شناسهٔ خبر: 175153 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا

مانع‌زدایی از مسیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گام مهم مسئولان برای تحقق شعارسال

کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس، گفت: در همین روزهای ابتدایی سال برنامه‌ریزی‌های لازم و مورد نیاز برای شناسایی و حمایت از نخبگان دانشگاهی و خلاق و نوآوری که قصد فعالیت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند اما تاکنون موانعی مانند مسائل مربوط به مجوز یا تامین سرمایه مانع از فعالیت آن‌ها شده است، گام مهمی در راستای تحقق شعار سال بردارند.

به گزارش «نماینده»،  جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری، گفت: بحث توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان یک موضوع جدید نیست و در سال‌های گذشته همواره مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری بوده است و اکنون پس از چند سال که ایشان شعار سال را با موضوعات عمدتا اقتصادی و در سال‌های اخیر در رابطه با حوزه تولید و اشتغال انتخاب کردند، شعار سال جدید را به تولید دانش‌بنیان اختصاص دادند که این امر از سوی مسئولان بیش از گذشته مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: خب مطلع هستید که در سال گذشته مجلس دو مصوبه خوب را پس از بحث‌های کارشناسی فراوان داشت، یکی طرح  «جهش تولید دانش‌بنیان» بود که این یک افتخار برای مجلس یازدهم است که در سال ۱۴۰۰ بدون اطلاع از نامگذاری سال آینده این موضوع را دنبال کرد.

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس اضافه کرد: موضوع دیگر طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار بود که اگرچه کلی‌تر و درخصوص همه مشاغل است اما کمک بسیار زیادی به نخبگانی که قصد فعالیت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند، می‌کند.

نماینده مردم رشت در ادامه عنوان کرد: پیوند میان تولید و علم می‌تواند منجر به رشد بهره‌وری در حوزه‌های مختلف شود، به عنوان مثال در حوزه کشاورزی اگر ما به سمت اصلاح بذرها و ارتقاء کیفیت محصولات حرکت کنیم و یا اینکه جنبه‌های مختلف کشاورزی در مراحل مختلف از بذر تا کاشت و برداشت از متخصصین دانشگاهی بهره بگیریم، این اتفاق هم افزایش ظرفیت تولید و هم ارتقاء کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به مشکلات فعالان حوزه‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: وجود مشکلات در مسیر راه فعالیت جوانان و نخبگانی که قصد فعالیت در حوزه‌های دانش‌بنیان را دارند همواره یکی از دغدغه‌هاست چراکه استمرار موانع منجر به دلسردی می‌شود؛ در حالیکه با توجه به دستاوردهای مثبتی که این حوزه می‌تواند داشته باشد، مسئولان باید همواره موضوع حمایت از فعالان این عرصه را دررأس کارها قرار دهند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم در همین روزهای ابتدایی سال برنامه‌ریزی‌های لازم و مورد نیاز برای شناسایی و حمایت از نخبگان دانشگاهی و خلاق و نوآوری که قصد فعالیت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند اما تاکنون موانعی مانند مسائل مربوط به مجوز یا تامین سرمایه مانع از فعالیت آن‌ها شده است، گام مهمی در راستای تحقق شعار سال بردارند. 

وی در ادامه تاکید کرد: در بعضی سال‌ها شاهد اهتمام جدی از سوی مسئوان برای تحقق شعار سال نبودیم و به همین خاطر امسال رهبری بر تحقق این مساله تاکید کردند و حتی مستقیم هم اشاره فرمودند که این مساله محدود به طراحی تابلو و عکس و سربرگ ادارات نماند و با تمام قوا اجرایی شود.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: مجلس هم این آمادگی را دارد که در کنار دولت، هم از طریق ظرفیت‌های قانونگذاری و هم در قالب بکارگیری توانمندی نظارتی خود برای تحقق شعار سال گام بردارد.

نظر شما