شناسهٔ خبر: 175236 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مقصر اصلی ایجاد تورم در کشور دولت‌ها هستند

مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مقصر اصلی ایجاد تورم در کشور پرداخت.

به گزارش «نماینده»، غلامرضا مرحبا درباره عامل ایجاد تورم در کشور گفت در واقع این دولت ها هستند که باعث مقصر اصلی ایجاد تورم در کشور هستند، این دولت ها هستند که بر روی بانک ها تکالیفی می گذارند که خارج از حد و توان نظام بانکی است. دولت ها بزرگترین بدهکار به نظام بانکی دولت‌ها هستند و اول از همه باید به دولت ها رسیدگی شود نه دانه درشت ها.

مرحبا در ادامه گفت: بانک ها مجبورند خلق پول انجام دهند تا دولت را راضی نگه دارند. این دولت است که بانک‌ها را مجبور به این تخلفات بزرگ‌ می کند.

تورم، در شرایط کنونی اقتصاد، دغدغه مهم کشور است. البته ، تورم در ایران کلا ریشه تاریخی داشته و عمدتا ناشی از نوع سیاست های اقتصادی و مبتنی بر تبدیل ریالی درآمدهای نفتی کشور و تخصیص بخش مهمی از ارز های ناشی از آن به واردات غیر ضروری یا پروژه های غیر مولد بوده است.

به گفته مرحبا، خلق پول یکی از عوامل بزرگ در ایجاد تورم است اما این اتفاق به دلیل تکالیف دولت به بانک‌ها است. مسئله دوم در ایجاد تورم مسئله بدهی دولت به بانک‌ها است.

گروهی معتقدند که بانک مرکزی مسوول اصلی کنترل تورم است و رشد ناگهانی نرخ ارز، مهم‌ترین عامل تورم سال‌جاری است و برخی دیگر اعتقاد دارند که ریشه اصلی ایجاد تورم در کسری بودجه است که در نهایت این شکاف مالی از طریق مسیرهای گوناگون باعث فشار بر منابع بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می‌شود. اما در یک نمای کلی‌تر، برخی نیز معتقدند که ریشه ایجاد تورم، اصول اشتباه در حکمرانی اقتصادی است که باعث ایجاد عدم‌تعادل در پیکره اقتصادی شده و در نهایت سیاست‌گذار برای پوشش این عدم‌تعادل‌ها، نیاز به پوشش پولی و افزایش تورم داشته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد ما در حال حاضر وزارتخانه ای را سراغ داریم که ۱۶ هزار میلیارد تومان به یک بانک بدهکار است و اصلاً قبول نمی کند که به این بانک بدهکار است.

نظر شما