شناسهٔ خبر: 174556 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کدام مناطق آزاد از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف هستند؟

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این تلقی که همه مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند درست نیست و شرایط مناطق آزادی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، در قانون مادر ذکر شده و از مابقی مناطق مالیات اخذ می‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، با اشاره به موضوع نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، گفت: این موضوع در لایحه بودجه آمده بود و در مصوبه تلفیق هم مد نظر قرار داشت که بر اساس آن اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری کشور به صورت فراگیر اعمال شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این در حالی بود که مقررات و ضوابط خاصی در قانون مالیات بر ارزش افزوده که حدود ۴ سال در کمیسیون اقتصادی دوره قبل و دوره فعلی روی آن کار شد و پس از تأیید شورای نگهبان در ۱۳ دی ماه امسال اجرایی شد، تدوین کرده بودیم.

وی با بیان این که  این تلقی که همه مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند درست نیست، توضیح داد: بر اساس این مصوبه، فقط مناطق آزاد اقتصادی که محصور بودن آن به تایید گمرگ جمهوری اسلامی رسیده و خارج از نقاط جمعیتی باشد و مناطقی که تراز تجاری آنها مثبت است، از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنند و سایر مناطق از این معافیت، مستثنی خواهند بود و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از آنها اجرا می شود.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به مصوبه امروز مجلس نیز یادآور شد: در این مصوبه نمایندگان با حذف بند الحاقی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرده و به قانون مادر برگشتیم؛ به این معنا که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری بر اساس قانون مصوب مجلس اجرا می شود که مناطقی که ویژگی های مرتبط با استفاده از ظرفیت معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارند از آن استفاده می کنند، در غیر این صورت مشمول پرداخت مالیات هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد جاری و ساری خواهد بود و پیشنهاد مصوبه کمیسیون تلفیق برای مناطقی که شامل این قانون نشوند، اتفاق نمی افتد.

نظر شما