شناسهٔ خبر: 175422 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری: در بازار بی صاحب مسکن مافیا می‌تازد

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بازار مسکن در حال حاضر بی صاحب است که با رشد ۱۶ درصدی آن نسبت به سال گذشته روبرو هستیم، متاسفانه هر کسی در هر جایگاهی خودجوش وارد این میدان شده و می‌تازد.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد افزایش چندین برابری قیمت مسکن و تاثیر آن در ازدواج جوانان گفت:  بازار مسکن در حال حاضر بی صاحب است که با رشد ۱۶ درصدی آن  نسبت به سال گذشته روبرو هستیم، متاسفانه هر کسی در هر جایگاهی خودجوش وارد این میدان شده و می‌تازد و  تمام قیمت مسکن امروز در رشد تورم خلاصه نمی‌شود، بلکه بیشتر قیمت تخیلی این کالای ضروری مربوط به مافیاهای گوناگون اعم از مافیای خانه‌های خالی، احتکار شده و یا قیمت سازی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: حضور مافیا منجر شده شاهد رشد بی رویه قیمت مسکن طی چند ماه اخیر باشیم، در این شرایط باید کسی مسئولیت آشفتگی بازار اجاره، پرداخت ودیعه مسکن، رسیدگی به بافت‌های فرسوده، حاشیه نشینی را مدیریت کند، شکننده‌ترین بازار در کشور بازار مسکن است.

بخش‌های بسیاری از بازار مسکن رها شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه دیدار نوروزی با رئیس جمهور تمام موضوعات مرتبط با مسکن را با جزئیات عنوان کرده و مقرر شد در اولین جلسه شورای عالی مسکن این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.‌ نابسامانی بازار مسکن جدا از موضوع ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است که فقط به بخش ساخت مسکن باز می‌گردد، قسمت بسیاری از بازار مسکن رها شده است.

وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری اگر در اولین جلسه شورای عالی کار بتوانند مدیریت بازار مسکن را به دست بگیرند بی تردید شاهد آشفتگی این بازار نخواهیم بود و نهاد و سازمانی مرتبط پاسخگوی نابسامانی بازار مسکن خواهد بود

شاکری یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری اگر در اولین جلسه شورای عالی کار بتوانند مدیریت بازار مسکن را به دست بگیرند، بی تردید شاهد آشفتگی این بازار نخواهیم بود و نهاد و سازمانی مرتبط پاسخگوی نابسامانی بازار مسکن خواهد بود.    

اجزای بازار مسکن متفرقه و گسترده است

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اجزای بازار مسکن متفرقه و گسترده است و متاسفانه تاکنون هیچ مسئولی نداشته، اگرچه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که به تازگی شروع شده و فقط قسمتی از بازار متلاطم مسکن را آرام خواهد کرد، اما بخش‌های دیگر نظیر اجاره نشینی و ودیعه مسکن را چگونه باید کنترل کنیم؟! عدم نظارت در معاملات نجومی بنگاه‌های املاک و مستغلات ، کارشکنی بانک‌ها در پرداخت وام مسکن، رشد لحظه‌ای قیمت مسکن و… از جمله مواردی است که باید روی آنها نظارت صورت پذیرد.

کنترل بازار مسکن به واسطه دلالان و مافیا 

نماینده مردم تهران تصریح کرد: بازار مسکن به دلیل نداشتن مسئول، امروز به واسطه دلالان و مافیا کنترل می‌شود و کسی توانایی پاسخگویی رشد نجومی قیمت مسکن را ندارد، همانگونه که کسی مسئولیت هوای پاک  و اجرایی نشدن قانون آن را نپذیرفت، اگر اقدام عاجلی صورت نپذیرد خرید خانه و کنترل قیمت مسکن به امری محال تبدیل خواهد شد.عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: رشد قیمت مسکن یکی از معضلات بزرگی است که ابعاد متفاوتی از مسائل اجتماعی شامل حاشیه نشینی، پشت بام خواب، اتوبوس خوابی و کاهش ازدواج جوانان را در بر می‌گیرد، اگر بتوانیم موضوع و مشکلات مسکن را حل کنیم؛ بی شک شاهد کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی خواهیم بود. امیدوارم در واگذاری یک میلیون واحد مسکونی دهک‌های فاقد مسکن در اولویت قرار گیرند./

نظر شما