شناسهٔ خبر: 175669 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قالیباف: محدودیت و حصری برای انجام تحقیق و تفحص‌ها در مجلس وجود ندارد

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: مجلس در خصوص هر اموری می‌تواند تحقیق و تفحص انجام دهد؛ محدودیت و حصری نه در آئین نامه مجلس و نه در قانون اساسی برای انجام تحقیق و تفحص‌ها وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ۱۰ ‌سال اخیر در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس بود که یکی از نمایندگان مجلس در این باره تذکر داد.

غلامرصا نوری قزلجه در تذکر شفافی گفت: در قوانین و آئین نامه داخلی مجلس این موضوع نیامده که مجلس مجوز تحقیق و تفحص از نهادهای خصوصی را تا کجا دارد؟

وی ادامه داد:‌ به نظر می رسد که تحقیق و تفحص از خود اتاق بازرگانی ایران نمی تواند موضوعیت داشته باشد بلکه می توان از وزارت صمت که وظیفه نظارتی در این حوزه را بر عهده دارد تحقیق و تفحص کرد.

نماینده بستان آباد در مجلس تصریح کرد: نکته اساسی که در خصوص تحقیق و تفحص ها وجود دارد این است که تاکنون حدود۳۰۰ درخواست تحقیق و تفحص در این مجلس طرح شده که حدود ۲۷۳ مورد جهت رسیدگی به صحن ارجاع شده و ۲۳ مورد نیز مصوب شده است. تجارب گذشته نیز نشان می دهد که این تحقیق و تفحص ها به نتیجه ای نمی رسد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صراحتا تاکید داشته که حق نمایندگان است تا تحقیق و تفحص در هر یک از امور را انجام دهد.

وی افزود: مجلس در خصوص هر اموری می تواند تحقیق و تفحص انجام دهد؛ محدودیت و حصری نه در آئین نامه مجلس و نه در قانون اساسی برای انجام تحقیق و تفحص ها وجود ندارد.

نظر شما