شناسهٔ خبر: 174914 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایران بر سیاست همسایه محوری تکیه دارد

عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد ایران بر اساس سیاست همسایه محوری برای مذاکره و تعامل با عربستان پیش قدم است و تا زمانی که به در بسته نخورد، به مسیر خود ادامه می دهد.

به گزارش «نماینده»، محمود عباس زاده مشکینی در رابطه با برگزاری دور پنجم گفت‌وگوی ایران و عربستان در بغداد، گفت: مذاکرات دو کشور در حد کارشناسی بوده و رایزنی ها با رفت و آمد مسئولان صورت گرفت.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: سعودی ها طی چهار دهه در مقابل کشورمان رفتارهایی از خود نشان دادند که دارای تناقض بوده است؛ به عنوان مثال شاهد راه اندازی شبکه تلویزیونی برای تبلیغ علیه کشورمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به عنوان قدرت منطقه خواهان افزایش مناسبات با کشورهای همسایه است، ادامه داد: در واقع ایران بر اساس سیاست همسایه محوری برای مذاکرات و تعامل با همسایگان خصوصا عربستان پیش قدم است و تا زمانی که به در بسته نخوریم، به مسیر خود ادامه می دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در خصوص زمان بازگشایی سفارتخانه های دور کشور، افزود: زمانی که گفتگوهای غیر رسمی و نشست های کارشناسی به نتیجه برسد، وزارء خارجه دو کشور نشست برگزار می کنند تا سفارتخانه ها شروع بکار کنند زیرا در شرایط و ارتباط عادی سفارتخانه ها می توانند فعالیت کنند.

عباس زاده مشکینی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل نباید بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد، گفت: اگر آنها در یمن مشکل دارند و احساس می کنند ایران می تواند کمک کند، باید رسما دو کشور از جمهوری اسلامی درخواست کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سعودی ها گاهی اوقات علائمی از خود نشان می دهند که بیانگر کاهش تنش است؛ به عنوان مثال چند روز پیش مسئولان عربستان سعودی موضع گیری مناسبی نسبت به کشورمان داشتند اما در کل باید همه رفتارها سنجیده شود.

نظر شما