شناسهٔ خبر: 175275 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کمیته «شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی» در مجلس تشکیل می‌شود

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تشکیل کمیته «شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی» برای پیگیری تخصصی شعار سال در حوزه داروهای نوترکیب، فناورانه و تجهیزات پزشکی، در مجلس خبر داد.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های این کمیسیون برای پیگیری تحقق شعار سال ۱۴۰۱ (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) اظهار داشت: ما معتقدیم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه داروهای نوترکیب، فناورانه و تجهیزات پزشکی در سال جاری باید با جدیت انجام شود.

وی با بیان اینکه در زمینه‌ داروهای نوترکیب و تجهیزات پزشکی شرکت‌های قابل قبولی داریم، گفت: برای پیگیری شعار و راهبرد سال، در کمیسیون بهداشت و درمان یک کمیته تخصصی با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی تشکیل خواهیم داد تا به طور تخصصی پیگیر این حوزه باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های غیرپزشکی، تجهیزات را از چین وارد کرده و در داخل مونتاژ می‌کنند و به عنوان تولید داخل به بازار ارائه می‌دهند، در حالی که محصول داخلی یعنی محصولی که حداقل ۵۰ درصد اجزای آن در داخل تولید شده باشد.

شهریاری با تاکید بر ضرورت تعریف دقیق و فعالیت‌ شفاف شرکت‌های دانش‌بنیان دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم همان بلایی که سر خودروسازی آمده، بر سر تجهیزات پزشکی نیز بیاید؛ برای جلوگیری از این خطر باید شرکت‌های دانش‌بنیان به قدر کافی تقویت و فعال شوند و حمایت‌های به موقع از آنها صورت گیرد.

* مجلس، نحوه تخصیص ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی را مستمرا رصد می‌کند

وی همچنین در خصوص مبارزه با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی که اخیرا رئیس جمهور بر آن تاکید کرده، گفت: ما معتقدیم باید مصادیق واقعی این مافیا توسط دولت رصد شده و به قوه قضائیه معرفی شوند و کسانی که بخشی از ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص‌یافته در سال‌های قبل را برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی دریافت کرده‌اند، به پاسخ کشیده شوند و اگر تخلفاتی در این حوزه رخ داده، ضمن معرفی این افراد به قوه قضائیه، منابع اختصاص‌یافته نیز تا ریال آخر به بیت‌المال بازگردد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص اختصاص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و دارو اظهار داشت: برخلاف تصور برخی‌ها، مجلس ارز ترجیحی این حوزه را حذف نکرده، بلکه به دولت اختیار داده است تا مطابق با شرایط یا ارز ترجیحی تخصیص دهد و یا معادل آن، از واردکننده یا از مصرف‌کننده حمایت کند، لذا این کار حساسیت بالایی دارد و دولت باید به خوبی آن را مدیریت کند تا فشاری به بازار دارو و تجهیزات پزشکی وارد نشود.

شهریاری تأکید کرد: ما نیز در کمیسیون بهداشت و درمان به طور مستمر پیگیر نحوه اجرای این قانون خواهیم بود و از دولت و وزارت بهداشت در این زمینه گزارش خواهیم گرفت.

نظر شما