شناسهٔ خبر: 175706 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قانونمند نبودن فضای مجازی موجب شده قوه قضاییه مبنایی برای مجازات جرایم سایبری نداشته باشد

عباسپور نماینده مردم بویین زهرا در مجلس گفت: تمام کشورهای دنیا استفاده از پلتفرم های اینترنتی را قانونمند کرده اند چرا که اگر این فضا قانونمند نشود دستگاه قضایی مبنایی برای قضاوتِ جرایم رخ داده در فضای مجازی ندارد.

به گزارش «نماینده»، روح الله عباسپور نماینده مردم آوج و بویین زهرا  گفت: تمام کشورهای دنیا استفاده از پلتفرم های اینترنتی را قانونمند کرده اند چرا که اگر این فضا قانونمند نشود دستگاه قضایی مبنایی برای  قضاوتِ جرایمه رخ داده در فضای مجازی را ندارد. 

وی افزود: در تمام دنیا اگر پلتفرمی بخواهد در کشوری فعالیت کند باید در چارچوب قوانین، مقررات، ارزشها و هنجارهای آن کشور عمل کند و برای ارائه خدمات شرایط سنی را در نظر بگیرد. 

 عباسپور گفت: همانطور که در فضای حقیقی باید دارای مرز باشیم،  فضای مجازی نیز باید حدود و ثغور مشخصی داشته باشد. پلتفرم های فعال درکشور، باید نماینده ای در داخل مرزهای ما تعیین کنند تا اقدامات لازم را برای ارائه خدمات و حل مشکلات انجام دهند و در صورتی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل نکنندعکس العملی که سایر کشورها با پلتفرم های متخلف انجام می دهند را در پیش بگیریم، شاهد بودیم که جریمه کردن پلتفرم های متخلف در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و آلمان نیز رخ داده است.

وی با اشاره به اقداماتی که پلتفرم ها در سایر کشور ها انجام می دهند افزود: سایر کشورها از پلتفرم ها مالیات می گیرند در حالی که درکشور ما به دلیل خلا قانونی امکان انجام دادن چنین اقداماتی وجود ندارد. به همین جهت باید قوانینی تعیین شود تا بتوان بر این بستر نظارت کرد.

نظر شما