شناسهٔ خبر: 175122 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش نماینده از فعالیت جریانات سیاسی در سال 1400؛

پیروزی قاطع لیست "شورای ائتلاف" در انتخابات/چالش جدید برای دو حزب اصلاح طلب/ برگزاری کنگره چهار حزب اصولگرا/ چرا «نسل نو» شکل گرفت؟

احزاب پیروزی قاطع لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، چالش جدید برای دو حزب اصلاح طلب، برگزاری کنگره احزاب اصولگرا و چرا «نسل نو» شکل گرفت؟ برخی از مهمترین فعالیت ها و اقدامات احزاب و جریان های سیاسی در سال 1400 به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار «نماینده»،سال 1400 را باید یکی از سال های مهم در سپهر سیاست کشور  دانست که جریانات و احزاب سیاسی نیز در آن نقش پررنگی ایفا کردند؛ در این گزارش به برخی از اقدامات احزاب و جریان های سیاسی در این سال اشاره کرده ایم که از نظرتان می گذرد:

 شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات مجلس یازدهم در جهت وحدت و انسجام در میان جریان اصولگرایی شکل گرفت؛ در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال 1400  برگزار شد لیست مورد تأیید این شورا نیز همچون انتخابات مجلس توانست به پیروزی برسد.

*پیروزی قاطع ائتلاف حاصل ایستادگی برمنطق و اصول است

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص پیروزی لیست شورای ائتلاف با عنوان «تهران سربلند» اظهارداشت: لیست‌های بی فرآیند نتوانستند مردم تهران را قانع کنند و لیست ائتلاف به سرلیستی آقایان چمران و سروری مورد اقبال مردم واقع و پیروزی شرینی را به جریان نیروهای انقلاب تقدیم کرد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با تاکید بر اینکه شورای ائتلاف و عملکرد آن ثابت کرد زمانه‌ی"تصمیم‌های اتاقکی" تمام شده است، گفت: اکنون دوره رقابت پایان پذیرفته و همگی باید درکنار هم خادم مردم و انقلاب باشیم.

رسولی، تصریح کرد: ائتلاف از هم اکنون بار دیگر اعلام می‌نماید که پذیرای همه جریان‌ها و افرادیست که دل درگرو انقلاب دارند و البته منطق و اصول را در کارتشکیلاتی ‌مقدم بر سلیقه شخصی می‌دانند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: ما ائتلاف هستیم و حزب نیستیم و ائتلاف از اقشار و احزاب و جریان هایی تشکیل شده که دور این میز نشسته اند و هرگروه و تشکیلات که بیاید از آن استقبال می کنیم و هم ملاقات می کنیم و هم حضور دارند و با همه کسانی که در جریان نیروهای انقلابند تعامل می کنیم ولی با هرکس و جریانی جلسه می گذاریم «فرآیند» برای ما اصل است و هرکس که فرآیند گریز است ما به جهت عدالت و حق الناس نمی‌توانیم بپذیریم و هرکسی که می خواهد با ما همراه شود به فرآیند بپیوندد.

لیست شورای ائتلاف و منتخبین شورای اسلامی شهر تهران بدین شرح است: مهدی چمران ، پرویز سروری، نرجس سلیمانی، محمد آخوندی، حبیب کاشانی، ناصر امانی، مهدی پیرهادی، مهدی بابایی، سید جعفر تشکری هاشمی، سید احمد علوی، مهدی اقراریان، مهدی عباسی، علیرضا نادعلی شهرستانکی، احمد صادقی، سید محمد آقامیری، میثم مظفر، زهرا شمس احسان، نرگس معدنی پور، علی اصغر قائمی، سوده نجفی، جعفری بندی شربیانی.


*«الیاس حضرتی» از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد

الیاس حضرتی طی نامه ای از دبیرکل حزب اعتماد ملی استعفا کرد؛ در بخشی از نامه استعفای حضرتی آمده است:  با توجه به اهمیت حزب و ارزش فعالیت حزبی، ضروری است در درون همه احزاب تلاش مضاعفی برای روشن نگه داشتن چراغ تحزب صورت بگیرد و از جمله جمع کثیری از کادرهای اصلی بخصوص دبیرکل حزب، تمام وقت و با تمام ظرفیت شبانه‌روزی در اختیار حزب باشند تا در این فضایی که تیرهای ناامیدی و یأس و بی‌اعتمادی از زمین و زمان در حال باریدن است، چراغ حزب را برای تعیین مسیر حرکت مردم با سازماندهی، آموزش و تولید ایده و راه‌حل‌های دقیق، روشن نگه دارند و این میسر نمی‌شود مگر آن که علاوه بر داشتن انگیزه، کفایت و توانایی فکری، قدرت سازماندهی و مقبولیت عمومی، «وقت کافی» و فرصت لازم نیز به حزب اختصاص داده شود.

