شناسهٔ خبر: 174832 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آژانس متعهد به بستن پرونده‌های ادعایی علیه ایران برای تکمیل مذاکرات شده است

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به توقف مذاکرات، گفت: بستن پرونده‌های ادعایی آژانس علیه ایران، لغو تمام تحریم‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و تضمین‌های اقتصادی از خطوط قرمز ایران است که طرف آمریکایی باید درباره آنها تصمیم بگیرد.

به گزارش «نماینده»، جواد کریمی قدوسی با اشاره به دلایل توقف مذاکرات وین، گفت: تنفسی به مذاکرات داده می شود تا امریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره مطالب و خواسته ایران که در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی به طرف امریکایی داده شده، تصمیم گیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از خطوط قرمز ایران پرونده‌های بسته نشده در آژانس است، آنها ادعا داشتند که ایران در این مراکز به صورت مخفیانه فعالیت‌هایی دارد، البته این مساله مربوط به قبل از برجام است، در دولت قبل هم بر اساس این ادعا به آژانس اجازه دادند که از چهار مراکز مورد نظر بازدید کند، آنها به ایران سفر کردند و از این مراکز بازدید کردند و بعد از تبادل اسناد، پرونده یکی از آن مراکز را بستند اما پرونده سه مراکز دیگر همچنان باز است.

وی در ادامه اظهار کرد: سفر اخیر آقای گروسی هم با چراغ سبز آمریکا انجام شد، هنگامی که ایران اعلام کرد که یکی از خطوط قرمز ما بستن پرونده های ادعایی آژانس برای تکمیل مذاکرات است، آنها به گروسی پیام دادند که با نگاه حل مساله به تهران سفر و با روش فنی و غیرسیاسی توافق کند.

کریمی قدوسی گفت: در این سفر توافق شد تا خردادماه سال آینده تبادل اسناد و مکاتباتی با آژانس انجام شود تا در همان ماه خرداد سه مورد پرونده دیگر را هم ببندند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی دیگر از خطوط قرمز ایران، لیست اشخاص حقیقی و حقوقی است، جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که تمام این تحریم ها باید لغو شود به خصوص تحریم هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تضمین های اقتصادی لغو تحریم ها یکی دیگر از خطوط قرمزهای ایران است تا منافع آن به ملت برسد. امریکایی‌ها باید رسما اعلام کند که دولت دموکرات‌ها و بایدن حداقل تضمین خواهند داد تا در حاکمیت هستند، آسیبی به توافق نمی‌زنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: از سوی دیگر ایران مکانیسمی را در توافق پیاده کرده که مانند قبل نخواهد بود بنابراین اولین قدم لغو تحریم ها باید از طرف آمریکا برداشته شود، پول های بلوکه ایران شده آزاد شود و مباحث مرتبط با فروش نفت هم حل شود  سپس ایران قدم بعدی را برخواهد داشت. در مورد این موضوع و راستی آزمایی در مذاکرات توافق شده است و تنها سه مورد اختلافی مذکور باقی مانده است و هرگاه امریکایی ها چنین اراده ای داشته باشند، آقای امیرعبداللهیان برای امضا به وین می‌رود.

نظر شما