شناسهٔ خبر: 175691 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شناسایی رسمی طالبان از سوی جامعه جهانی لازمه عادی سازی روابط با افغانستان است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه هیچ کشوری هنوز طالبان را به صورت رسمی و قانونی طبق قواعد حقوق بین الملل شناسایی نکرده است، گفت: در صورتی که همه کشورها در این زمینه قدم بردارند زمینه عادی سازی روابط با افغانستان کلید می خورد.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی،  در توضیح اقداماتی که کشورها برای عادی سازی روابط با افغانستان باید انجام دهند، گفت: وضعیت افغانستان کمی پیچیده است؛ از سویی طالبان قدرت را به دست گرفتند و حکومت مرکزی در اختیار طالبان است اما ما به لحاظ حقوق بین الملل طالبان را به صورت غیررسمی(دفاکتو) شناسایی کردیم یعنی در شرایطی قرار داریم که با هدف برقراری داد و ستد با افغان‌ها ارتباط داریم اما به صورت رسمی و قانونی (دو ژور) هیات حاکمه سرپرستی را قدرت حاکم بر افغانستان نمی‌دانیم کما اینکه هیچ کشوری هنوز طالبان را به صورت رسمی و قانونی به عنوان قدرت حاکم بر این کشور شناسایی نکرده است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: نگرانی های زیادی در مورد نحوه تعامل طالبان با همسایگان، قراردادهای بین المللی و با شهروندان و گروه های افغانی وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: زمینه شناسایی هیات حاکمه سرپرستی با همه ابعاد و وجوه بین همه کشورها باید فراهم شود، ما نگرانی هایی از وضعیت فعلی داریم اما شناسایی قانونی(دو ژور) طالبان را در دستور بررسی داریم البته انتظاراتی هم از کشور همسایه مسلمان خود داریم که در خلال گفتگو ها و مذاکرات بین طرف‌های ایرانی و افغان باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه موارد باید در نظر گرفته شود تا زمینه عادی سازی روابط مورد توجه کشورها قرار گیرد.

نظر شما