شناسهٔ خبر: 175567 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

با ۱ میلیون و ۱۰ میلیون مشکل جوانان برای بچه دار شدن حل نمی‌شود

پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بیان توضیحاتی درباره میزان موثر بودن تسهیلات برای فرزند آوری در مناطق محروم پرداخت.

به گزارش «نماینده»، مسعود پزشکیان درباره میزان موثر بودن تسهیلات برای فرزند آوری در مناطق محروم گفت: در مناطق محروم نیازی به تسهیلات برای افزایش نرخ باروری نیست، چون مردم ساکن در این مناطق تابع این مسائل نیستند. خانم هایی که در شهرستان ها زندگی می کنند چارچوب و قواعد زنان شهری برای بچه دار شدن را ندارد.

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ مصوب کرد که برای تشویق جوانان به فرزند آوری تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای فرزند اول، تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای فرزند دوم، تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی برای فرزند سوم، تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای فرزند چهارم، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای فرزند پنجم به بعد اعطا شود.

به گفته این نماینده مجلس، مشکل ما در فرزند آوری بیشتر در شهرها و بین جوانان تحصیل کرده است البته مشکل آنها هم بیکاری و عدم درآمد است. تا زمانی که آنها منابع برای زندگی کردن نداشته باشند با یک میلیون و ۱۰ میلیون کمک به آنها مشکل بچه دار شدن برای آنها حل نمی شود و اصلا امکان پذیر نیست.

علاوه بر این نمایندگان مجلس افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل، افزایش سه برابری کمک هزینه حقوق اولاد تازه متولدین و تخصیص سهام به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد را نیز مصوب کردند.

به گفته این نماینده مجلس یک جوان که نمی‌توانند زندگی خودش را بچرخاند و حتی یک خانه برای زندگی فراهم کند، چطور قرار است بچه دار شود؟ تا این معضلات حل نشود نمی‌توان گفت با تسهیلاتی که در نظر گرفته شده برای افزایش نرخ باروری شاهد موفقیت باشیم.

امکان ثبت‌نام متقاضیان دارای سه فرزند که فرزند سوم آنها از ۱۹ آبان سال گذشته به بعد متولد می‌شود برای دریافت زمین رایگان دولتی به زودی توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شده و طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هر خانوار می‌تواند دو بار از امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کند اما باید حتما زمین را بسازد و امکان فروش ندارد.

علت مصوب کردن این تسهیلات این است که نرخ رشد جمعیت در کشور ما به زیر یک درصد رسیده موضوعی که امیرحسین بانکی پور نماینده اصفهان هم بر آن صحه گذاشته و گفته ما به یک آمار عجیب در زمینه رشد جمعیت دست پیدا کرده‌ایم و آن رسیدن به نرخ رشد زیر یک درصد است!

نظر شما