شناسهٔ خبر: 174705 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بذرپاش: پیشنهادهای دیوان محاسبات فرصت محور است نه تهدید محور

بذرپاش پنجمین نشست تخصصی شورای دستگاه‌های نظارتی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه، به میزبانی دیوان محاسبات برگزار شد.

به گزارش «نماینده»، پنجمین نشست تخصصی شورای دستگاه‌های نظارتی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه، به میزبانی دیوان محاسبات برگزار شد.

مهرداد بذرپاش رییس کل دیوان محاسبات کشور درخصوص برپایی این نشست اظهار داشت: بنابر تکلیفی که از جانب قانون ارتقای سلامت اداری در شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی پیش بینی شده است، دیوان محاسبات کشور مسئولیت نظارت بر وزارتخانه های اقتصادی و زیربنایی را عهده دار شده که یکی از آنها وزارتخانه مهم و بسیار تاثیرگذار راه و شهرسازی است و برپایی جلساتی همچون نشست کنونی نیز در همین راستا طبقه بندی می شود.

وی با اشاره به گستردگی حیطه وظایف و ماموریت های قانونی در وزارت راه و شهرسازی گفت: تمام تلاش دیوان محاسبات بر این موضوع متمرکز است که در کنار وزارتخانه های دولت و یاری‎دهنده دستگاه های اجرایی باشد و مبنای عمل خود را بر تحقق واقعی شعار «پیشگیری به جای مچ‎گیری» قرار دهد.

وی گفت: در همین راستا تدوین گزارش های دوماهه دیوان از عملکرد دستگاه ها درخصوص نحوه اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از جمله اقداماتی است که نشان می دهد این دستگاه نظارتی، حتی المقدور تلاش دارد تا به جای برخورد قانونی با تخلفات، نهایت مساعدت را نسبت به نهادهای زیرمجموعه دولت به کار گیرد.

بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: توقع ما از مدیران و دست اندرکاران در وزارت راه و شهرسازی این است که نگاهی فرصت‎محور به پیشنهادها و گزارش های تخصصی دیوان محاسبات داشته باشند و فارغ از تصورات تهدیدمحور، این دستگاه نظارتی را همچون مشاوری امین و دلسوز در کنار خود ببینند.

وی با مهم قلمداد نمودن الگوی نیروی انسانی در وزارتخانه راه و شهرسازی، تصریح نمود: بهینه سازی معماری نیروی انسانی از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام جدی وزارتخانه باشد، چون چندوجهی بودن مسائل مبتلابه این وزارتخانه، از تخصص های مرتبط با حوزه مسکن و شهرسازی گرفته تا موارد حقوقی و اقتصادی، می طلبد تا به کارگیری نیروی انسانی و چینش هیات مدیره ها، با حساسیت بیشتری دنبال شود.

مهرداد بذرپاش در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و جوانان متخصص و خوشفکر می تواند بسیاری از موانع موجود را از میان برداشته و شتاب اقدامات تحولی در وزارت راه و شهرسازی را بیشتر کند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور ضمن برشماری مشکلات موجود در شرکت های هواپیمایی بیان داشت: متاسفانه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) علی‎رغم قدمت بسیار و سوابق درخشان در ارائه خدمات، اینک دچار معضلاتی شده که نه تنها نارضایتی مردم، بلکه بی انگیزگی پرسنل را نیز به همراه داشته است؛ در همین راستا پیشنهاد می شود که با افزایش سرمایه از محل فروش دارایی ها، گامی اساسی در جهت اصلاح ساختار اقتصادی این بخش صورت پذیرد.

بذرپاش همچنین توصیه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی داشت و اظهار کرد: فروش دارایی های دولت بالاخص در حوزه مرتبط با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، اقدامی است که می تواند در ترمیم کمبودها راهگشا باشد اما به نظر می رسد وزارتخانه‌ها عزم جدی برای ورود به مبحث واگذاری اموال ندارند و این اقدام را به عنوان نقطه ضعف مدیریتی تلقی می کنند.

رییس کل دیوان محاسبات کشور همچنین تاکید کرد: در نگاه نظارتی ما، دیدگاه‌های سیاسی دخالتی ندارد؛ به عنوان مثال در دولت دوازدهم نیز مشورت‌ها و همکاری‌های نظارتی دیوان شامل حال برخی وزرا و مقامات دولتی شده بود.

وی در پایان، با اشاره به طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد: باید دقت کرد که در زمینه ساخت و عرضه انبوه مسکن، توجه ویژه به موضوع هویت بخشی و تکرار نکردن ایرادات تجربیاتی همچون مسکن مهر، در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه بی توجهی نسبت به این مقوله بالاخص در شهرهای جدید، صرفاً منجر به تولید خوابگاه هایی فاقد زیرساخت می گردد که بیش از آنکه حلال مشکلات باشند، معضل آفرینند.

علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این نشست، اظهار داشت: مدیران وزارت راه و شهرسازی باید در موضوع احداث، نگهداری و بازسازی محورهای مواصلاتی اهتمام داشته و از مراعات اصول فنی و ایمنی در این بخش غافل نشوند.

وی در ادامه تاکید کرد: مکان‎یابی مناسب و الزام سازندگان به رعایت بایسته های شهرسازی درخصوص طرح ملی مسکن، از جمله توقعاتی است که وزارت راه و شهرسازی، نقش اصلی را در برآورده نمودن آن ایفا می کند.

در بخش دیگری از این نشست، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم نیز ضمن تشکر از نظرات کارشناسی و تخصصی دیوان محاسبات در ارائه راهکارهای عملیاتی برای بهبود عملکرد در حوزه مسکن و حمل و نقل، گفت: همواره از دیوان محاسبات طلب کمک داریم و امیدواریم تا با استفاده از راهکارها و مشورت های تخصصی این نهاد نظارتی، هر نوع فساد در وزارتخانه راه و شهرسازی را ریشه‎‌کن کنیم.

قاسمی در خاتمه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بنادر کشور، تلاش در جهت عمل به وعده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، انجام اصلاحات در قانون نظام مهندسی، توسعه بین المللی حمل و نقل هوایی و توجه ویژه به مزیت های حمل و نقل ریلی، از جمله اولویت های کاری وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم خواهد بود.

نظر شما