شناسهٔ خبر: 174126 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ورودکمیسیون امنیت به پرونده«حمله سایبری»/دنبال ایجاد اغتشاش بودند

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت مجلس با اشاره به حمله سایبری به سامانه کارت سوخت گفت: ضد انقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی از ماه‌ها قبل برای ایجاد اغتشاش در آبان ۱۴۰۰ برنامه ریزی می‌کردند.

به گزارش «نماینده» وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص حمله سایبری اخیر به سامانه کارت سوخت اظهارداشت: با بررسی تاریخچه و سابقه حملات سایبری به کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه و ترکیه، مشاهده می‌کنیم در سال حملات متعددی به اماکن حساس، دستگاه‌ها، حوزه‌های حمل و نقل و انرژی این کشورها صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی نیز از این حملات بی‌بهره نبوده است. به مراکز هسته‌ای و حمل و نقل ایران حملات سایبری انجام شده است. چند وقت پیش به سیستم راه‌آهن ایران حمله سایبری شد.

وی ادامه داد: حمله اخیر به سامانه کارت سوخت و توقف تحویل بنزین از جمله همین حملات سایبری بود. اظهارات مقامات رسمی این حمله سایبری را تأیید می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: سازمان پدافند غیرعامل تقسیم کاری انجام داد و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به جهت حفاظت از سیستم‌های اینترنتی و نرم‌افزارها بین چند نهاد تقسیم شدند.

جلال‌زاده ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل مانورهایی را در طول سال در این دستگاه‌ها برگزار می‌کند و خلاء‌های نرم‌افزاری دستگاه‌ها را به مسئولان اعلام می‌کند.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه خود در هفته آینده این حمله سایبری را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. مسئولان مربوطه نیز برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان به کمیسیون دعوت خواهند شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به مانورهایی که سازمان پدافند غیرعامل برگزار کرده است در صورتی که خلاء‌های موجود به دستگاه گزارش داده شده باشد و دستگاه مربوطه در پی برطرف کردن این خلاءها اقدام نکرده باشد، مجلس شورای اسلامی قطعا این موضوع را بررسی خواهد کرد، زیرا حمله سایبری اخیر ضررهایی زیادی را به کشور وارد کرد.

جلال‌زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رعایت استانداردهای پدافند غیرعامل در دستگاه‌ها ضروری است، افزود: عدم توجه به استانداردهای پدافند غیرعامل موجب می‌شود در کمتر از ۲۴ ساعت دستاوردهای کشور از بین برود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: وزارت نفت توانست در کمتر از ۲۴ ساعت از بحران عبور کند. سوخت آزاد عرضه می‌شود و سوخت سهمیه‌ای نیز در حال قرار گرفتن در سامانه‌ها است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی قصور و تقصیر دستگاه‌های ذی‌ربط را از جایگاه قانونی خود مورد بررسی قرار خواهد داد.

جلال‌زاده تأکید کرد: ضد انقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی از ماه‌ها قبل برای ایجاد اغتشاش در آبان ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کردند. قطعا این حمله سرایبری با طراحی قبلی دشمنان و سرویس‌های جاسوسی بی ارتباط نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: دشمنان در تلاش بودند تا با این حمله سایبری، کشور را دچار تشنج و ناآرامی اجتماعی کنند اما با اطلاع‌رسانی دقیق و سریع صداوسیما و دولت و صبر و بردباری مردم این نقشه خنثی شد.

نظر شما