شناسهٔ خبر: 174927 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

آیت الله رئیسی:

این سومین سفر من به خوزستان است/خبر خوش رئیس‌جمهور به مردم خرمشهر/ با "جهاد تبیین" مانع فراموشی مجاهدت شهدا شویم

رئیسی رئیس جمهور گفت:شهدای دفاع مقدس با نثار جان و هر آنچه که داشتند در راه خدا جهاد کردند و امروز ما نیز وظیفه داریم با جهاد تبیین مسیر آنان را ادامه دهیم و اجازه ندهیم مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته‌اند بر زمین بماند.

به گزارش «نماینده» آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز در سفری یک روزه به استان خوزستان سفر کرد.

*بازدید رئیس جمهور از بخش‌های مختلف مجتمع تولید فولاد جهان‌آرا

رئیسی صبح پنجشنبه در آغاز سفر یک‌روزه به استان خوزستان، با حضور در محل مجتمع عظیم تولید فولاد جهان‌آرا واقع در شهرک صنعتی خرمشهر، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این کارخانه، با توضیحات مدیرعامل و دست‌اندرکاران از جزئیات احداث و فعالیت‌های تولیدی این واحد صنعتی مطلع شد.
مجتمع تولید فولاد جهان‌آرای خرمشهر اولین تولیدکننده تخته‌های فولادی (اسلب) تا عرض ۲.۲ متر در کشور است که عرضه محصولات آن به بازار، نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف خواهد کرد.
ظرفیت تولید سالانه فاز اول این مجتمع که در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، ۱.۲ میلیون تن است. مقدمات آغاز اجرای فاز دوم این مجتمع نیز در حال انجام است و بلافاصله پس از بهره‌برداری از فاز اول، عملیات احداث آن شروع می‌شود.
مجتمع فولاد جهان‌آرا در ۱۰ فاز طراحی شده است و علاوه بر ۳ فاز تولید تخته‌های فولادی، یک واحد گندله‌سازی ۵ میلیون تنی، ۳ ماژول احیا و ۳ واحد نورد نیز در آن احداث خواهد شد.
با فعال شدن سیستم احیا در واحدهای تولید فولاد، ظرفیت تولید سالیانه تخته‌های فولادی از ۱.۲ میلیون تن به ۱.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰۰ نفر به شکل مستقیم در این مجتمع مشغول فعالیت هستند که به گفته مدیرعامل مجموعه حقوق و مزایای آنان به طور کامل و بدون حتی یک رو تأخیر پرداخت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این کارخانه بیش از ١٠٠٠ نفر دیگر نیروی کار جذب آن شوند.

*حضور رئیسی در جمع زائران راهیان نور در منطقه شلمچه

رئیس جمهور در ادامه سفر خود، به منطقه شلمچه رفت و همراه با زائران راهیان نور قبور مطهر هشت شهید گمنام مدفون در این منطقه را زیارت کرد؛ رئیسی ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطره ایثار، رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.

رئیس جمهور همچنین نماز ظهر و عصر را در محل مصلای یادمان شهدای شلمچه و به امامت سید عبدالنبی موسوی‌فرد امام جمعه اهواز اقامه کرد.

شلمچه در غرب خرمشهر، نزدیک‌ترین نقطه مرزی به شهر بصره عراق است که در طول جنگ تحمیلی صحنه عملیات‌های گوناگونی نظیر بیت‌المقدس، رمضان، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت‌المقدس ۷ بود.

در هشتم مهر ماه ۱۳۷۸ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهدِ شهیدان شلمچه، به دستور ایشان یادمان شهدای این منطقه، با استفاده از آثار باقی‌مانده از این شهدا و فضاهای مورد نیاز و جاده‌ها و راه‌های ارتباطی ضروری طراحی و اجرا شد.

در یادمان شهدای شلمچه پیکر هشت شهید گمنام در بخش مرکزی این یادمان به خاک سپرده شده است که زیارتگاه زائران بسیاری از راهیان نور، مسافران کربلا و دیگر مسافران است.

*خبر خوش رئیس‌جمهور به مردم خرمشهر؛اشتغالزایی مستقیم برای ۲۲۰۰ نفر و ایجاد فرصت شغلی غیرمستقیم برای هزاران نفر با احداث مرحله دوم مجتمع فولاد جهان‌آرا

رئیس‌جمهور در بازدید از مجتمع فولاد جهان‌آرای خرمشهر، از استخدام نزدیک به ۲ هزار و دویست نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم پس از راه‌اندازی مرحله دوم این شرکت خبر داد.

