شناسهٔ خبر: 175310 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

روز سوالی نمایندگان در مجلس/بسته خبری 15 فروردین ماه؛

چرا جوانانی که ماهواره پرتاب می‌کنند، اجازه اصلاح خودروسازی را ندارند؟/تکلیف قانون اعاده اموال نامشروع مسؤولان چه شد؟/حد ورود مجمع تشخیص مصلحت در مصوبات مجلس چه میزان است؟

بسته خبری نماینده چرا جوانانی که ماهواره پرتاب می‌کنند، اجازه اصلاح خودروسازی را ندارند؟، تکلیف قانون اعاده اموال نامشروع مسؤولان چه شد؟،حد ورود مجمع تشخیص مصلحت در مصوبات مجلس چه میزان است؟، سوالاتی بود که امروز توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد؟

به گزارش «نماینده» برخی از مهمترین اخبار نخستین روز مجلس شورای اسلامی در سال جدید به شرح زیر است:

بیانیه ۲۳۴ نماینده مجلس در حمایت از مقاومت یمن

تسنیم: محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه بیانیه حمایت از مردم یمن را که به امضای 234 نماینده رسیده است را قرائت کرد.

اذن للذین یقاتلون بانهم ظلمو و ان الله علی نصرهم تقدیر(الحج آیه 39)
«ششم  فروردین 1394، جهان شاهد تجاوز نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن بودند و اکنون با گذشت 7 سال از این جنگ ویرانگر علیه کشور مستقل و ملت بپاخاسته یمن، برخوردهای دوگانه مدعی حقوق بشر و سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی داعیه دار صلح، آزادی و حقوق ملت ها، بیش از پیش بر همگان آشکار شده؛ زیرا این سازمان ها تحت سیطره مستکبران و قدرت های شیطانی بوده و مستضعفین جهان هیچ امیدی برای دفاع نهادهای بین المللی از حقوق پایمال شده خود نداشته و نخواهند داشت.

دولت عربستان در 7 سال گذشته با حمایت ابر قدرت های مستکبر جهانی، با بمباران مستمر شهرها و روستاهای یمن انواع جنایت های جنگی را مرتکب گشته و هزاران کودک و زن و مرد از شهروندان غیرنظامی یمن را به خاک و خون کشیده اند و با محاصره ظالمانه مانع رسیدن دارو و غذا و کمک های بشردوستانه به یمن گشته و در اثر آن میلیون ها زن و مرد و کودک مظلوم را در معرض گرسنگی و بیماری و فقر و نابودی قرار داده اند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز هشتمین سال جنگ ویرانگر یمن ضمن محکوم کرن این تجاوز آشکار، خواستار پایان دادن به حملات نظامی و کشتار مردم مظلوم یمن و رفع محاصره این کشور هستیم و حمایت خود را از مقاومت دلاورمردانه انصارالله و ملت مقاوم یمن اعلام می داریم».

حد ورود مجمع تشخیص مصلحت در مورد مصوبات مجلس چه میزان است؟

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: حدود و ثغور ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت در مورد مصوبات مجلس چه میزان است؛ آیا می‌توانند به صورت مستقیم مصوبات مجلس را رد کند؟

فارس: علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  دوشنبه (15 فروردین) مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: باید پیگیری شود حدود و ثغور ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت در مورد مصوبات مجلس چه میزان است؛ آیا می‌تواند به صورت مستقیم مصوبات مجلس را رد کنند یا باید همانند شورای عالی امنیت ملی به رهبر انقلاب نامه ارائه کنند و با اذن رهبری مصوبات آنها نافذ شود و یا اینکه نامه خود را به شورای نگهبان بدهند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصوبات مجلس باید توسط دستگاه دقیق خوانده شود؛ قوه مقننه به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی را نداده است بلکه اختیار به دولت داده شده تا ارز 4200 تومانی حفظ شود یا قیمت‌ها ثابت نگه داشته شود؛ برخی اظهارنظرها صرفاً سبب تشویق اذهان عمومی می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از احکام بودجه که در مجلس مصوب شده باید جداول و ردیف‌هایش شفاف بیان شود. برخی دستگاه‌ها که برایشان حکمی تصویب شده در این خصوص سوالاتی را مطرح می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: از دولت به دلیل تحرکات در عرصه‌های مختلف قدردانی می‌کنیم؛ خوشبختانه شاهد صف‌های مرغ و ... در ایام عید نوروز نبودیم لذا درخواست می‌شود این روند در ماه مبارک رمضان نیز ادامه داشته باشد.

