شناسهٔ خبر: 174055 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دور از سرزمین خیال

راستینه: متولیان جشنواره چرا یک جشنواره بدون هدف برگزار کردند

راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان جزو جشنواره‌های خوب سینمایی ایران است، در شرایطی به ایستگاه پایانی رسید که خبری از حضور مردم به ویژه کودکان و نوجوانان نبود و حتی کمکی به رونق سینماها در شرایط پسا کرونا نکرد.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی در مورد برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در أواخر مهر ماه در ۲ بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار شد اما باید به نقاط ضعف و قوت برگزاری این جشنواره توجه کنیم.

حجمه سنگین برنامه سازان غیرعلمی در حوزه نوجوانان

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان افزود: در تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب فیلم و دیگر آثار هنری برای کودکان دچار غفلت شده‌ایم، بحث و اهمیت تاثیر گذاری تربیت تصویری و انتقال مفاهیم اندیشه‌ای در قالب نمایش یکی از ضروریات دوران نوجوانی است، آنچه نوجوانان را در راستای ارتقای مهارت‌ها، نگاه‌ها ، فکر و اندیشه آنها کمک می‌کند ضرورت و تطابق رفتاری آنها با قهرمان‌های میدان‌ نمایش است، امروزه در دنیا مکاتب مختلف درصدد معرفی و ساخت الگوهای فکری برای مقاطع مختلف هستند، متاسفانه حجمه سنگین برنامه سازان غیرعلمی در حوزه نوجوانان و جوانان ما را دچار پریشانی ذهن و اشکال در پذیرش الگوهای برتر فکر و مهارت کرده است.

وی ادامه داد: تولیدات فاخر و عرضه آن به صورت علمی، پویا نگاری و سینمایی در گروه کودک و نوجوان ضرورت اجتناب ناپذیر فرهنگ و سبک زندگی امروزی ما است که زیاد به آن توجه نمی‌شود. برگزاری جشنواره‌های کودک و نوجوان را می‌توان نقطه شروع اثر بخشی در جهت گیری و حمایت از برنامه سازان، تهیه کنندگان در این عرصه باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: با شیوع اپیدمی کرونا جامعه به شدت از تحرک و پویایی دور شده و این کم تحرکی تبعاتی به دنبال دارد، ضرورت دارد حضور فعالانه و اجتماعی را پررنگ کنیم؛ در حال حاضر که باید فضای پسا کرونا را تجربه کنیم. تمرکز برای فعالیت‌های اجتماعی منجر به کاهش معضلات اجتماعی و عبور از افسردگی مفرد است. 

جشنواره ها مسیری برای مبارزه با اسیب‌های اجتماعی

راستینه یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های مربوط به کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین برنامه‌های است که باید در بخش فرهنگ و هنر گنجانده شود بی شک برگزاری اینگونه از جشنواره‌ها می‌تواند نوجوانان را به سمت رفتارهای درست در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و معرفی دنیای بیرونی بکشاند.

برگزاری جشنواره‌ای با هزینه کلان بدون هدف

نماینده مردم در مجلس ادامه داد:برگزاری جشنواره کودک و نوجوان امسال با انتقادهای بسیاری از قبیل کیفیت فیلم‌های تولید شده، نبود اکران مردمی، جای خالی فیلم‌های فانتزی، عدم حضور دانش آموزان مدارس( البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی)، دور بودن از شعار انتخابی«سینما، سرزمین خیال»، عدم تبلیغات برای برگزاری این جشنواره و…. روبرو بوده است؛ با تمام این کم و کاستی‌ها باید پرسید این جشنواره مسلما با هزینه کلان با چه هدفی برگزار شده است؟!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان جزو جشنواره‌های خوب سینمایی ایران است، در شرایطی به ایستگاه پایانی رسید که خبری از حضور مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در آن نبود و حتی کمکی به رونق سینماها در شرایط پسا کرونا نکرد، تجربه امسال این جشنواره نشان داد که این جشنواره فقط نامی از کودکان و نوجوانان را به دوش می‌کشد و نیازمند نگاه جدی به سمت تولیدات فرهنگی و هنری اینگونه جشنواره ها هستیم.

نظر شما