رئیسی در این بازدید که صبح پنج‌شنبه انجام شد، در گفت‌وگوی مستقیم با کارگران این مجتمع، با اشاره به وجود نیروهای خوب و حرفه‌ای در خرمشهر و سایر شهرهای خوزستان، بر بومی‌گزینی در استخدام‌ها در این استان تاکید کرد.
وی افزود: ایجاد شغل مسئولیت مهمی است که بر عهده دولت است و با تمام توان برآنیم که با همگرایی و همت دستگاه‌های اجرایی از پس این مسئولیت برآییم.
رئیسی احداث مجتمع فولاد جهان‌آرا را از مصادیق عمل به تاکید مقام معظم رهبری به پشتیبانی و رفع موانع تولید دانست و گفت: دولت مردمی عزم جدی دارد تا با حمایت و رونق بخشیدن به تولید، مشکل فقر و بیکاری را برطرف کند.
رئیس‌جمهور با تشکر از همه کارگران و متخصصان شاغل در این کارخانه افزود: امروز یکی از مهمترین نیازهای کشور ایجاد اشتغال است و بسیار جای قدردانی دارد که این مجتمع به همت متخصصان و کارگران بومی در حال احداث و راه‌اندازی است.
رئیسی همچنین با تشکر از مسئولان این مجتمع برای اجرای سیاست بومی‌گزینی، اظهار داشت: استان خوزستان علاوه بر منابع طبیعی و استعدادهای خدادادی، نیروی انسانی جوان، کارآمد و متخصص بسیاری نیز دارد و اولویت در بکارگیری نیروها در واحدهای تولیدی و صنعتی استان با نیروهای بومی است.
رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: همه مردم ایران مدیون ایستادگی، رشادت و فداکاری‌های مردم خوزستان هستند و وجب به وجب خاک خوزستان با خون‌های پاک جوانان کشور حفظ شده است. هیچگاه نباید اجازه دهیم که یاد ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس و ایستادگی‌های مردم خوزستان از اذهان پاک شود.

وجب به وجب خاک شلمچه یادآور شهامت، ایثار، بصیرت و غیرت است/ وظیفه همگانی ما این است که با جهاد تبیین مانع فراموشی مجاهدت شهدا شویم

رئیس‌جمهور با حضور در منطقه شلمچه یاد و خاطره شهدای دفاع مقداس را گرامی داشت و بر جایگاه خطیر مردم خوزستان در پاسداری از نظام و انقلاب اسلامی تاکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی ظهر پنج‌شنبه در جمع راهیان نور و زائران مشهدِ شهدای شلمچه، با بیان اینکه وجب به وجب خاک این منطقه یادآور شهامت، ایثار، بصیرت و غیرت است، گفت: شلمچه گواه دفاع جانانه مردم ایران از ولایت و آزادگی است؛ مردمی که به تعبیر مقام معظم رهبری در عین مظلومیت مقتدر هستند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم خوزستان دِین خود را به انقلاب و جمهوری اسلامی ایران ادا کرده و همه ملت ایران مدیون این مردم شریف هستند، افزود: امروز شهدای دفاع مقدس ناظر بر اعمال ما هستند و پیام آنان در تمام فضای ایران و منطقه طنین‌افکن است.
وی پیام شهدا را دین‌مداری، ولایت‌مداری، خدمت مخلصانه به مردم، توجه به ارزش‌های اسلامی، دفاع از استقلال و ‌ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار و خسته نشدن از تلاش برای رسیدن به هدف عنوان کرد و گفت: پیام شهدا برای مسئولان نیز خدمت خالصانه به مردم است و شنیدن این پیام‌ها گوش شنوا می‌خواهد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از حضور خیل علاقه‌مندان به ارزش‌های دینی در مشهدِ شهدای شلمچه، اظهار داشت: اینکه مردم ایران علاقه دارند در لحظه تحویل سال که جزو بهترین ساعات و لحظات عمرشان به حساب می‌آید در اماکن متبرک و مقدس حضور داشته باشند ناشی از تربیت دینی آنان است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شلمچه به برکت خون‌های پاکی که بر خاک آن ریخته سرزمینی متبرک است، تصریح کرد: شهدای دفاع مقدس ادامه‌دهنده راه شهدای کربلا بودند و از همین رو خداوند به مشهد آنان نیز نورانیت بخشیده تا محل توجه مردم باشد.
رئیسی خاطرنشان کرد: شهدای دفاع مقدس با نثار جان و هر آنچه که داشتند در راه خدا جهاد کردند و امروز ما نیز وظیفه داریم با جهاد تبیین مسیر آنان را ادامه دهیم و اجازه ندهیم مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته‌اند بر زمین بماند.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه باید همه تلاش خود را برای آبادانی خرمشهر بکار بگیریم، گفت: خرمشهر و خوزستان سرشار از استعدادها و سرمایه‌های مادی و معنوی هستند و باید با تکیه بر منابع طبیعی و نیروی انسانی جوان و کارآمد خرمشهر را آباد کنیم.
رئیسی با اشاره به اینکه این سومین سفر بنده به استان خوزستان است، اظهار داشت: به سهم خود تلاش می‌کنم با حضور در استان‌های مختلف از نزدیک پیگیر مسایل و مشکلات مردم باشم تا بهتر و بیشتر حس خدمت بگیرم .