سلیمی خاطر نشان کرد: در رابطه با مذاکرات نیز باید عنوان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب و قانون راهبردی مجلس دو خط قرمز در مذاکرات هستند؛ گاهی اظهاراتی می‌شود که این دو مولفه آیا مورد توجه قرار گرفته یا خیر لذا درخواست می‌شود وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده در این رابطه گزارش شفافی را به مجلس و افکار عمومی ارائه کند.

طرح شفافیت آراء نمایندگان در ماه رمضان در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود

تسنیم: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 15 فروردین)‌در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان اعلام کرد که همواره دستورکارهای صحن علنی مجلس برای طرح در روزهای آینده در هیأت رئیسه مجلس بحث می‌شود.

وی افزود: قرار است در ماه رمضان طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس در صحن علنی به بحث گذاشته شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 16 فروردین) قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به ملت ایران و مسلمانان جهان، گفت:این ماه فرصتی درخشان برای تقویت همدلی، اتحاد و محبت اجتماعی و رقم زدن جلوه های بی نظیر نوعدوستی در سراسر کشور است. امیدوارم در کنار خودسازی با محکم کردن زنجیره مهربانی و الفت همچون سال های گذشته از برکات این ماه عزیز در کنار یکدیگر بهره مند شویم.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1401 به عنوان تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی رهبر انقلاب، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تولید را محور فعالیت‌های اقتصادی در سال پیش‌رو قرار دادند. مجلس یازدهم از روزهای آغاز به کار خود توجه ویژه‌ای به تقویت تولید دانش‌بنیان داشته است و خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را در این زمینه انجام داده و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش‌بنیان را صورت داده است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه از همان ابتدای شروع به کار مجلس، با فعالان این حوزه نشست‌هایی برگزار شد تا از نیازمندی‌های این حوزه اشراف بیشتری داشته باشیم و متناسب با نیازمندی ها، بدون معطلی رفع آن‌ها را در چارچوب قانون، در دستور کار قرار گرفت، افزود: مجلس انقلابی پس از 18 ماه تلاش، در روزهای پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی کرد و امروز که رهبر انقلاب حمایت از تولید دانش بنیان را اولویت سال 1401 قرار دادند، خوشحالیم که مجلس پیشاپیش رسالت خود را به انجام رسانده است.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: از ابتدای سال جاری، پشتیبانی‌های قانونی و ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش بنیان در دسترس مدیران اجرایی قرار گرفته و ضروری است با تصویب فوری و دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های اجرایی از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد. در قانون «جهش تولید دانش بنیان»، کمک به شرکت های نوآفرین و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و نیز فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است.

قالیباف اضافه کرد: در این قانون، حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعه فعالیت بانک ها در این حوزه، واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به همراه تخصیص فضای مازاد آنها به شرکت های دانش بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده اند، و همچنین مشوق های مالیاتی لازم پیش بینی شده است و رسیدگی به اختلافات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه‌ با راهبری قوه قضاییه نیز به تصویب رسیده است.

رئیس مجلس عنوان کرد کرد: این مصوبه به زودی با تایید نهایی توسط شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد که در صورت اجرای صحیح و تشکیل «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» به ریاست رییس محترم جمهور، در جهت همگرایی و هم افزایی دستگاه های اجرایی در حوزۀ اقتصاد دانش بنیان، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از حاشیه اقتصاد خارج کرده و آن‌ها را به بازیگران اصلی و ستون فقرات تولید در کشور تبدیل کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: توجه ویژه مجلس یازدهم به تولید دانش‌بنیان بگونه‌ای بوده است که اعتبارات لازم برای جهش اقتصاد کشور در این حوزه نیز در بودجه سال 1401 در نظر گرفته شده است؛ مجلس با در نظر گرفتن بودجه 11 هزار میلیارد تومانی، امکان محقق‌ شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت محترم، بعنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است. مجلس ضمن تاکید بر انجام وظیفه نظارتی خود در اجرای قانون، آمادگی خود را برای تصویب دیگر نیازها و الزامات قانونی در جهت تحقق شعار سال، به دولت محترم و فعالان حوزه تولید دانش بنیان اعلام می‌دارد.

