شناسهٔ خبر: 175220 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

مشروح/ رئیسی در سفر به خراسان رضوی:

زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم/مرز برای ما فرصت است نه تهدید/ باید در چهار سال 4 میلیون مسکن ایجاد شود

رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم، گفت: چه مذاکرات به جایی برسد چه نرسد ما برنامه‌های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و با قدرت آن را ادامه خواهیم داد.

به گزارش «نماینده» آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر  دیروز چهارشنبه وارد فرودگاه مشهد شد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت.
زیارت در حرم مطهر رضوی، بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی، عمرانی و دانش بنیان، دیدار با اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون، نخبگان ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری و نشست خبری از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دوروزه بود.

رئیس جمهور را در این سفر وزرای کشور، ورزش و جوانان،جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراهی کردند.

*استان خراسان رضوی خطه تمدنی، فرهنگی و تاریخی برای ایرانیان و پایتخت معنوی و مذهبی ایران اسلامی است

رئیسی در بدو ورود به فرودگاه مشهد در جمع خبرنگاران درباره مهمترین برنامه‌ها و اهداف سفر به خراسان رضوی، اظهارداشت: استان خراسان رضوی خطه تمدنی، فرهنگی و تاریخی برای ایرانیان و پایتخت معنوی و مذهبی ایران اسلامی است و مضجع نورانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و استانی که در آن فقیهان، فیلسوفان، شاعران، سرداران بزرگ و رزمندگان عزیزی پرورش یافتند و محل علم و دانش و فرهنگ است نه فقط به ایران اسلامی بلکه به جهان تشیع و جهان اسلام تعلق دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه استان خراسان رضوی به برکت وجود آستان مقدس رضوی(ع) از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است، گفت: از مهمترین ظرفیت‌های این استان وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمد است و در کنار آن، استان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن دارد.
وی با اشاره به وجود مراکز تولیدی دانش بنیان در سطح استان، اظهارداشت: شرکت های متعدد دانش بنیان استان خراسان رضوی از بخش‌هایی است که می‌تواند بین اشتغال و تولید دانش بنیان، پیوند برقرار کند.
رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع در سطح استان خراسان رضوی تاکید کرد: کمبودها در سطح استان به رغم برخورداری از ظرفیت های گسترده و به برکت حضرت رضا(ع) و مردم بسیار فهیم این خطه به هیچ عنوان زیبنده استان خراسان رضوی نیست.

رئیسی با بیان اینکه قبل از انجام این سفر استانی، مسئولین مربوطه در دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار خراسان و فرهیختگان و صاحب نظران استان، تولیت آستان قدس رضوی مشکلات و نیازمندی‌های استان را بررسی کرده‌اند، گفت: در جریان این سفر درخصوص رفع مشکلات استان تصمیم‌گیری خواهد شد تا مردم عزیز استان شاهد اقداماتی باشند که وضعیت استان و زندگی‌شان را متحول کند.

*آیت‌الله رئیسی حرم مطهر امام رضا(ع) را زیارت کرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه و در ابتدای هجدهمین سفر استانی خود به خراسان رضوی، با حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) به زیارت و اقامه نماز پرداخت.

*مهمترین وظیفه مسئولین پاسداری و حفظ راه و دستاوردهای شهدا و خدمت به خانواده آنهاست

رئیس جمهور در ادامه برنامه های سفر خود به استان خراسان رضوی در دیدار صمیمانه با خانواده های شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم استان خراسان رضوی، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، گفت: توفیقی است که در ابتدای سال نو، در ماه مبارک شعبان و در کنار مضجع شریف امام هشتم (ع) در خدمت خانواده شهدا و جانبازان هستم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه شهدا در آزمون های مختلف سربلند هستند، اظهار داشت: شهدای مدافع حرم در مقابل یک جریان بی رحمی که عامل دست آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و قصد داشت منطقه را به هم بریزد، ایستادند.
وی ضمن اشاره به کرامت و بردباری خانواده شهدا نسبت به مصیبت از دست دادن عزیزانشان، تصریح کرد: شما خانواده شهدا همیشه شاکر خداوند هستید، مشکلات شما را متزلزل نکرد و اعتقادتان به نظام و اسلام را حفظ کردید.
رئیس جمهور در این دیدار به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به خانواده شهدای مدافع حرم اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین وظیفه مسئولین پاسداری از راه و حفظ آثارو دستاوردهای شهدا و خدمت به خانواده آنهاست. چراکه حقیقتاً خون شهدا از جامعه جهل زدایی می کند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به دغدغه های مطرح شده از سوی خانواده شهدای مدافع حرم، مسئولین استانی را مکلف کرد تا در اسرع وقت نسبت به رفع دغدغه های این عزیزان اقدام کنند.
پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از خانواده های شهدا به بیان دیدگاهها، دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند.

*آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه در سرخس

رئیسی در دومین روز از سفر استانی کاروان دولت مردمی به استان خراسان رضوی با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز «عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D» را صادر کرد.

ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو فاز تعریف شده است که فاز نخست آن با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز در هشت ماه نخست و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب (در چهار ماه سرد) پیشتر به بهره‌برداری رسیده است. گاز برداشت‌ شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

۲ کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی با حضور آیت الله رئیسی افتتاح شد

رئیس جمهور روز پنج شنبه با حضور در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی گنبدلی دو کارخانه از ۴ کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد.

این دو کارخانه به‌ منظور کاهش خام‌فروشی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران ایجاد شده است.

این مجتمع شامل چهار کارخانه است که از این تعداد دو کارخانه پیشتر به بهره‌برداری رسیده و دو کارخانه دیگر نیز با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی و ۲,۵ میلیون یورویی بخش خصوصی، امروز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

محصولات و ارزش افزوده آن گوگرد دانه‌بندی‌شده با ایجاد ارزش افزوده ۱۵ دلار به ازای هر تن، کود بنتونیتی با ایجاد ارزش افزوده سه برابری نسبت به گوگرد کلوخه و گوگرد میکرونیزه با ایجاد ارزش افزوده هشت برابری نسبت به گوگرد کلوخه است.

*برای حل مشکلات کشور، معطل گره‌گشایی بیگانگان نمانده‌ایم/ مانع‌تراشی دشمنان و جریان نفوذ حرکت ملت ایران را متوقف نخواهد کرد/ با تغییر الگوی کشت به دنبال استقلال در تولید محصولات کشاورزی هستیم

رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون استان خراسان رضوی، با ارایه گزارشی از اقدامات دولت و برنامه‌های آینده، امیدآفرینی، تقویت سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد مردم به نظام حکمرانی را از اهداف اصلی دولت در سیاست‌گذاری‌ها دانست.

رئیسی که شامگاه چهارشنبه و در جریان سفر استانی به خراسان رضوی، در این دیدار سخن می‌گفت، تاکید کرد: امروز اعتماد مردم و رهبر معظم انقلاب به دولت پشتوانه بزرگی برای ما است و این اعتماد، سرمایه اجتماعی و مشارکت و نشاط اجتماعی و امیدواری در جامعه را افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهور افزود: تمام تلاش بخش‌های مختلف کشور باید مقابله با یاس‌آفرینی دشمن و ایجاد و تزریق امید در جامعه باشد. امیدآفرینی البته با سخن و بخشنامه ممکن نیست، بلکه باید در میدان عمل محقق ‌شود.

وی با اشاره به مسئولیت‌های دولت در گام دوم انقلاب اسلامی، افزود: گام‌های خوبی در چهل سال اول انقلاب انجام شده است اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که باید جبران شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نسخه جامعی از واقعیات کنونی و چشم‌اندازی از آینده کشور است و باید مبنای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های تحول‌گرا برای کشور قرار بگیرد.

رئیسی تاکید کرد: سند تحول دولت نیز مستند به بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای رفع موانع تحقق هدف‌گذاری‌های انقلاب و کشور، گفت: دشمنی‌ها و مانع‌تراشی‌ها بر سر راه ما وجود دارد و جریان نفوذ تلاش میکند اما هیچکدام از اینها حرکت ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما چشم به بیگانه نداریم، ارتباط با همه را می‌پسندیم اما هرگز منتظر نمی‌شویم دیگران بیاییند و گره‌ای از گره‌های ما را بگشایند. تجربه نشان داده و از پیشینیان نیز عبرت گرفتیم که به هیچ‌عنوان به بیگانه اعتماد نکنیم. آنها گرهی از هیچکس نگشودند و از ما هم نخواهند گشود. اعتماد ما به داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور است.

