شناسهٔ خبر: 175071 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رفع موانع تولید لازمه تحقق شعار سال است

رجایی ریزی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع موانع تولید و تامین سرمایه در گردش تولید کنندگان از اهمیت زیادی برای تحقق شعار سال برخوردار است.

به گزارش «نماینده»،حسین رجایی درباره شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال نیز رهبر معظم انقلاب سال را با یک عنوان اقتصادی و تاکید مجدد بر تولید نام‌گذاری کردند به اضافه اینکه بحث دانش بنیان را به‌عنوان امسال افزودند. در حوزه مسائل اقتصادی مشکلات زیادی داریم و یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت افزایش تولید در بخش‌های مختلف است.

وی افزود: وقتی تولید زیاد شود یک گردش اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود و زمانی که گردش اقتصادی ایجاد شود و تولید کالا افزایش یابد به شکل خودکار تورم نیز کاهش می‌یابد. وقتی تورم زیاد می‌شود تولید کالا کم و در قبال آن نقدینگی زیاد است. زمانی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم که به اندازه نقدینگی که در جامعه وجود دارد کالا وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: وقتی در کشور مسکن ارائه می‌شود و دولت به آن ورود پیدا می‌کند و تصمیم دخالتی می‌گیرد مشاهده می‌کنید که قیمت مسکن کاهش می‌یابد. بنابراین موضوع تولید که رهبری بر آن تاکید دارند یک راه حل چند وجهی است، چرا که نخستین کاری که تولید انجام می‌دهد رونق اقتصادی و کاهش تورم است. همچنین افزایش تولید سبب ایجاد اشتغال می‌شود، چرا که امروز یکی از آسیب‌های اجتماعی پدیده بیکاری است که با رونق تولید این مشکل تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

رجایی تصریح کرد: دولت سیزدهم یک دولت پر تلاش است و باید در بحث رونق تولید جدی‌تر وارد شود و نمایندگان مجلس نیز همان‌طور که در سال قبل با قانون تسهیل رفع موانع کسب و کار گام موثری را برای اشتغالزایی و تولید برداشتند در سال جدید نیز با همکاری دولت یک کار عملیاتی و اجرایی برای تحقق شعار سال انجام می‌دهیم تا مردم و جوانان از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین راهکار برای تحقق شعار سال، رفع موانع تولید است. امروز در کشور به اندازه کافی تولید کننده و انگیزه کافی داریم، اما موانع تولید سبب شده که تولید کاهش پیدا کند به طوری که اگر بتوانیم در سال ۱۴۰۱ موانع تولید خود را کاهش دهیم بدون شک در حوزه رونق اقتصادی و رفع تورم گام موثری را برداشته‌ایم. برای مثال برای احداث یک گلخانه که در هر هکتار آن برای ۷ تا ۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند و صادرات را هم در پی دارد قانونی وجود دارد که حتما باید آن گلخانه جز ملک شخصی شما و درای سند باشد در حالی که امروز بیشتر جوانان ما ملکی به نام خود ندارند. چگونه اجازه می‌دهیم که یک فرد سوپر مواد غذایی دایر کند، اما اجازه نمی‌دهیم که یک زمین در اختیار بگیرد و روی آن تولید انجام دهد!

نماینده مردم لنجان در مجلس افزود: بنابراین قوانین دست و پاگیر، مانع تولید هستند. از طرفی کدام کشاورز سند مالکیت کشاورزی دارد. البته معمولا شرط داشتن سند مالکیت کشاورزی را چشم پوشی می‌کنند، اما این قانون که حتما زمین باید به نام شخص باشد مانعی بر سر راه تولید و صنعت گلخانه‌ای است که این صنعت می‌تواند اشتغالزایی خوبی به همراه داشته باشد.

رجایی خاطرنشان کرد: پس در سال جدید باید تمام تلاش دولت و مجلس، رفع موانع تولید باشد و در مرحله دوم تامین سرمایه در گردش تولید کنندگان از اهمیت زیادی برای تحقق شعار سال برخوردار است. اگر این دو کار انجام شود گام موثری برای بحث رونق تولید در سال جدید برداشته می‌شود.

نظر شما