قالیباف بیان کرد: امیدواریم در سال 1401 بتوانیم با سپردن فرمان اقتصاد کشور به جوانان پرانگیزه، با استعداد و نخبه ایران عزیز و با فراهم کردن زمینه فعالیت ثروت‌آفرین این جوانان در کشور، به انحصارهای دولتی و دیوان سالاری کهنه و بی‌رمق اداری در کشور پایان دهیم و فصلی جدید در توسعه و آبادانی ایران آغاز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت والده احمد دنیا مالی نماینده مردم بندر انزلی و برادر ذبیح الله اعظمی نماینده  مردم جیرفت و عنبرآباد، مصیبت وارده را به خانواده‌های محترم این دو نماینده تسلیت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.

هیئت رئیسه استیضاح وزرای تعاون و صمت را در دستور کار قرار دهد

فارس: سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز دوشنبه (15 فروردین)، در تذکری خطاب به هئیت رئیسه مجلس، اظهار داشت: چرا هنوز استیضاح وزرا در دستورکار قرار نمی گیرد؟ اکنون برای وزرای تعاون و صمت حدود 55 امضا جمع آوری شده است که انتظار است این موارد در دستور کار صحن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: طرح سوال بنده از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است اما هنوز هیئت رئیسه این طرح سوال را در دستور قرار نداده است.

نماینده فلاورجان در مجلس گفت: همچنین استیضاح وزیر بهداشت مدت هاست در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است که این مورد هم در دستورکار قرار نگرفته است که از هیئت رئیسه می خواهیم این موارد هر چه زود در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

با عوامل اتفاقات ورزشگاه مشهد برخورد می شود

ایسنا: حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت سفری که به استان خراسان رضوی داشتند، گفت: امیدوارم با پیگیری‌های معاونت اجرایی رئیس جمهور، مسائل مدنظر اجرایی شود و مشکلاتی که امروز ما در استان خراسان رضوی به خصوص مشهد داریم مرتفع شود. متاسفانه شهر مشهد - علی رغم قضاوتی که درخصوص آن می‌شود - شهری کم برخوردار و بی امکانات است. موضوع حاشیه نشینی در شهر مشهد بسیار بااهمیت است و یک سوم جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی مسابقه فوتبال ایران و لبنان در شهر مشهد گفت: موضوع پیش آمده در حاشیه مسابقه فوتبال دو تیم مذکور در ورزشگاه شهر مشهد در کمیسیون اصل ۹۰ به جد پیگیری می‌شود و قطعاً با عواملی که باعث بروز این اتفاقات در ورزشگاه مشهد شدند، برخورد می‌شود و گزارش آن را به مردم تقدیم خواهیم کرد. برخی جریانات می‌خواهند مسائل را در شهر مشهد به حاشیه ببرند.

پژمانفر در پایان با اشاره به جلسه با رهبر معظم انقلاب درخصوص موضوع قرآن و عترت مطرح کرد: در محضر رهبر معظم انقلاب جلسه‌ای برگزار شد، من به عنوان رئیس فراکسیون قرآن و عترت از دقت و توجه رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم و اقداماتی نیز در این فراکسیون درخصوص تامین خواسته‌های ایشان انجام خواهیم داد.

مافیای خودروسازی اجازه فعالیت به جوانان نخبه ماهواره‌ساز را نمی‌دهد

فارس: کمال حسین‌پور نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در نطق میان‌دستور با بیان اینکه در سال‌های اخیر ناکارآمدی و بی‌تدبیری در سطوح مختلف اجرایی حاکم شده و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت:‌ نامگذاری سال‌های اخیر با عنوان تولید و امسال با عنوان تولید دانش‌بنیان از سوی رهبر انقلاب، تلنگری به همه مسؤولان است که با جدی گرفتن تولید دانش‌بنیان، مشکلات کشور را حل کنند.