حضرتی همچنین نوشته است: متاسفانه به خاطر مسئولیتی که از حوزه مجموعه رسانه‌ای «اعتماد» بر دوشم هست، امکان «وقت»گذاری از حقیر سلب شده است و طبعا موافقید که اهمیت رسانه‌ هم امروزه نه‌تنها کمتر از حزب نیست شاید بیشتر هم باشد. در وضعیت کنونی کشور، رسانه‌ها هم با مشکلات وحشتناکی مواجه‌اند که ضرورت دارد با تمام توان به آن پرداخته شود. حمل همزمان این دو بار سنگین برای بنده میسر نیست و در عمل نتوانستم به هیچ کدام از این دو مسئولیت فرصت لازم را تخصیص داده و به مسائل هر دو حوزه حزب و رسانه، به خوبی رسیدگی کنم و مدت‌هاست خودم را مجبور به انتخاب یکی از آن دو کرده ام. بر این باورم که مسئولیت حزبی بنده با حضور دهها شخصیت برجسته سیاسی بدون متولی باقی نخواهد ماند اما کار رسانه¬ای فعالیتی است که ظاهرا خودم باید تمام وقت خود را به آن اختصاص دهم تا کاری از پیش برود. با همین استدلال در طول 6 ماه گذشته در شورای مرکزی و کمیته تعامل و دفتر سیاسی حزب موضوع استعفا را مطرح و اخیراً در ملاقات حضوری که خدمت جناب آقای کروبی داشتم، با ایشان هم طرح موضوع کردم.

*گرامی‌مقدم: استعفای حضرتی هنوز پذیرفته نشده است/ به دبیرکلی حزب اعتماد ملی فکر نکرده‌ام

با استعفای حضرتی از اعتماد ملی، حالا گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره چهره‌های مطرح این حزب که ممکن است جایگزین وی شوند، مطرح می‌شود. یکی از این چهره‌ها اسماعیل گرامی مقدم است که هم‌اکنون جایگاه قائم مقامی اعتماد ملی را در اختیار دارد.

گرامی مقدم  در واکنش به اینکه شنیده می‌شود پس از استعفای آقای حضرتی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی، وی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جایگزینی حضرتی مطرح است، گفت: من اصلا به این مسئله فکر نکردم ضمن اینکه ما بعد از سال نو اولین جلسه کمیته تعامل را تشکیل می‌دهیم  و از آنجا که در کمیته تعامل رؤسای دفاتر و کمیته‌های حزب نیز حضور دارند طبعاً بحث استعفای آقای حضرتی  نیز در آن جلسه مطرح خواهد شد.

وی افزود: البته با توجه به اینکه برطبق اساسنامه حزب، تمامی مراحل بررسی استعفای دبیرکل و انتخاب جایگزین وی باید در جلسه شورای مرکزی باشد، مقرر شده تا پس از جلسه کمیته تعامل، اعضای شورای مرکزی در یک نشست رسمی درخواست آقای حضرتی را مورد بررسی قرار دهند.

*چالشی جدید برای اصلاح طلبان

هفتمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در حالی برگزار شد که وضعیت این جریان در شرایط خاصی قرار دارد و اصلاح طلبان در بدترین شرایط سیاسی و انزوای کم سابقه اجتماعی قرار دارند. در این میان پس از انتخاب رسمی «آذر منصوری» به سمت دبیرکلی حزب اتحاد ملت، رسانه های اصلاح طلب با انتشار یادداشت‌ها و گزارش های تلاش کردند که انتخاب یک زن به عنوان دبیر کل یک حزب اصلاح طلب را یک اتفاق ویژه سیاسی و اجتماعی به افکار عمومی القا کنند.

توییت مالک شریعتی، نماینده جوان مردم تهران در مجلس، درباره غیرقانونی بودن دبیرکلی آذر منصوری در حزب اتحاد ملت، که نزدیکترین حزب به خاتمی شناخته می شود، سبب چالشی جدید برای اصلاح طلبان شد.

مالک شریعتی در توییت خود نوشته بود؛ «بعنوان عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب عرض می کنم، به‌ علت حکم قطعی دادگاه و وفق قانون، خانم آذر منصوری صلاحیت فعالیت حزبی ندارد. این مساله را دبیرخانه کمیسیون به ایشان و حزب اتحاد ملت ابلاغ کرد که متاسفانه توجهی نشد.»

مالک شریعتی همچنین بیان اینکه فعالیت آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت طبق قانون تخلف است، گفت: خانم آذر منصوری با حکم دادگاه محرومیت اجتماعی داشته و فعالیت وی در این حزب غیر قانونی است.

*اعضای شورای مرکزی حزب «نسل نو» انتخاب شدند

تشکل جدید التاسیس سیاسی با شعار «نسل نو؛ امیدوار، مصلح و تمدن ساز» و با عنوان نسل نو پا به عرصه سیاست گذاشت و اعضای شورای مرکزی آن نیز انتخاب شد.«۱- سید احسان قاضی زاده هاشمی،محسن فتحی، مهدی اقراریان، جعفر بندی شربیانی، سوده نجفی، حامد علامتی، مهدی رمضانی، عطاالله اشرفی اصفهانی، محمدرضاکاشفی، محسن میرحاجی، امیرابراهیم رسولی، حامدزمانی، محمدنبی آقاتقی، حجت الاسلام میثم آسوپا، علی حقیقت، نوید خاصه باف، امیرخوشخو، سید امید میرغضنفری، محسن اخلاقی، امیدعلی پورحسن، سید حامد موسوی، حسین محمدیان، عادله رضا قلی زاده، مازیار عظیم زاده ایرانی، سید حسن سیدابراهیم، رضا داودی، امید شنعه، سجاد اکبری، آلما فرامرزی، علیرضا رحمانی.
اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی انتخاب شدند

*«نسل نو» را یک حزب گام دومی و نسل سومی می‌دانیم

مهدی اقراریان دبیرکل حزب نسل نو، در نشست خبری تببین مواضع این حزب اظهارداشت: متاسفانه در کشور ما هر انتخاباتی اتفاق می‌افتد شاهد تشکیل احزاب فصلی به صورت قارچ گونه هستیم و سپس بعد از انتخابات آن حزب از بین می رود از این رو قرار  شد حزب نسل نو بعد از انتخابات پایه گذاری شود تا دچار چنین شبهه‌ای نشود.

وی با بیان اینکه گاهی مجموعه هایی برای کشور اسنادی می نویسند ولی چرا با این همه سند و سیاست‌های کلی نمی‌توانیم در تحقق آنها محقق باشیم؟ گفت: یکی از مشکلات را در اجتماعی‌سازی اسناد کشور می‌دانم و رابطه جامعه با این اسناد مشخص نیست.

اقراریان تاکیدکرد: ما در نسل نو تلاش کردیم از بن بست های قومی و مذهبی عبور کنیم و ترکیب شورای مرکزی ما از قومیت‌ها و مذاهب و تخصص های گوناگون است،

وی با تاکید بر اینکه به دلیل فرهنگ فردگرایی گاهی نمی توانیم در کشور کار جمعی انجام دهیم، گفت: معتقدیم این الگو در گذشته جواب نداده و قدرت مردم است ما مشکلات کشور را حل می‌کند و مردم باید به قدرت خود ایمان داشته باشند و قدرت ها و مجالس بدون مردم چیزی نیستند.

اقراریان با تاکید بر اینکه حزب بستری برای گفت و گو با جامعه است، گفت: تلاش می کنیم پاتوق گفت‌وهای نسل نو را از طریق بستر فضای مجازی ایجاد کنیم؛ جامعه نیازمند گفت و شنود است و باید ساختاری بر آن ایجاد شود و یکی از بسترها برای این ساختار، کار حزبی و تشکیلاتی است.

وی با تاکید بر اینکه همه احزاب قانونی را به رسمیت میشناسیم و معتقد به گفتگو هستیم، گفت: تفاوت حزب نسل نو عبور از دسته بندی های برخاسته از نگاه نسل اول و نسل دوم است و اگر چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب را نگاه کنیم می‌بینیم همه این دسته بندی‌ها ناشی از اختلافات نسل اول و دوم انقلاب است.

اقراریان با بیان اینکه خودمان را یک حزب گام دومی و نسل سومی می‌دانیم، تصریح کرد: نقطه اتصال اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را در خردگرایی می‌دانیم و به خردورزی در تصمیمات نیازمندیم.

*شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی انتخاب شدند

سومین کنگره جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی  ۲۳ دی ماه با شعار «منشور ولایی، عمل انقلابی، بصیرت جانبازی، به سوی افق روشن» برگزار شد.

نتایج انتخابات شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی به شرح زیر است: مجتبی شاکری، حسن مخملی، امیرعقیقی، مصطفی بردبار، بهروز ساقی، قربانعلی بابایی، اعلا تورانی، محمود فارسی مدان، میثم مظفر، محمد حسن نیسی، حسین قمری، محمد علی غضنفری، حمید جعفری، عبدالله پورمظاهری، ابراهیم محمودآبادی، حسن چگینی، حمید مردانیان، احمد مومنی راد، علی اکبر عباسی، یزدان ساکی، فرشته روح افزا، وجیهه آزادگر، سید میلاد سید شمالی، مریم طالبیان، حمیدرضا پور.

*اعضای جدید شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب انتخاب شدند

همچنین در ششمین کنگره سراسری جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی جمعه 20 اسفند با دستور جلسه اصلاح اساسنامه و انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسین به صورت مجازی برگزار شد. نتایج انتخابات شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به شرح زیر است: مالک شریعتی نیاسر، نورالدین قدیمی گزاز، پرویز سروری، محمد جواد خوشرو، داود طاعتی، سیدمحمود سیف الحسینی، بهزاد زارع، مهدی جهانتیغی، عباس کیانی، علیرضا نادعلی، قائم شریعتی، علی شمسی‌پور، فاطمه قاسم‌پور، حسین امامی‌راد، حبیب‌اله احتشامی، پرنیان تیرانداز، محمدمهدی رحیمی، حجت‌اله فیروزی، صغری یکه زارع، سید محمدصادق کاظمی، فریدالدین حداد عادل، محمدامین بهرامی، حسام حبیب‌اله، امیرحسین بهرامی، فاطمه صدر.

اعضای جدید شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انتخاب شدند

هشتمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ایران با حضور۸۹۰ نفر  از اعضای این جمعیت و با سخنرانی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد. برگزاری این کنگره درفضای مجازی و به صورت غیر حضوری انجام شد.  شعار این دوره مجمع عمومی جمعیت ایثارگران، «زیست ولایی، جهاد تبیین، ارتقای معیشت مردم، حمایت و نظارت بر مسئولین و ایران سربلند» اعلام شده بود.    

منتخبین شورای مرکزی: مرادعلی منصوری رضی، عشرت شایق، حمید اورعی، محمدجواد عامری، صالح سوادکوهی، علی بروغنی، عباس درویش توانگر، حمیدرضا جیهانی،محسن رشیدی اقدم، احمد صالحی،محمدصابر باغ خانی پور، سیدمحمد احمدی، طاهره بروشکی، احمد صادقی، علیرضا طهان، محسن شکرنیا، مهدی آراسته نسب، عبدالرحمان آقایی، مسعود شریعتی،علی دادخواه، علی محمداسماعیلی دهقی، اسماعیل میرزاخانی، صدیقه شاکری، علیرضا سربخش.


اعضای شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی انتخاب شدند

پنجمین مجمع عمومی و انتخابات الکترونیکی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد که نتایج مجمع اعضای شورای مرکزی جمعیت وفاداران پس از برگزاری انتخابات الکترونیکی به این شرح اعلام شد: حبیب‌الله بوربور، عباس شیبانی، سید جعفر شبیری، رضا انصاریان، جواد منصوری، جواد توکلیان، محمدرضا عباسیان، ابوالفتح دعوتی، علی مروی، محمدعلی شایسته‌نیا، مرتضی شمسایی، سید ابراهیم حسینی، مجتبی رضاخواه، رضا برنگی، عباس کاظمی، مریم خلیلوند، سارا بوربور، احمد خاقانی‌پور، رضا کاظمی، مرتضی میردار، حسن حمزه‌زاده.

انتهای پیام/

نظر شما