شناسهٔ خبر: 175521 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا

برخی وزرا به جنب و جوش بیشتری نیاز دارند/ با روند کنونی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال محقق نمی‌شود

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: معدودی از وزرا هستند که نیاز به ترمیم دارند که به نظرم این اختیار را به خود دولت بدهیم که ورود کند و ترمیم و تغییر ایجاد کند تا اینکه مجلس بخواهد اقدام به استیضاح کند، این خیلی مناسب نیست و به نظر می‌رسد که خود دولت هم متوجه این موضوع شده و پیش‌بینی من این است که خود دولت ترمیم کابینه را انجام می‌دهد و صلاح هم این است.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی در رابطه با خبر اعلام شده توسط یکی از مسئولان حوزه مسکن درخصوص اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی برای تسهیلات نهضت ملی مسکن، گفت: از روز اول هم تاکید ما بر این بوده که باید نحوه قسط‌بندی به صورتی باشد که حداکثر ۴۰ درصد حقوق یک کارمند یا یک فردی که ثبت‌نام کرده بیاید به سمت سبد مسکن و اگر غیر از این باشد، اصلا امکان‌پذیر نیست. عزیزی که اعلام کرده اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیونی به این معنا است که یک کارمند دوبرابر حقوقش باید مجبور شود که قسط پرداخت کند و این اصلا معنی نمی‌دهد در نتیجه مردم استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: خواهش من این است که افرادی که مصاحبه می‌کنند با اطلاعات دقیق مصاحبه کنند، این پالس‌ها باعث می‌شود که مردم ناامید شوند، اصلا نیایند ثبت‌نام کنند و آورده اولیه‌ را نیاورند و کل چرخه کار دچار مشکل شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: از روز اول هم تاکید ما این بود که برای دهک‌های پایین قرار است که این وام ۵ درصد باشد و براساس افزایش درآمدها این درصد افزایش پیدا کند و سقف آن هم ۱۸ درصد است؛ یعنی از ۵ درصد شروع می‌شود تا سقف ۱۸ درصد و اینکه اقساط هم نباید بیشتر از ۴۰ درصد درآمد باشد.

نماینده مردم جهرم در پاسخ به سوالی پیرامون ترمیم کابینه و اینکه برخی نمایندگان به دنبال استیضاح هستند و تعدادی دیگر توصیه به تغییر از سوی دولت می‌کنند، عنوان کرد: اعتقاد من بر این است که تیم دولت تازه شروع به کار کرده و حدود ۶-۷ ماهی از آن گذشته است، بعضی از وزرا نیاز به تذکر دارند تا جنب و جوش خود را بیشتر کنند و امکان این هم وجود دارد. اما معدودی از وزرا هم هستند که نیاز به ترمیم دارند که به نظرم این اختیار را به خود دولت بدهیم که ورود کند و ترمیم و تغییر ایجاد کند تا اینکه مجلس بخواهد اقدام به استیضاح کند، این خیلی مناسب نیست. مجلس خودش را در کنار دولت می‌داند ضمن اینکه بر حفظ جایگاه مستقل و نظارتی خود تاکید دارد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که خود دولت هم متوجه این موضوع شده و پیش‌بینی من این است که خود دولت ترمیم کابینه را انجام می‌دهد و صلاح هم این است.

رضایی کوچی درخصوص تعداد و اسامی وزرایی که نیاز به تغییر آن‌ها وجود دارد، اظهار داشت: اگر اسم بیاوریم جایگاه وزرا متزلزل می‌شود اما خب مشخص است و اگر شما در جامعه هم بروید و از مردم هم بپرسید، به راحتی می‌توانند قضاوت کنند که کدام وزارتخانه‌ها خوب و کدام ضعیف عمل کردند، یعنی برخی از وزراتخانه‌ها به قدری عملکردشان ضعیف است که خیلی مشهود است. 

وی ادامه داد: آن چیزی که خیلی روشن و آشکار است، این است که حتما باید در بعضی از وزارتخانه‌ها یک جابه‌جایی صورت گیرد، بعضی هم نیاز به یک حرکت جدی‌تری دارند و نیاز است که از طرف آقای رئیس‌جمهور به آن‌ها تذکر داده شود، برخی واقعا به نظر من در اجرای همان قول‌هایی که در صحن مجلس به نمایندگان دادند و برنامه‌هایی که ارائه کردند هم ضعیف هستند.

رئیس کمیسیون عمران در رابطه با عملکرد و نقاط ضعف و قوت وزارت راه و شهرسازی، ابراز کرد: من اعتقاد دارم که دولت و وزارت راه و شهرسازی در بحث مسکن، در بخشی که تامین زمین باید انجام شود، خیلی خوب عمل کرده است اما در قسمت دوم که بحث اجرا و ساخت و ساز است، عملکرد خوب نبوده است. یعنی یک بانک خوب زمین تامین کرده است اما در اجرا مشکل دارد و نتوانسته موفق باشد. علت چیست؟ علت این است که حداقل ۷ معاونت درگیر موضوع مسکن هستند، شورای عالی شهرسازی، معاونت مسکن، شهرهای جدید، بازآفرینی و سازمان ملی زمین و مسکن خیلی مجموعه‌های مختلفی دارند کار می‌کنند. این‌ها دارند باهم موازی‌کاری می‌کنند و یک فرمانده واحد ندارند.

وی ادامه داد: من چندبار به وزیر راه گفتم که اگر می‌خواهید مسکن بسازید، شما باید یک جانشین در مسکن داشته باشید، الان وزیر یک جانشین در حوزه حمل و نقل دارد یعنی همه واحدهای مربوط به حمل و نقل در یک چارت ذیل آن جانشین هستند؛ گفتم یک جانشین هم در حوزه مسکن داشته باشد و یک قرارگاه تعریف کند و همه این معاونت‌هایی که مربوط به مسکن می‌شود، بیاید در قرارگاه قرار بگیرند اما این کار نمی‌شود و هرکسی هم کار خودش را انجام می‌دهد. برخی اوقات باهمدیگر درگیر هستند مثلا شهرجدید می‌خواهد یک اقدامی را انجام دهد و شورای عالی شهرسازی مخالفت می‌کند، این‌ها باعث می‌شود که روال کار، آن سرعتی که انتظار داریم نداشته باشد، حتما باید یک قرارگاه مسکن در وزارت راه و شهرسازی باشد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: حتما باید وزیر یک قائم مقام در حوزه مسکن داشته باشد تا بتواند همه معاونت‌های مربوط به حوزه مسکن را ذیل خودش بیاورد و همه‌شان را در یک مسیر هدایت کند، به همین خاطر است که ما در ساخت مسکن از آنچه که می‌خواستیم، عقب هستیم، اکنون ۶ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن گذشته و تا شهریور ماه باید یک میلیون مسکن تحویل داده شود در حالیکه ۴۰ درصد از ۱ میلیون پیشرفت داریم و فاصله خیلی زیاد است. اگر این روال ادامه پیدا کند به نظر من در ۴ سال، ۴ میلیون واحد ساخته نمی‌شود.

نظر شما