شناسهٔ خبر: 175068 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای اصلاح مدیریت منابع آب و طراحی شیوه‌های آبیاری نوین

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید به حوزه مدیریت مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی ورود کرده و شیوه‌های آبیاری سنتی را اصلاح و روش‌های نوین را طراحی کنند.

به گزارش «نماینده»، احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود بر ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشاورزی گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس طی مدت اخیر تصمیماتی را اتخاذ کرده تا در چند حوزه اقدامات جدی داشته باشیم و اگر در زمینه کشاورزی دانش‌بنیان نیاز به قانون گذاری وجود دارد با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی خلاء‌ها را شناسایی و قوانین جدید را تدوین کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باتوجه به عملکرد ضعیف در زمینه مدیریت منابع آبی کشور طی سال‌های اخیر آبیاری و استفاده از منابع آب به یکی از چالش‌های جدی حوزه کشاورزی تبدیل شده است، ادامه داد: حداقل ۸۵ درصد از منابع آبی موجود کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود، شرکت‌های دانش بنیان باید به حوزه مدیریت مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی ورود کرده و شیوه‌های آبیاری سنتی را اصلاح و روش‌های نوین را طراحی کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه واردات مجازی آب یا همان واردات محصول آب‌بر می‌تواند یکی از روش‌های مدیریت منابع آبی کشور باشد زیرا در این‌صورت کشاورزان می‌توانند اقدام به کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و ذرت کنند، عنوان کرد:  کشت فراسرزمینی یکی دیگر از مدل‌های مدیریت منابع آبی است که متاسفانه سهم کمی از آن داریم و باید در این حوزه با توجه به وجود ظرفیت آن در کشورهای همسایه مانند قزاقستان با ایجاد یک شبکه قوی و منظم محصولات مورد نیاز خود را در این کشورها تولید کنیم.

آزادی خواه با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یکی دیگر از اقداماتی است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی به آن ورود کنند، تصریح کرد: مدل‌های موجود کشاورزی در داخل کشور  باید اصلاح و به سمت اولویت بندی کشت محصولات گام برداریم، متاسفانه در حال حاضر به صورت مثال اولویت‌های دهم و بیستم در لیست محصولات کشاورزی کشت می‌شوند. گندم، برنج و ذرت باید اولویت‌های اول تا سوم کشت محصولات کشاورزی باشند، باید کشاورزان را باتوجه به منابع آبی و خاکی هر منطقه و نیاز کشور برای کشت محصولات دارای اولویت در قالب اصلاح الگوی کشت قانع کنیم و در این مسیر از کشاورزان و  شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های جدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی در گام اول و در روزهای ابتدایی سال با دعوت از  شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت شده در حوزه کشاورزی نشست مشترکی را برگزار می‌کند و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم و در صورت نیاز به قانون گذاری جدید در این حوزه با همفکری جوانان صاحب ایده، مراکز رشد، خانه‌های خلاق و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات جدی رخ می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: شرکت‌های دانش بنیان موثر در حوزه کشاورزی که علاقه‌مند به کمک هستند اعلام آمادگی کنند تا به ندای رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

نظر شما