وی ادامه داد: با وجود گشایش در دولت، اما گشایش در زندگی مردم محسوس نیست و انتظار می‌رود دولت سریع‌تر و چابک‌تر عمل کند، به ویژه در تأمین نیازهای اساسی مردم از جمله مسکن جدی‌تر اقدام کند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس تصریح کرد:‌اگر دولت چاره‌اندیشی نکند، این مشکلات و شکاف‌های اقتصادی برای کشور خطرناک خواهد بود.

حسین‌پور در ادامه با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در ایام عید نوروز امسال تأکید کرد:‌ یکی از دلایل تصادف‌های نوروزی علاوه بر وضعیت نامناسب راه‌ها، عدم ایمنی خودروها بوده است؛ اگر مافیای خودروسازی وجود ندارد چرا جوانانی که ماهواره پرتاب می‌کنند اجازه اصلاح خودروسازی را نمی‌یابند؟!

وی در ادامه به مذاکرات هسته‌ای وین اشاره کرد و اظهار داشت: مراقب تکرار تجربه‌های تلخ گذشته باشیم، بخشی از اقتصاد کشور متأثر از تحریم‌ها است اما یادمان باشد که این تحریم‌ها در 4 دهه اخیر وجود داشته و لذا دولت مراقب خودتحریمی‌های داخلی باشد و آن را علاج کند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس در ادامه خواستار اجرای هر چه سریع‌تر قانون نظام رتبه‌بندی معلمان توسط دولت شد و گفت:‌بسیاری از کارگران ساختمانی بیمه ندارند و آینده آنها در معرض خطر است و با کساد شدن بازار ساخت و سازها معیشت آنها نیز به تنگنا می‌افتد؛ سازمان تأمین اجتماعی به وضعیت بیمه این کارگران رسیدگی و آن را حل و فصل کند.

تکلیف قانون اعاده اموال نامشروع مسؤولان چه شد؟

فارس: حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان‌دستور با تبریک فرا رسیدن سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان، از گروه‌های جهادی که در ایام عید نوروز با حضور در مناطق محروم به مردم خدمت کرده‌اند، تشکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به همگروه شدن تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های آمریکا و انگلیس در جام‌جهانی 2022 قطر تصریح کرد: همگروه شدن تیم ملی فوتبال با شیطان بزرگ و روباه پیر استعمار را به فال نیک می‌گیریم و ان‌شاءالله این همگروه شدن به پیروزی قاطع تیم ملی ایران منتهی شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با یادآوری اینکه دو سال از عمر مجلس یازدهم گذشته است، عنوان کرد: در این دو سال اقدامات شایسته‌ای مانند تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار انجام شده است، اما خوب است از خودمان سؤال کنیم کارهای بر زمین مانده کدام‌ها هستند و کارآمدی این قوانین چقدر بوده است؟

نقدعلی با بیان اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان شعار مجلس انقلابی بوده است، گفت: هر چند امروز آقای قالیباف قول داد که در همین ماه این طرح به صحن می‌آید اما لازم است سوال بی‌جواب مانده مردم را با رأی قاطع پاسخ دهیم و مردم را دلشاد کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: تکلیف قانون اعاده اموال نامشروع مسؤولان مصوب مجلس دهم چه شد؟ قرار بود 300 هزار میلیارد تومان از اموال به تاراج رفته را به بیت‌المال بازگردانند و هر چند رئیس قوه قضائیه اخیراً آئین‌نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کرده اما از ایشان می‌خواهیم به مجلس بیاید و گزارش اجرای این قانون را به مجلس بدهد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس در پایان خطاب به هیأت رئیسه خاطرنشان کرد: اندکی بیش از یک ماه دیگر هیأت رئیسه باید مجدداً از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد؛ برخی کاستی‌ها و طرح‌های بر زمین مانده را اصلاح کنید وگرنه این نمایندگان به شما رأی نخواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما