شناسهٔ خبر: 175072 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

دست پُر بهارستان نشین ها در سال 1400/مصوبه ای که پس از 12 سال به سرانجام رسید/ کارگرانی که به حقشان رسیدند

نمایندگان مجلس دومین سال از شروع به کار مجلس یازدهم یعنی سال 1400 را باید یکی از پرکارترین سال ها در طول مجالس گذشته دانست.

به گزارش خبرنگار «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال دوم از آغاز به کار مجلس یازدهم یعنی سال 1400  را در حالی پشت سر گذاشتند که تقریباً یکی از پرکار ترین سال ها در  طول مجالس گذشته به شمار می رود؛ در این گزارش به بخشی از اقداماتی که نمایندگان مجلس در دستور کار خود داشتند، می پردازیم که در ادامه از نظرتان می گذرد:

*تحقق انتظار دیرینه معلمان

۲۴ آذرماه نمایندگان مجلس با بررسی ادامه مواد لایحه رتبه بندی معلمان به این لایحه رای مثبت داده و وزیر آموزش و پرورش را موظف به تهیه آیین نامه اجرایی آن کردند و دولت در صحن مجلس و جلسه سران قوا متعهد شد که این طرح را در سال جاری و از ۳۱ شهریور به بعد اجرا کند.

با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه با پیگیری‌های مجدانه نمایندگان مجلس یازدهم تبدیل به قانون شد. لایحه رتبه بندی معلمان که از مطالبات به حق فرهنگیان است، اولین بار در دولت دهم و به دنبال تصویب سند تحول بنیادین مطرح شد ولی از آن زمان به بهانه‌های مختلفی از جمله «عدم اختصاص بودجه در لایحه بودجه» یا «عدم تدوین لایحه متناسب با توان اجرایی دولت» اجرای آن به تعویق می‌افتاد.

اما مجلس یازدهم با پیگیری‌های مجدانه لایحه رتبه بندی را در اواخر کار دولت دوازدهم تحویل و کلیات آن را به تصویب رساند تا دولت سیزدهم مکلف به اجرای آن باشد. بر این اساس ساعت‌ها کار کارشناسی در کمیسیون تخصصی آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس صورت گرفت و جلسات متعددی به ریاست محمدباقر قالیباف برای اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر این لایحه به نفع معلمان برگزار شد.

رئیس مجلس بارها بر ضرورت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان تأکید و در همین رابطه تصریح کرد:‌ هدف ما از رتبه بندی این بود که منزلت و جایگاه معلمان را در جامعه اسلامی و در آموزش و پرورش ارتقا بدهیم.

نتیجه این جلسات متعدد و سه شیفته در مجلس یازدهم برای تصویب لایحه رتبه بندی، کنار زدن تمام بهانه‌ها برای اجرایی نشدن لایحه نظام رتبه بندی معلمان بود و نهایتا نمایندگان اجرای این لایحه مهم را از نیمه سال 1400 تعیین کردند که با پیش بینی بودجه آن در لایحه بودجه 1401 و پیگیری‌های فراوان، مسئله بار مالی ناشی از این لایحه حل و فصل شد و این لایحه به تأیید شورای نگهبان رسید.

*قالیباف: با هماهنگی بین دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان گرفتیم

رئیس مجلس نیز در گفت وگوی تلویزیونی خود درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: این موضوع را از سال گذشته در مجلس دنبال کردیم. این در حالی است که 12 سال در دولت‌ها و مجالس پیشین پیگیری شد و فراز و نشیب زیادی داشت و در برخی اوقات از برخی تصمیم‌گیری‌ها معلمان خوشحال شده و یا ناراحت می‌شدند اما با هماهنگی بین دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای این موضوع گرفتیم.

وی عنوان کرد: طبق آیین‌نامه مجلس زمان بررسی لایحه بودجه نمی‌توانیم موضوع دیگری را در دستور کار قرار دهیم اما  طبق همین قانون اگر مجلس به این موضوع رأی داد می‌توان آن را در دستور کار قرار داد و ما هم رتبه‌بندی معلمان را بررسی کرده و مصوب کردیم و بعد از 12 سال تبدیل به قانون شد که نشان‌دهنده توجه زیاد مجلس به معیشت معلمان است. البته همین بحث هم درباره بازنشستگان داریم.

*اظهارات برخی از نمایندگان مجلس در پی تصویب لایحه رتبه بندی معلمان

مهدی اسماعیلی ‏‏نماینده مردم میانه: خارج کردن لایحه رتبه بندی معلمان از رکودی ۱۰ ساله و تصویب آن یکی از اقدامات ماندگار مجلس یازدهم خواهد بود. ارتقا معیشت معلمان و رفع تبعیض در نظام پرداخت از اهدافی بود که مجلس با نظارت بر اجرا، تحقق آن را مطالبه خواهد کرد.

بهروز محبی نجم آبادی ‏‏‏‏نماینده مردم سبزوار در مجلس: بعد از ماه‌ها تلاش برای قانونی کردن اعمال آخرین مدرک معلمان امروز همکاران عزیزم در صحن همراهی کردند. با دفاع از حق فرهنگیان عزیز این فرهیختگان گرانمایه به حق خود رسیدند. الحمدلله؛ این توفیق را به فرهنگیان عزیز تبریک عرض می‌کنم.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود: در بررسی رتبه‌بندی معلمان بر ارتقا سریع‌تر رتبه معلمانی که در مناطق محروم به خدمت مشغول هستند تاکید کردیم. بحمدلله تصویب شد که به ازای هر سال تدریس در مناطق محروم ۳ ماه در ارتقا رتبه تسریع شود.

حسن شجاعی نماینده مردم ابهر: لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از یک دهه معطلی در مجلس انقلابی تصویب شد. استحقاق معلمان عزیز، بیش از اینهاست ولی شروع خوبی‌ است.

احمد نادری نماینده مردم تهران هم توییت کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان بالاخره پس از فراز و فرودهای بسیار به تصویب رسید. خود را همیشه معلم می‌دانم و در قبال این قشر شریف وفرهیخته و همه معلمانم‌ و بطور خاص معلم کلاس اولم سر تعظیم فرود می‌آورم. از این پس هم قطعا مجلس وکمیسیون آموزش همه تلاش خود را درجهت رفاه بیشتر معلمان خواهد کرد.

* شکوه در برگزاری مراسم تحلیف

مراسم تحلیف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری و همچنین میهمانان خارجی برگزارشد.

هر چند مراسم تحلیف یک ساعت طول کشید، از ساعت 17:20 شروع و در ساعت 18:20 به پایان رسیده اما مقدمات برگزاری این مراسم با شکوه و با نظم خاص خود، از هفته های قبل فراهم شده بود. بعنوان مثال از چند هفته قبل اسامی خبرنگاران و عکاسانی که در این مراسم حضور داشتند، از سوی اداره اخبار مجلس جهت هماهنگی تهیه و به حراست و دیگر مراجع اعلام شد.همچنین اداره اخبار مجلس از چند روز قبل علاوه بر بهره گیری از فضای مجازی، با ارسال پیامک به خبرنگاران در خصوص مراسم اطلاع رسانی می کرد.

مراسم تحلیف با شکوه و نظم خاص و در شان نظام بدون مشکل برگزار شد.

برای ورود به این مراسم، چند درب مجزا در نظر گرفته شده بود؛ مهمانان خارجی با تشریفات خاص و با خودرو از یک درب، مهمانان دعوت شده از درب دیگر و خبرنگاران و، فیلمبرداران و عکاسان نیز از درب مجزا  در مراسم حضور می یافتند.

کارت های ورود به مراسم به رنگهای مختلف سبز، آبی، قرمز و... هم مفهوم خاص خود را داشت. این کارت های بسته به رنگ خاص خود نشان از دسترسی دارندگان آن به نقاطی از مجلس و حضور در جایگاه ویژه تعریف شده بود. بعنوان مثال کارت آبی برای مهمانان دعوت شده، کارت قرمز هم برای خبرنگاران، فیلمبرداران و عکاسان بود.

در 2 گوشه سمت راست و چپ صحن مجلس پرچم کشورها و سازمانهایی که نمایندگان آنها در این مراسم حضور داشتند، به چشم می خورد. وجود حدود 80 پرچم کشورهای مختلف و سازمانهای بین المللی گوناگون از دیگر حاشیه های این مراسم بود.

به گفته سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده بودند؛ از بین این مقامات ۱۰ رییس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رییس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم بودند.

حدود 150 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار داخلی و خارجی با حدود 80 دوربین فیلمبرداری و عکاسی مراسم را ثبت و ضبط کردند. برخی از خبرنگاران، فیلمبرداران و عکاسان در صحن مجلس و برخی هم از جایگاه ویژه خبرنگاران مراسم را پوشش می دادند.

مراسم تحلیف | رئیسی سوگند یاد کرد/ قالیباف: وارد دوره جدید مدیریتی شدیم

مراسم تحلیف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم روز (پنجشنبه 14 مرداد 1400) با حضور مسئولان لشکری و کشوری و همچنین میهمانان خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  در مراسم تحلیف دوره سیزدهم ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است.

وی افزود: ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان  به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً  قشر متوسط  و ضعیف سنگینی می‌کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از ادای سوگند خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب باشیم.

وی بیان داشت: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها و معیشت؛ سفره آنها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده  ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت.

رئیس جمهور تاکید کرد: تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد، از طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند حمایت خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند.

* جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه سیزدهم

جلسات رأی اعتماد وزیران از روز شنبه (30 مرداد) آغاز شد و تا سه شنبه ادامه داشت. همه 19 وزیر پیشنهادی دولت به تمامی کمیسیون های مجلس دعوت و مجموعا 270 جلسه در کمیسیون های مجلس برگزار شد.

۱۸ وزیر به کابینه سیزدهم رفتند

بر اساس نتیجه رای گیری مجلس شورای اسلامی در خصوص کابینه سیزدهم، آقایان عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، سید احسان خاندوزی وزیر  امور اقتصادی و دارایی، حسین‌امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جواد اوجی وزیر نفت، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و سیدحمیدرضا سجادی وزیر ورزش و جوانان انتخاب و معرفی شدند.

پیش از رای گیری مجلس برای کابینه سیزدهم، رئیس جمهور برای استفاده از فرصت ۷۰ دقیقه‌ای خود در دفاع از کابینه پیشنهادی، پشت تریبون قرار گرفت.

رئیس جمهور، سلامت و دوری از فساد را به عنوان یک امر محوری دولت سیزدهم، مورد تاکید قرار داد؛ رئیسی همکاری و همراهی دولت با مجلس را برای پیشرفت کشور ضروری دانست و خواستار رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی شد.

رئیس جمهور همچنین از گشایش‌هایی در مقابله با کرونا و حل مشکلات معیشتی مردم خبر داد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه 20 مرداد اسامی کامل وزرای پیشنهادی (19 وزیر)  را تقدیم مجلس کرد؛ مجلس شورای اسلامی نیز از روز شنبه 30 مرداد کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دو شیفت آغاز کرد و نهایتا امروز چهارشنبه سوم شهریور کار بررسی صلاحیت‌ها پایان یافت و از لحظاتی پیش رای‌گیری برای 19 وزیر کابینه سیزدهم آغاز شده است.

بر اساس این گزارش،  همه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به جز باغگلی رای اعتماد گرفتند.

*بالاخره هفت تپه آزاد شد

برخی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در سفر خود به استان خوزستان در جمع کارگران نیشکر هفت تپه حضور یافتند؛ نمایندگان مجلس علاوه بر شنیدن درد دل کارگران، قول تسریع در روند رسیدگی به مشکلات آن‌ها و نظارت قطعی بر این امر را دادند.

بر اساس این گزارش کارگران نیشکر هفت تپه بیش از ۴۹ روز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مشکلات معیشتی تجمع کرده‌ بودند.

احمد نادری در این سفر با بیان این که سفر اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به هفت‌تپه نتایج خوبی در برخواهد داشت گفت: در سفر یکروزه ارزیابی میدانی از شرکت نیشکر هفت‌تپه انجام شد، با کارگران هفت تپه بدون واسطه صحبت شد و علاوه بر آن با نماینده کارگران و مسئولان استانی در این رابطه گفت‌وگو شد.

وی تصریح کرد: اگر مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه دست به دست هم بدهند که خواهند داد مشکلات کارگران هفت‌تپه برطرف می شود.

نادری اظهار داشت: با توجه به تمهیداتی که اتخاذ خواهد شد می توان قول داد که مردم و کارگران به صورت صد در صد به آینده این شرکت امیدوار باشند چراکه هفت‌تپه تنها صحبت چند هزار کارگر نیست بلکه  مساله جهش تولید در قسمتی از کالاهای اساسی کشور است و تمام تلاش ما برای عملیاتی شدن این مسایل است.

سرانجام پس از سال‌ها بالا و پایین شدن یکی از صنایع اصلی این استان با حکم دادگاه به دولت بازگشت.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نوشت:

... و بالاخره هفت تپه آزاد شد.خداقوت به کارگران فهیم و صبور که به همه ما درس عزت و بصیرت دادند و تشکر و سپاس از عنایت ویژه آیت الله رئیسی به کارگران و شرکت هفت تپه.

*ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1401 از اول اسفندماه در دستورکار وکلای‌ ملت در جلسات علنی قوه مقننه قرار داشت که نمایندگان در 13 روز و در قالب  28 جلسه‌ 2 و 3 شیفت کاری لایحه را بررسی کردند و در نهایت رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته (سه‌شنبه هفدهم اسفندماه) به پایان رسید.

وکلای ملت  ماده واحده بودجه سال 1401 را در جلسه علنی با 173 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

به‌موجب مصوبه مجلس، بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه میلیارد و نهصد و سی و یک میلیون ریال به‌شرح زیر است؛

الف ـ منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پانزده میلیون و دویست و هفتاد و سه هزار و هفتصد و چهارده میلیارد و ششصد و سیزده میلیون ریال شامل؛

1 ـ منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و نهصد و چهل و یک‌هزار و سیصد و هجده میلیارد و پانصد میلیون ریال.

2 ـ درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک‌میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون ریال.

ب ـ بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال است.

 بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌کشور پس از ۱۳ روز و ۲۹ جلسه کاری، در جلسه علنی مجلس روز سه‌شنبه مورخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ به پایان رسیده بود و پس از یک بار رفت‌وآمد میان شورای نگهبان و مجلس به تایید رسید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را جهت اجرا ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

نظر شما