین مسئولیم و باید از طریق آموزش و اطلاع رسانی، مردم را بیش از پیش آگاه سازیم، گفت: مصرف بی رویه منابع به ویژه آب و انرژی، مصرف بی رویه پلاستیک، انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش دمای زمین، بالا آمدن سطح آب دریاها، آب شدن یخ های قطبی و انواع آلودگی های محیط زیستی سلامت زمین را به خطر انداخته که رفع این مشکلات و مسائل عزم ملی را می طلبد و بی توجهی به آن، حیات بشر را به ورطه نابودی می کشاند.
پیرهادی با بیان اینکه مباحث 16 و 19 مقررات ملی ساختمان که به بحث فاضلاب و انرژی اشاره دارند، موضوعات بسیار مهمی هستند که متاسفانه به آن ها توجهی نمی شود، در صورتیکه با رعایت آن ها و اقداماتی که پیرامون این دو مبحث می توان انجام داد، اتفاقات بسیار مثبتی رقم خواهد خورد گفت: امید است تا با آینده پژوهی و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، قدم های مثبت و تاثیرگذارتری در جهت نجات محیط زیست و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان برداریم.

نظر شما