شناسهٔ خبر: 174212 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تمدیدهای پیاپی در سامانه املاک/تمرکز وزارت راه بر مناطق دارای خانه خالی

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: متاسفانه هیچ استراتژی موثری در ارتباط با مدیریت سامانه ملی املاک و اسکان از سوی وزارت راه دیده نمی‌شود و یک دور باطل تمدیدهای پیاپی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی ضمن تاکید بر تمرکز دولت به منظور حل مشکلات معیشتی مردم گفت: آن‌چیزی که دولت از ابتدای فعالیت تاکنون از خود نشان داده، شایسته تقدیر است، زیرا مردم تلاش دولت برای حل مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسکن مهمترین مسئله معیشتی مردم است، گفت: حل مسئله مسکن از ۲ جنبه اقتصاد کلان و بهبود معیشت مردم دارای اهمیت است و امروزه اساسی‌ترین مسئله معیشتی در ارتباط با تامین سرپناه شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار مسکن گفت: بازار مسکن کشور از حضور تقاضای سرمایه‌ای و عرضه محدود رنج می‌برد و این ۲ نقیصه با در دستور کار قرار دادن مالیات‌های تنظیمی از جمله مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه به همراه جهش تولید مسکن مرتفع می‌شود.

*دولت گذشته جدیتی در سامانه ملی املاک و اسکان نداشت

این نماینده مجلس یازدهم ضمن انتقاد از عملکرد دولت گذشته در مورد سامانه ملی املاک و اسکان در جهت تهیه بانک جامع اطلاعات بازار مسکن گفت: دولت گذشته پیش از اجرا و نه در زمان اجرای فرآیند خوداظهاری هیچ جدیتی از خود نشان نداد و همین مسئله سبب شد تا بسیاری از سوداگران بازار و مالکان واحدهای مسکونی خالی به ویژه در مناطق هدف برای خوداظهاری اقدام نکنند.

یوسفی در تشریح این مسئله که بسیاری از واحدهای مسکونی خالی در مناطق لوکس نشین واقع شده است، گفت: برخورد مشابه نسبت به مناطق هدف یعنی، آن مناطقی که بیشترین خانه خالی را دارد با مناطقی که همه واحدهای آن دارای سکنه است، باید متفاوت باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ استراتژی موثری در ارتباط با مدیریت سامانه ملی املاک و اسکان از سوی وزارت راه دیده نمی‌شود و یک دور باطل تمدیدهای پیاپی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ارتباط با مسئله تمدید هوشمند زمان فرآیند خوداظهاری مردم در سامانه املاک گفت: تمدید باید به صورت محدود و به تفکیک هر منطقه با الویت مناطق هدف از جمله مناطق بالانشین پایتخت اتفاق بیفتد تا به دنبال آن پس از اتمام زمان هر منطقه بلافاصله محدودیت‌ها برای خانه‌های خوداظهاری نشده آغاز شود.

یوسفی در پایان گفت: تمدید هوشمند نام نویسی در سامانه ملی املاک و اسکان می‌تواند سرعت ساماندهی بازار مسکن را افزایش دهد و تقاضای سرمایه‌ای را از بازار خارج کند، این مسئله در کنار ساخت ۱ میلیون مسکن در سال می‌تواند فشار معیشتی از سوی تامین سرپناه را کاهش دهد.

نظر شما