رئیسی در مورد وضعیت کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: تمایلی ندارم که در تریبون بگویم چه چیزی را تحویل گرفتیم اما مردم می‌دانند چه وضعیت سختی داشتیم.

وی ضمن یادآوری داغدارشدن روزانه بیش از ۷۰۰ خانواده به علت کرونا در کشور تا کمبود کالای اساسی و کسری بودجه سنگین در ابتدای استقرار دولت سیزدهم، اظهار داشت: با وجود شرایط جنگی در منطقه، امروز در زمینه ذخائر کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی در کشور وجود ندارد اما حرکت اصلی ما به سمت استقلال در تامین کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است. سمت‌وسوی حرکت ما حرکت راهبردی است تا الگوی کشت را عوض کنیم و کشور استقلال کشاورزی پیدا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسری بودجه ام‌المصائب است و ما توانستیم بدون مبتلا شدن به چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی و بالابردن پایه پولی کشور این شرایط را بگذرانیم.

رئیسی در مورد بودجه ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بوده در حالیکه برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی در سال ۱۴۰۰ می باشد و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد هشت درصدی است.

رئیس‌جمهور افزود: کشور در وضعیتی بود که برخی آقایان در جلسات می‌گفتند، اگر کسی بتواند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد او را وزیر نفت می‌کنیم اما امروز شرایط فروش نفت با گذشته قابل مقایسه نیست، افزایش چشم‌گیری داشته و پول فروش نفت نیز به کشور باز می‌گردد.

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشورمان در منطقه گفت: حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیدکه بخشی از آن به خاطر افزایش تعامل و استفاده از ظرفیت همسایگان بود. برخی فکر می‌کردند این ظرفیت را در دنیا فقط ۳-۴ کشور دارند که مدعی عالم هستند و ارتباط با دنیا فقط در همین چند کشور خلاصه می‌شود اما اینطور نیست. خیلی وقت‌ها همسایگان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، مبنای این حرف این است که پس از سفری که به تاجیکستان داشتم مراودات تجاری ما با این کشور ۴ برابر شد. سهم ما از بازار منطقه خیلی بالاتر از این است.

رئیس جمهور ادامه داد: البته مذاکرات با قوت و عزت دنبال می‌شود و ما از میز مذاکره کنار نکشیده‌ایم و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران با عزت امروز بیان می‌شود اما به هیچ عنوان زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده‌ایم، چه مذاکرات به جایی برسد چه نرسد ما برنامه‌های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و با قدرت آن را ادامه خواهیم داد.

رئیسی تصریح کرد: در زمان تحویل بودجه به مجلس هم گفتیم این بودجه فارغ از مذاکرات است، زیرا قرار است ما روی پای خودمان بایستیم و به داشته‌های خودمان اعتماد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در کشور گفت: دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی را عالی‌ترین مرجع فرهنگی در کشور می‌داند و در حوزه فرهنگی قائل به حرکت در چارچوب‌های ترسیمی این شوراست. شرایط جوری شده بود که تنها نامی از این شورا باقی مانده بود اما سند تحول شورا را آماده و خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم و ایشان هم اعلام نظر کردند.

رئیسی تاکید کرد: حوزه علمیه می‌تواند در جهت تحول دولت نقش‌آفرین باشد و دولت هم از نظرات حوزه استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور در پایان افزود: اینکه به برخی مطالب رسانه‌ها نمی‌پردازم برای این است که بسیاری از دولت‌ها و مجالس، گرفتار حاشیه‌ها شدند. امروز یکی از ترفندهای دشمن این است که ما را گرفتار حاشیه کند. اگر گرفتار حاشیه شویم از متن که اساس آن رفع گرفتاری مردم است، باز می‌مانیم.

*بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی

رئیس جمهور در دومین روز از سفر استانی دولت به استان خراسان رضوی از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان استان خراسان رضوی بازدید کرد.
در این نمایشگاه که به میزبانی پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی برگزار شد ۳۲ شرکت حضور دارند.

شرکت‌های شرکت کننده در این نمایشگاه در حوزه‌های نفت و گاز، کشاورزی، آی.تی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی فعالیت دارند.

