شناسهٔ خبر: 174410 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

«رویداد ملی نوآیند» در مرکز پژوهش های مجلس کلید خورد

نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس از آغاز رویداد نوآیند در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این رویداد به دنبال استفاده از کارآفرینان سیاستی در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری هستیم.

به گزارش«نماینده»، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) در نشست خبری با اعلام اینکه امروز می‌تواند روز مهمی برای تحول در حوزه حکمرانی قوه مقننه باشد، گفت: رویداد نوآیند باز یک رویکرد جدید در مجلس شورای اسلامی با محوریت مرکز پژوهش‌ها در مجلس یازدهم است که ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه رویداد نوآیند باز یک رویداد مشارکتی حداکثری است که برای اولین بار در مجلس راه اندازی خواهد شد، افزود: تا به امروز مرکز پژوهش‌های مجلس یک مجموعه تحقیق و توسعه بوده اما از امروز با اضافه شدن رویکرد نوآیند باز از ظرفیت بالای محققان، دانشگاهیان و پژوهشگران در قالب این رویکرد استفاده خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اگر در گذشته در قالب مؤسسات تحقیق و توسعه از ظرفیت محدودی استفاده می‌شد با رویکرد نوآیند باز براساس برآوردهای صورت گرفته تا ۲۰۰ برابر بیشتر می‌توان از ظرفیت نخبگانی خارج از مجموعه مرکز پژوهش‌ها استفاده کرد.

نگاهداری با یادآوری اینکه تحقیقات نشان می‌دهد پژوهشگران پس از گذشت زمان در یک مجموعه درگیر بروکراسی‌های معمول شده و در چارچوب‌ها قرار می‌گیرند، ادامه داد: همین مسئله بر خلاقیت آنها تأثیرگذار است و رویداد نوآیند باز تحول بزرگی در این عرصه ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: رویداد نوآیند باز یک رویداد پیشرو است و پیش از اینکه مسائل به دغدغه تبدیل شوند به آنها ورود می‌کند، در واقع این رویداد مسائل را شناسایی و اولویت بندی و برای آنها راهکار پیش بینی می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: به طور معمول وقتی مسئله فراگیر می‌شود و سیاستگذار و قانون گذار تازه به فکر می‌افتد که راهکار برای مسئله پیش بینی کند اما این رویداد قصد دارد با ورود به مسائل جدید با محوریت مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه به مسائل جدید از قبیل بلاکچین، متاورس و رمز ارزها ورود کند.

نگاهداری با بیان اینکه ورود ما از زاویه نرم به مسائل با مشارکت اندیشکده ها و دانشگاهیان خواهد بود، اضافه کرد: ما باید برای مسائل جدید برنامه داشته باشیم و در رویداد نوآیند باز به دنبال کارآفرینان سیاستی هستیم.

وی اظهار داشت: با تأکیدی که رئیس مجلس بر حوزه مردمی سازی و کارآمدسازی دارند، تحقق این دو رویکرد در رویداد نوآیند باز در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری اتفاق خواهد افتاد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اگر بتوانیم سرعت برگزاری رویدادها را ارتقا دهیم می‌توانیم نظام جذب نیروی تخصصی در نگاه نوآورانه را با همین رویکرد پیش ببریم و نسبت به جذب نیروهای نخبه در مرکز پژوهش‌ها و قوه مقننه اقدام کنیم.

نگاهداری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا با وجود نهادهایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چنین رویدادی در مرکز پژوهش های مجلس ایجاد خواهد شد و آیا ایجاد چنین رویدادی موازی کاری نخواهد بود، گفت: من با بدنه پژوهشی و فناوری کشور آشنا بوده و دبیر نقشه جامع علمی کشور نیز بوده ام. ما دقیقا با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه نوآوری و خلاق قوه مقننه را ایجاد کردیم و مرکزی را سراغ نداریم که با رویکرد قانونگذاری و سیاستگذاری در این حوزه ورود کرده باشد به همین دلیل راه اندازی چنین رویدادی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی های این رویداد اولویت بندی مسائل بوده در حال حاضر ۸۰۰ طرح و لایحه در نوبت رسیدگی بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد و صدها ایده و پایان نامه در دانشگاه ها کار شده اما مسئله این است که ما روی اولویت ها در این حوزه کار خواهیم کرد و همان طور که به موسسه افکار سنجی مرکز پژوهش های مجلس ماموریت داده ایم نیاز سنجی در خصوص این که چه قوانینی باید به تصویب برسد و مورد نیاز مردم است داشته باشند در این رویداد نیز به دنبال همین اولویت بندی هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سوال که نحوه جذب نخبگان در رویداد ملی نوآیند به چه صورت خواهد بود، اظهار داشت: رویکرد ما از یک کارگزار پیرو در این رویداد به یک کارفرمای پیشرو تغییر خواهد کرد و ما از ظرفیت نخبگان بیرون از مرکز پژوهش ها در این رویداد بهره خواهیم برد.

وی گفت: قطعا در همکاری و جذب نخبگان سختگیری وجود خواهد داشت اما این سختگیری ها فقط در حوزه کار تخصصی و توان کارشناسی و پژوهشی فرد خواهد بود، امیدواریم حتی این طرح به مسئله استفاده از ظرفیت نخبگان و دلگرم شدن آن ها به فعالیت در داخل کشور کمک کند.

نظر شما