شناسهٔ خبر: 174433 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

معافیتهای مالیاتی، ساز و کار مناسبی ندارد

زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: قانون مالیات‌های مستقیم با هدف حمایت از اقشار مختلف، دارای معافیت‌های مالیاتی مشخصی است که البته در کشورمان این قانون دارای ساز وکار مناسبی نیست.

به گزارش «نماینده»، زارع در ارتباط زنده تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیمابا بیان اینکه برخی هنرمندان که درآمدهای قابل توجهی هم دریافت می‌کردند از مالیات معاف شدند افزود: در بودجه ۱۴۰۰ همکاران ما پیشنهاد دادند که حد معافیت مالیات آن هنرمندان به ویژه سلبریتی‌ها از ۲۰۰ میلیون تومان به بالا باشد.
زارع تصریح کرد: با توجه به مواد ۸۴ و ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم اگر هنرمندان مالیاتشان به موقع پرداخت شود، مشمول ۳۶ میلیون تومان معافیت می‌شوند، یعنی روی هم رفته تا سقف ۲۳۶ میلیون تومان معاف بودند.
وی گفت: قرار بر این شده بود بالاتر از ۳۸۶ میلیون تومان، ۲۵ درصد مالیات برآورد شود. در بند ق آمده که همه هنرمندانی که به سبب کرونا از فعالیت هنری باز ماندند هم از مالیات معاف خواهند بود. البته ما بند ق را ارجاع دادیم به کمیسیون مربوط که بررسی شود.
او افزود: در رسیدگی به موضوع معافیت‌های مالیاتی آنچه برای ما روشن و واضح نبود، میزان درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مانند نقاشی خطاطی موسیقی و تئاتر بود و جالب این که این نوع فعالیت‌ها مشمول مالیات مستقیم می‌شدند. البته در این بین کسانی هم بودند که به نوعی فرار مالیاتی داشتند.
گفتنی است در صورت مشاهده با هر گونه فرار مالیاتی، با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

نظر شما