شناسهٔ خبر: 174042 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نظارت میدانی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از عسلویه و بوشهر

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نظارت میدانی اعضای کمیسیون متبوعش از عسلویه و بوشهر، گفت: در این بازدید مشکلات نیروگاه اتمی بوشهر و ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه گاز بررسی شد.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری در تشریح نظارت میدانی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از عسلویه و شهرستان‌های دشتی و بوشهر، گفت: در این نظارت میدانی از تاسیسات پارس جنوبی و سکوهای گازی بازدید به عمل آمد. همچنین در نشستی ویژه با حضور مدیران منطقه ویژه پارس جنوبی، مشکلات و معضلات این منطقه و شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بازدیدها مقرر شد در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ به موضوع سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه گاز به منظور حفظ تولید توجه شود.

وی با اشاره به بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی و مجتمع گلخانه‌ای شهرستان دشتی، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت برق واحدهای گلخانه‌ای با نرخ صنعتی محاسبه می‌شود و این امر مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد کرده، بنابراین مقرر شد که در قانون بودجه راهکارهای رفع این مسئله پیش‌بینی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تامین آب بوشهر، تکمیل سدها و خطوط انتقال آب از مشکلات بررسی شده در این بازدیدها بود، ادامه داد: اتصال خط ریلی شیراز به بوشهر، تکمیل آزادراه‌ها و... از دیگر مطالبات مسئولان بوشهر بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی از بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر و ظرفیت‌های بندری این شهر خبر داد و گفت: محدودیت منابع برای ایجاد و تکمیل طرح‌های فاز ۲ و ۳ نیروگاه، کمبود منابع برای خرید سوخت و تعمیرات و وجود سقف حقوق برای پرسنل متخصص این واحد  از جمله مشکلات مطرح شده بود که مقرر شد راهکارهای رفع آن احصا شود.

قادری افزود: براساس قانون بودجه وزارت نفت باید سه درصد از مبلغ قراردادهای خود را به مناطق نفت خیز و گاز خیز اختصاص دهد که این بخش به درستی اجرایی نمی‌شود، از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده از گاز، در انتهای زنجیره اخذ می‌شود در نتیجه به جای استان‌های تولیدکننده، استان‌های مصرف کننده از آن بهره‌مند می‌شوند که این رویه نیز باید اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید بخشی از اعتبارات طرح‌های بزرگ اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌ها هزینه شود به طور مثال اگر دولت در حال اجرای پروژه‌های عمرانی در بوشهر و خوزستان است باید بخشی از منابع این پروژه‌ها را برای ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق هزینه کند که در حال حاضر طرحی برای تحقق این مهم در دست بررسی است.

نظر شما