در استان خراسان رضوی ۷۸۰ شرکت فناور و دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

*حضور آیت‌الله رئیسی در گلزار شهدای سرخس/ تاکید رئیس جمهور بر حل مشکل ریزگردها

آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه در ادامه سفر به استان خراسان رضوی با حضور در گلزار شهدای شهرستان سرخس ضمن زیارت مزار شهدا با مردم حاضر در این محل گفتگو کرد.

رئیس جمهور گفت: شهدای شهر سرخس بهترین گواه پایبندی مردم این خطه به انقلاب و ارزش های والای آن هستند.

وی با توجه به دغدغه مردم سرخس نسبت به وجود ریزگرد در این منطقه بر پیگیری مسئله تا حصول نتیجه و حل مشکل تاکید کرد.

رئیسی افزود: مردم سرخس مرزبانان امین کشور هستند که باید از سلامت آنها در مقابل ریزگردها صیانت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از نیروهای بومی در پروژه‌های اجرایی و عمرانی منطقه تاکید کرد.

بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان است/ اجازه نمی‌دهیم شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچیدگی‌های اداری و سازمانی گرفتار شوند/ از نو شدن فرآیندها در کشور حمایت می‌کنم و ادارات و سازمان‌ها نیز باید از نوآوران حمایت کنند

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان خراسان رضوی در نشست با فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان در این استان گفت: باور ما این است که آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار اعلام می‌کند نیاز جدی کشور و در واقع دستور کاری برای تمام دستگاه‌ها است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت و نقش محوری تولید در اقتصاد کشور، تصریح کرد: رفع مشکل بیکاری، تحقق اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی و سیاسی و عزت ملی در گروی رونق تولید است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته محور شعال سال این بود که آنچه مانع تولید است باید رفع و با همه امکانات از تولید پشتیبانی شود. سخن امسال حالا این است که اشتغالزایی رفع مشکل بیکاری در گرو رونق تولید است.
رئیسی ثبات اقتصادی و کاهش ضربه‌پذیری اقتصاد از تکانه‌های خارجی را در گروی توسعه تولید دانش‌بنیان و پایدار دانست و گفت: اقتصاد ملی ما باید آن قدر قدرتمند و پایدار شود که تکانه‌ها باعث نشود فعالان اقتصادی احساس بی‌ثباتی کنند. ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که اگر در مسیر درست و با محوریت دانش به کار گرفته شود، بسیاری از موانع و مشکلات برطرف می‌شود.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به نکات و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی حضار نشست اشاره کرد و ضمن تاکید به اهتمام دولت به پیگیری موارد مطروحه، افزود: دولت باید خوش‌حساب باشد و مطالبات شرکت‌ها را به موقع پرداخت کند. این اتفاق البته با صحبت و بخشنامه محقق نمی‌شود و فعالان اقتصادی و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان باید در عمل احساس کنند که دولت در معامله با آنها خوش‌حساب است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت‌های حقوقی و اداری از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: نباید اجازه داد فعالان اقتصادی و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچیدگی‌های اداری و سازمانی گرفتار شوند. باید به برکت فرمایش مقام معظم رهبری تحولی در این زمینه ایجاد شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به تحول‌گرا بودن دولت مردمی، تحول شناختی و تحول فرآیندی را گام‌های اول و دوم در تحقق رویکرد تحولی برشمرد و تصریح کرد: تحول فرآیندی باید کار شرکت‌ها را تسهیل کند. تسهیل در صدور مجوزها و تخصیص فضای مناسب به شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبه درستی است که نباید به مانعی بر سر راه فعالیت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود.
رئیسی با تاکید بر لزوم استفاده از املاک و اموال بلااستفاده، از استاندار خراسان و دیگر استانداران خواست تا این موضوع را پیگیری کنند و خاطرنشان کرد: برای املاکی که مربوط به دولت است، بهترین، حلال‌ترین، پاک‌ترین، و دلنشین‌ترین استفاده، استفاده تولیدی است. از دستورالعملی که برای واگذاری اموال مازاد وجود دارد جهت شناسایی و بهره‌گیری از اموال و املاک مازاد در مسیر تولید استفاده کنید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان هم اشتغال ایجاد می‌کنند و هم می‌توانند به استقلال اقتصادی کشور کمک بسزایی داشته باشند، گفت: واگذاری پروژه‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته به حقی است.
وی با اشاره به سوابق فعالیت خود در استان‌های مختلف از جمله خراسان رضوی و تلاش برای به‌کارگیری توان نخبگان افزود: به تجربه دیده‌ام که در استان‌ها نیز نخبگان زیادی داریم و اصلا اینطور نیست که هر چه فرهیخته هست فقط در مرکز باشد. در همین خراسان رضوی بنده نخبگانی را می‌شناسم که شاید در کشور از جهت نگاه مدیریتی، نگاه برنامه‌ریزی، نگاه به علم و بسیاری از مباحث دیگر بی نظیر باشند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم شرکت‌های دانش‌بنیان نمود پیدا کنند باید ابتدا فرآیندها نو شوند، اظهار داشت: با نظام اداری کند و ناکارآمد نمی‌شود اهداف بلندی همچون ایجاد اشتغال یا توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را محقق کرد، لذا بنده از نو شدن فرآیندها در کشور حمایت می‌کنم و ادارات و سازمان‌ها نیز باید از نوآوران حمایت کنند. مدیران و دست‌اندرکاران در همه سازمان‌ها باید فرایندها را بازنگری کنند و اصلا نباید نسبت به این فرایندها تعصب به خرج دهند.
رئیسی با تاکید بر اینکه محور تحول در دولت، عدالت است، تصریح کرد: اقتضای عدالت، تقسیم بودجه و امکانات به شکل عادلانه است. در بودجه ۱۴۰۱ اساس را بر عدالت گذاشتیم. بر این اساس، آمایش سرزمینی را محور عمل خود قرار دادیم. اگر هم سند آمایش سرزمینی نقصی دارد، باید این نقص برطرف شود و نباید این سند را کنار گذاشت. مبنا برای توزیع امکانات و ظرفیت‌ها و تخصیص بودجه عادلانه حتما باید سند آمایش سرزمینی باشد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها نظیر خراسان رضوی چندین پارک علم و فناوری وجود دارد که باید یک مرکزیت در این زمینه وجود داشته باشد تا سازوکاری در نوع مدیریت ایجاد شود و بتوان امکانات را جذب و به شکل عادلانه توزیع کرد، همچنین صندوق نوآوری باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند و در سال جاری بر این امکان افزوده خواهد شد.
رئیسی با اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکت‌های دانش بنیان و شهرک‌های صنعتی گفت: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است، افزود: با توجه به وجود این همه ظرفیت و نخبه در خراسان رضوی نباید شاهد بیکاری و فقر در این استان باشیم. با تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان مشکل حل‌نشدنی وجود نخواهد داشت و دولت نیز در این راستا حمایت‌های لازم را خواهد داشت.
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: باید طرحی نو داشت و گام‌ها را محکم‌تر برداشت. بر خلاف آنانی که از ناامیدی دم می‌زنند بسیار به آینده کشور امیدوار هستیم.

*دست مافیای تجهیزات پزشکی و دارویی را قطع خواهیم کرد

ایرنا: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی گفت: مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد، ظاهراً از همه مافیاها قوی‌تر است.

وی افزود: کاری که دانشمندان ایرانی با زحمت انجام می‌دهند، استاندارد و قابل عرضه در دنیا و قابل رقابت با محصولاتی است که در جهان تولید می‌شود.

رییس‌جمهور گفت: نباید تسلیم کسانی شویم که نمی‌خواهند حاصل تلاش دانشمندان ایرانی به دنیا عرضه شود؛ باید این فضا را بشکنیم و با قدرت پیش برویم.

رئیسی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم حتماً دست مافیا و جریانات فاسدی که در حوزه پزشکی و دارویی فعالیت دارند، قطع خواهد کرد.

*هیچ دستگاهی حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی‌توجه باشد/مرزها برای ما فرصت هستند نه تهدید

تسنیم: آیت الله سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور کشورمان در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که شامگاه پنجشنبه با حضور جمعی از وزرا و مدیران شهری و استانی برگزار شده بود، اظهار داشت: در این سال نو آنچه برای همه ما به‌ویژه مسئولین در بخش‌های مختلف ضرورت دارد، نگاه به اقدامات انجام‌شده و برنامه‌ریزی برای تحول در زندگی و تبدیل به احسن حالات است؛ باید رویکرد تحولی باشد و تحول شناختی صورت گیرد ازاین‌رو صحنه و ظرفیت‌ها را بشناسیم و با برنامه‌ریزی تحول ایجاد کنیم.

وی افزود: با فرایندهای فعلی نمی‌توان تحول را تضمین کرد بلکه باید تحولی در فرایندها ایجاد کرد. برخی فرآیندها که مورد اعتراض است نیاز به بازنگری دارد.

امروز نعمت‌های بسیاری خداوند اعطا کرده است که بزرگترین نعمت جمهوری اسلامی است حفظ نظام بایستی اوجب واجبات باشد ازاین‌رو باید نسبت به آن برنامه‌ریزی و تلاش صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که نیاز جدی ایران اسلامی تولید، اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیانی است گفت: کار تولیدی باید با قوت دنبال شود، شعار مقام معظم رهبری در سال 1401 چراغ راهی برای توسعه کشور است و باید مورد تأکید باشد همه باید دقت کنند که اگر تولید فناورانه داخلی موجود است اولویت با استفاده از این تولیدات باشد و اگر نبود سراغ تولید خارجی بروند.

باید جلوی مافیای واردات بی‌رویه را بگیریم

رئیسی گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید توجه کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان نباید دنبال سازمان‌ها بچرخند بلکه سازمان‌ها باید دنبال آنها باشند، باید با همکاری همه مدیران و شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوی مافیای واردات بی‌رویه را بگیریم به‌عنوان مثال یک دارو در یکی از شرکت‌های آستان قدس رضوی تولید شد و وقتی به بازار آمد عده‌ای مشابه این دارو را برای مصرف سه سال کشور وارد کردند تا این دارو میدان پیدا نکند.

وی با تصریح به اینکه همه باید کمک کنند تا کار دانش‌بنیان در صنایع شکل بگیرد خاطرنشان کرد: باید کارها کیفیت پیدا کند کار تولیدی باید در همه بخش‌ها با قدرت و قوت انجام شود و در زمینه ارزش افزوده هم همین گونه باید باشد.

رئیس جمهور ابراز کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بزرگترین نعمت برای این کشور است و مردم‌سالاری دینی تضمین‌کننده جمهوریت نظام و اسلامیت آن است باید بر امید مردم روز به روز افزوده شود چون مردم مهمترین مؤلفه قدرت در کشور هستند و نقش فعل و ترک‌فعل هر شخص و مدیری برای امیدآفرینی به مردم مهم است.

مرز برای ما فرصت است نه تهدید

رئیسی متذکر شد: بیشترین تحریم و محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران مربوط به صنایع نظامی بوده است و بیشترین پیشرفت در کشور نیز مربوط به حوزه هسته‌ای و نظامی است چرا که باوجود تحریم، انگیزه و مدیریت در این بخش‌ها عالی بوده است لذا بخش خصوصی باید میدان پیدا کند دولت به‌صورت طبیعی نمی‌تواند همه ظرفیت‌ها را پوشش دهد.

رئیس جمهور با تأکید به این مطلب که "ارتباط با کشورهای همجوار همت و کار جهادی می‌خواهد و استانداران استان‌هایی که با کشورهای همجوار هم‌مرز هستند با اطلاع و همکاری وزارت خارجه حق ارتباط دارند و مرزها برای ما فرصت است نه تهدید" اضافه کرد: نیازمند همت جدی مدیران هستیم تا اتفاقات خوبی در کشور بیفتد، حجم تجارت خارجی و ترانزیت کالا با کشورهای اطراف باید موردنظر باشد. در سالی که گذشت 68 درصد رشد ترانزیت داشتیم اما سفرهایی که داریم دولت‌های منطقه رغبت دارند با ایران وارد کار و مبادله شوند و از صادرات ایران استقبال می‌کنند.

وی افزود: برای دولت، زیارت دارای اولویت و اهمیت است و این امر برنامه‌ریزی خاصی برای زائران داخلی و خارجی می‌طلبد و در این راه باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند. در راستای اصلاح بافت پیرامونی حرم هم که محل حضور دلدادگان امام رضا(ع) است با همکاری و مشارکت مردم باید حرکت کرد و اختیارات لازم هم در این زمینه تفویض شده است. مشهد شهری ملی است و تمام مسیرهای منتهی به مشهد باید ملی دیده شوند و باید برای آرامش همه مردم فکر شود.

سازمان امور مهاجران در وزارت کشور فعال می‌شود

رئیسی درباره ارتباط با افغانستان و لایحه منطقه آزاد دوغارون نیز خاطرنشان کرد: در منطقه و مرز دوغارون ظرفیت زیادی وجود دارد، در سرخس هم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید احیا شود و مسئولان با همتشان کار امروز را به فردا نیندازند تا کارها سریع به سامان برسد.

رئیس جمهور گفت: مهاجران افغان در کشور ما مهمان هستند و سال‌هاست که در اقصی نقاط کشور حضور دارند و با مسائل مختلفی نظیر تحصیل و اشتغال روبه‌رو هستند لذا سازمان امور مهاجران به‌سرعت در وزارت کشور فعال می‌شود البته ایرانیان خارج از کشور نیز مسئله مهم ما هستند اما شورای‌عالی ایرانیان سازوکار خود را در این خصوص دنبال می‌کند.

ارزش پول ملی باید بالا برود

وی تأکید کرد: باید رشد اقتصادی 8درصدی محقق شود که این مهم در بودجه پیش‌بینی شده است و این رشد فقط در مرکز اتفاق نمی‌افتد بلکه استانداران و مدیران استانی هم در تحقق آن نقش دارند ضمن اینکه ارزش پول ملی باید افزایش یابد، با افزایش حقوق نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه دریافتی افراد باید متناسب با تورم باشد.

رئیسی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش 45 هزار تومان یارانه امروز به 7 تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت. تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به‌دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال 1401 رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

وی با بیان اینکه دولت باید تحرک و امیدآفرینی خود را حفظ و افزایش دهد اضافه کرد: امروز در این دولت مردم انتظار کوچکترین فساد، رشوه و پارتی‌بازی را ندارند و انتظار مردم دولت قانونمند، فسادستیز و مردمی است و وقتی همه بدنه اداری دولت این حس را پذیرا باشند، فسادستیزی محقق می‌شود.

رئیس جمهور افزود: باید رویکرد تحولی وجود داشته باشد، تحول شناختی مهم است، باید با شناسایی فرصتها و با برنامه‌ریزی، تحول را ایجاد کرد که عزم و اراده جدید نیز باید ورود داشته باشد همچنین شناخت فرایندها و تحول فرایندها نیز ضروری است، با فرایندهای فعلی تحول محقق نمی‌شود.

*مشکلات حاشیه شهر مشهد و سایر شهرهای مهاجر پذیر دغدغه دولت است

تسنیم: آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون مجموعه تدابیر اندیشیده‌شده در سفر استانی به خراسان رضوی اظهار کرد: مسائل جاده‌ای، ریلی، حمل‌ونقل، اسکان زائر و تأمین ارزاق در خراسان رضوی باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: دولت باید اقدام مشترکی با دستگاه‌های مرتبط در حوزه زیارت و فرهنگ‌ انجام دهد، در حوزه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بناست اختیاراتی به استاندار خراسان رضوی اعطا شود و کارگروه تسهیل زیارت تشکیل شود و در بافت پیرامون حرم اقداماتی انجام شود.

رئیسی تصریح کرد: در تحقق اقدامات، مشارکت و حضور مردم بسیار اهمیت دارد، این در عین حالی است که کارهایی در مشهد انجام شده است و نقش مردم در بافت پیرامون حرم مورد توجه نبوده است و اعتراض آن‌ها را در پی داشته است؛ ازاین‌رو لازم است با مشارکت مردم مشکلات مرتفع شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های خراسان رضوی‌ بیکاری و ضرورت اشتغال است،‌ گفت: رهبری به تولید دانش‌بنیان تأکید داشتند، مشهد ظرفیت‌هایی خوبی در این حوزه دارد که می‌تواند در اشتغال، نقش‌آفرینی کند.

رئیس جمهور با ابراز اینکه "امروز از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید به‌عمل آمد"،‌ بیان کرد: باید بتوانیم تولیدات دانش‌بنیان را تجاری‌سازی و در جهت اشتغال‌آفرینی حرکت کنیم، در این راستا بایستی گام‌هایی به‌صورت جدی در جهت نقش دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد برداشته شود و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بنا شده است در جهت توسعه کمّی و کیفی پارک‌های علم و فناوری و کارهای دانش‌بنیان در مشهد اقدامات مهمی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: یک‌پنجم اعتبارات سفر را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم، چرا که این بخش با یک‌سری مشکلات مواجه است که امیدواریم رفع شود؛ در نظر است کار گلخانه‌ای در مشهد توسعه پیدا کند که در این جهت اقدامات خوبی صورت گیرد.

