شناسهٔ خبر: 175055 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روایت عسکری از پیگیری و حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه

عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی به تشریح اقدامات نظارتی مجلس برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه پرداخت.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ، با اشاره به مشکلاتی به وجود آمده برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: هر کشوری در شرایط فعلی علاقه مند است تا در راستای بحث مربوط به امنیت غذایی خود تلاش بیشتری انجام دهد چراکه  امنیت غذایی به امنیت ملی کشورها گره خورده و در همین راستا کشورها قوانین سفت و سختی برای سلامت غذایی خود برداشته‌اند.  

وی افزود: رئیس فدرال حمایت از مصرف کننده روسیه شهریور ماه سال جاری مکاتبه ای با وزارت امور خارجه ایران  داشت مبنی بر این که در محصولات صادراتی ما 4 سم ناشناخته وجود دارد که باید توضیحاتی در این رابطه از سوی ایران داده شود. وزارت خارجه ما نیز در همین راستا 48 مورد را به وزارت جهاد کشاورزی  ارسال کرد  ولی متاسفانه وزارت جهاد توجه لازم در این زمینه را نداشت و نتیجه این بی‌توجهی هم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران، 4 ماه پس از ارسال نامه رسمی طرف روسی بود. 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: همین بی‌توجهی وزارت جهاد موجب شد تا به محض اطلاع از این ماجرا، کمیسیون کشاورزی با تشکیل جلسه‌ای اضطراری، مسئولان ذی‌ربط از وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، صمت، بهداشت و کشاورزی را دعوت کند که خوشبختانه پس از پیگیری‌های مستمر نتایج خوبی حاصل شد و کارشناسان روسی با ارزیابی مجدد محصولات صادراتی از ایران اعلام کردند که مشکل پیش آمده رفع شده است. 

عسکری گفت: البته  به دلیل مشکلاتی که برای کشاورزان ما در این مدت ایجاد شده بود، کمیسیون کشاورزی پس از حل این مشکل نیز در راستای وظایف نظارتی خود، از جنبه دیگر به مسئله ورود کرد و با دعوت از مسئولان ذی‌ربط تاکید کرد که از این پس هرگونه غفلت در ارتباط با سلامت محصولات کشاورزی قابل قبول نبوده و مصداق ترک فعل خواهد بود و مجلس به جد با کم‌کاری‌های احتمالی برخورد خواهد کرد. 

علاوه بر این با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و ترکیه  در کنار ایران صادرات محصولات مشابهی از جمله فلفل به روسیه را در دستور کار دارند و  با عنایت به اینکه مقامات روسی نیز بارها اذعان کرده‌اند که محصولات ایرانی در این حوزه از درجه مرغوبیت بالاتری برخوردار هستند، همین امر ایجاب می‌کند که در ارتباط با ثبات کیفیت محصولات اهتمام بیشتری داشته باشیم. 

نظر شما