شناسهٔ خبر: 175658 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عنابستانی: لزوم توانمندسازی صندوق تامین اجتماعی برای افزایش جمعیت سالمندی در کشور

عنابستانی رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش جمعیت و افزایش سالمندی بی شک بر صندوق‌های بیمه‌گر به ویژه صندوق سازمان تامین اجتماعی تاثیر خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» علی اصغر عنابستانی، در مورد توجه به سالمندی کشور در سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر هرم سنی ایران در میانه جمعیتی یعنی در بیشترین سن فعالیت قرار دارد، این شرایط یک فرصت مناسب برای کار، اشتغال و تولید برای هر کشوری محسوب می‌شود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: در یک حساب سرانگشتی در سه دهه آینده جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش خواهد رفت، طبیعتا با توجه به هرم سنی، کشور ایران جزو کشورهای پیر دنیا محسوب خواهد شد و از طرفی امید به زندگی به دلیل رشد شاخص‌های مختلف همچون بهبود وضعیت بهداشتی افزایش خواهد داشت، بر همین اساس باید سیاست‌هایی را برای سالمندی کشور تعریف کنیم.

تاثیر افزایش سالمندی روی صندوق‌های بیمه‌گر 

وی در ادامه تاکید کرد: کاهش جمعیت و افزایش سالمندی بی شک بر روی صندوق‌های بیمه گر به ویژه صندوق سازمان تامین اجتماعی تاثیر خواهد داشت؛ تدابیری وجود دارد که به صورت ساختاری و فرآیندی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این موضوع را با مسئولان این سازمان در دولت باید به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر نیاز باشد به صورت طرح یک فوریت به مجلس ارائه و جزییات آن مورد بررسی قرار بگیرد. 

سازمان تامین اجتماعی باید برنامه خود را به سمت ایجاد درآمد و ذخایر مالی بهتر سوق دهد؛ تامین اجتماعی امروز از سنگینی و فربگی بدنه خود رنج می برد این سازمان باید سعی کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد و حتی هزینه بیمه پردازان خود را به سمت سرمایه گذاری مولد و تولید هدایت کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی باید برنامه خود را به سمت ایجاد درآمد و ذخایر مالی بهتر سوق دهد؛ تامین اجتماعی امروز از سنگینی و فربگی بدنه خود رنج می‌برد این سازمان باید سعی کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد و حتی هزینه بیمه پردازان خود را به سمت سرمایه گذاری مولد و تولید هدایت کند تا برای آینده پشتوانه محکمی داشته باشد.

کشور طی ۳۰ سال آینده به سمت سالمندی پیش می‌رود

عنابستانی تصریح کرد: اگر از امروز پیش بینی سه دهه آینده را داشته باشیم، باید بپذیریم که کشور طی ۳۰ سال به سمت سالمندی پیش خواهد رفت؛ این سازمان بیمه گر باید از امروز به فکر بیمه شدگان خود باشد تا آینده دچار مشکل نشود. سازمان تامین اجتماعی با توجه به اینکه مخاطبان بسیاری در جامعه دارد؛ از اهمیت بیشتری نسبت به سایر صندوق‌های بیمه گر برخوردار است بر همین اساس باید به هرم سنی کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد. رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در جنبه نظارتی و موضوعاتی تذکراتی برای ضعف عملکرد این سازمان خواهد داشت، در حال حاضر تعاملات مثبتی هم میان مجلس و این سازمان بیمه‌گر وجود دارد. سازمان تامین اجتماعی  باید بر روی سیاست‌های خود برنامه ریزی درستی داشته باشد تا در آینده  با مشکل مواجه نشود.

نظر شما