رئیس جمهور گفت: مسکن از نیازهای جدی استان است و امروز وزیر راه کار عملیاتی 60 هزار واحد مسکن را آغاز کرد؛ این مسئله از وعده‌های انتخاباتی بنده بوده است و بایستی سالی یک‌میلیون مسکن و در چهار سال 4 میلیون مسکن ایجاد شود که نیاز جدی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی را جبران کرد، بیان داشت: ساماندهی وضعیت مسکن در این سفر کلید خورد و مردم خراسان رضوی به‌ویژه زوج‌های جوان نیازمندی‌شان در این حوزه به‌زودی مرتفع می‌شود؛ یکی از نگرانی‌های جدی من مسئله مسکن است که هم وعده دولت بوده، هم نیاز کشور است و همچنین مصوبه قانونی دارد، اگرچه برخی نسبت بدان تردید دارند، ولی این اقدام باید انجام بشود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: مشهد جاذبه‌هایی دارد و همچنین روستاهای آن با مشکلاتی مواجه است که حاشیه‌نشینی را به وجود می‌آورد؛ باید در این راستا کارهای زیربنایی انجام داد که در دست اجراست. در بحث آب، برق، گاز، مدرسه و خانه بهداشت زیرساخت‌ها مهیا شده است، ولی کشاورزی برای آن‌ها صرف نمی‌کند و فروش محصول‌شان تضمین نمی‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید اقتصاد روستاها را فعال کنیم؛ در اولین جلسه دولت در سال جاری قیمت گندم را اعلام کردیم که کشاورز بداند کارها پیش‌بینی شده است، حمایت از تولید کشاورزی روستا به‌عنوان کارخانه بزرگ تولیدی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه خدمات زیادی در حاشیه شهر مشهد انجام شده است، عنوان کرد: اما مسائل حاشیه شهر این‌گونه حل نمی‌شود، بایستی در این مناطق مسائل فرهنگی، اقتصادی و مسکن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد؛ این در عین حالی است که یکی از مسائل دولت، مقوله حاشیه‌نشینی در مشهد و سایر شهرهای مهاجرپذیر است.

آیت الله رئیسی پیرامون موضوع افاغنه و مهاجرین بیان کرد: پیگیری مسائل مربوط به مهاجرین در اداره اتباع وزارت کشور را کافی نمی‌دانیم؛ بیش از 4 میلیون افاغنه در ایران داریم،‌ اگرچه اروپایی‌ها به‌خلاف شعارهای خود مسئولیتی در قبال افاغنه ندارند ولی ما نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت داریم.

رئیس جمهور گفت: امروز شکل گرفتن حاکمیت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و شکل‌گیری دولت در افغانستان برایمان مهم است؛ این در حالی است که تحصیل و اشتغال مهاجران افغانی برای ما دارای اهمیت است و باید به‌دنبالش برویم.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق این مهم، سازوکاری تحت عنوان سازمان مهاجرین شکل گیرد و دفتری در خراسان رضوی کار را دنبال کند تا مشکلات افاغنه مرتفع گردد؛ به‌زودی این مرکز فعال می‌شود و سازوکار مسائل افاغنه را دنبال می‌کند.

وی گفت: بنده اولین جلسه شورای‌عالی زیارت را برگزار کردم و به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اعلام شده است که زمینه برگزاری جلسه آتی نیز صورت پذیرد چرا که مسئله زیارت مهم است.

دیدار رئیس جمهور با آیت الله مرتضوی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر استانی به خراسان رضوی پیش از ظهر جمعه با آیت الله سید حسن مرتضوی، از اساتید برجسته و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله مرتضوی از علمای برجسته مشهد، استاد درس خارج فقه و اصول فقه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان است که مدتی در مشهد و قم و بیش از بیست سال در نجف به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و از سال ۱۳۵۸ با اقامت در مشهد، به تدریس دروس حوزه علمیه مشغول شده است.

انتهای پیام/

نظر شما