کارگروهی ویژه برای حل مشکلات خرمشهر و خوزستان تشکیل شود/ خرمشهر نماد گذشتن از مال و جان در راه دفاع از ارزش‌ها و باورها است/ باید از خرمشهر و خوزستان به عنوان یک سرمایه صیانت کنیم

سید ابراهیم رئیسی ظهر پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان با حضور در روستای «سُوره» و در دیدار با جمعی از بزرگان و شیوخ این روستا و منطقه «خَیِّن»، گفت: دست قدرت خداوند از آستین رزمندگان بیرون آمد و خرمشهر را آزاد کرد تا امروز خرمشهر به عنوان نماد ایستادگی، شهامت، مقاومت، جهاد در راه خدا و دفع ظلم و ستم شناخته شود.
رئیس جمهور خطاب به جمعیت حاضر اظهار داشت: هم شما و هم ما به خرمشهر و مردم آن افتخار می‌کنیم چرا که خرمشهر نه تنها برای ایران بلکه برای همه جهان نماد گذشتن از مال و جان در راه دفاع از ارزش‌ها و باورها است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز مردم خرمشهر به دلیل از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این شهر به دست صدامیان از مشکلات متعددی رنج می‌برند، تصریح کرد: اگر چه به برکت انقلاب اسلامی قدم‌های خوبی برای آبادانی همه بخش‌های کشور و از جمله خرمشهر برداشته شده است، اما این اقدامات به حد کفایت نبوده و باید برای رفع مشکلات خرمشهر تلاش جدی‌تری داشته باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خرمشهر نیز همانند بسیاری دیگر از مناطق کشور از مشکل بیکاری رنج می‌برد، گفت: باید با محور قرار دادن تولید و رونق اقتصادی در مسیر ایجاد اشتغال و رفع مشکلات مردم قدم برداریم.
رئیسی از استاندار خوزستان خواست تا در اولین فرصت و در آغازین روزهای سال جدید با تشکیل کارگروهی متشکل از بزرگان و صاحبنظران منطقه برای شناسایی دقیق مشکلات منطقه و رفع آنها اقدام کند.
رئیسی اظهار داشت: آقای استاندار از همه تجربیات و دیدگاه‌ها بهره بگیرد تا کاری متفاوت از گذشته برای حل مشکلات خرمشهر و استان خوزستان انجام شود، به‌گونه‌ای که مردم واقعا احساس کنند که کار متفاوتی انجام شده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه ما در قبال مردم خرمشهر مسئولیت داریم، تصریح کرد: باید از خرمشهر و خوزستان و مردم این استان به عنوان یک سرمایه صیانت کنیم. در کارگروهی که تشکیل می‌دهید، مبنا را در استفاده از ظرفیت‌های منطقه قرار دهید و اگر نیازی به تأمین اعتبار و امکانات از تهران بود نیز آن را به دولت منعکس کنید تا سریع‌تر تأمین شود.
پیش از سخنان رئیس جمهور امام جمعه اهواز، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و یکی از شیوخ منطقه در سخنانی به تشریح مسایل و نیازمندی‌های این منطقه و روستای سُوره پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما