شناسهٔ خبر: 174007 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حاشیه ها و اخبار مجلس/28 مهرماه؛

برخی همسایگان از صبر "شیر آرام" دچار سوءتفاهم نشوند/ تشویش افکار عمومی توسط زنگنه و ابتکار/ 40 روز فرصت باقیمانده برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

صحن برخی همسایگان از صبر "شیر آرام" دچار سوءتفاهم نشوند، تشویش افکار عمومی توسط زنگنه و ابتکار و 40 روز فرصت باقیمانده برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مهمترین موضوعات امروز مجلس بود.

به گزارش خبرنگار «نماینده»، نمایندگان جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان با ماده 2 این لایحه با 188 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع در جلسه امروز موافقت کردند.

بر اساس ماده 2این قانون، نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شودو رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و مهارت‌ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود.

غلامعلی کوهساری در نشست امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 135، گفت: رئیس جمهور مطابق این اصل 3 ماه فرصت دارد وزارتخانه را به سرپرست واگذار کند و سپس گزینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.50 روز از انتصاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش می گذرد؛ حق قانونی رئیس جمهور است که از فرصت 90 روزه استفاده کند اما باید یادآور شد در 3 جلسه اخیر قوه مقننه مهم ترین تصمیمات در خصوص فرهنگیان همانند رتبه بندی معلمان گرفته می شود.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به نماینده مردم رامیان و آزادشهر، گفت: طبق اصل 135 قانون اساسی رئیس جمهور 90 روز فرصت دارد و اکنون 40 روز از این زمان باقی مانده است. در این خصوص به صورت حضوری با رئیس جمهور صحبت کردم لذا ایشان نیز دغدغه دارند و پیگیر موضوع هستند.

همچنین نمایندگان با ماده (3) لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در خصوص تعیین عناوین پنجگانه رتبه‌بندی به پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی با 117 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند؛ در این ماده آمده است: معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نام رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود و وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب پیشنهاد حاجی بابایی خطاب به نمایندگان اعلام کرد: به دلیل تصویب اصلاح کل ماده 3 اکنون باید مواد دیگر این لایحه رتبه های جدید پنجگانه اصلاح شود، از این رو لایحه باید به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع شود که نمایندگان در ادامه بعد از رأی گیری موافقت خود را با این ارجاع اعلام کردند.

در جلسه امروز مجلس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس درباره "رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارایه گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی" پس از قرائت در صحن علی مجلس، توسط علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد؛ نظر به موارد مطروحه در گزارش حاضر و بررسی مستندات، مدیران دستگاه اجرایی برابر قانون از اعلام مطالب خلاف واقع و غیرمستند منع شده اند لیکن آقای زنگنه و خانم ابتکار در نقض این تعهد شرعی و قانونی و اخلاقی نه تنها باعث تشویش اذهان عمومی، اشتباه محاسباتی و خسارت میلیاردی به بیت المال شده اند بلکه موجب تضییع حقوق عامه و ایجاد موانع برای کارکنان وظیفه‌شناس در انجام وظایف محوله شده اند لذا به موجب مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی از دستگاه قضایی در خواست می شود نسبت به تعقیب، محاکمه و اعمال مجازات مقرر قانونی نامبردگان اقدام مقتضی بعمل آید.

غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در نشست علنی امروز با اشاره به همسایگان کشور مطرح کرد: در ارتباط با حوزه بین‌الملل به خصوص حوزه منطقه‌ای به عنوان خادم مردم به برخی از همسایگان این تذکر را می دهم که حقوق همسایگی و حُسن همجواری را رعایت کنند و حرمت بزرگتری کشور و ملت بزرگ ایران را نگه دارند و از حسن رفتار، صبر و حوصله این شیر آرام دچار سوء تفاهم نشده و بازیچه دیگران قرار نگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش انتظارات مردم منطقه از وزیر جهاد و نیرو را برشمرد و تاکید کرد: 1. توسعه بنادر صیادی و استفاده از روش‌های نوین صید و صیادی،۲ .انتقال آب دریا به ۶۰ هزار هکتار اراضی لم یزرع بخش مرکزی به منظور پرورش آبزیان دور از ساحل و ایجاد حداقل ۲۰ هزار فرصت شغلی،۳ .ساماندهی تولید و فروش گوجه فرنگی دشتی و هماهنگی لازم جهت صادرات به موقع محصولات مازاد و خارج از فصل  و جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی، 4.اصلاح شبکه آبیاری و رفع آب رفع آفات نخیلات تنگستان و تامین آب مورد نیاز به جای افزایش بی رویه و غیرمنطقی حقابه، ۵ .تاسیس سازمان خرما و ساماندهی فرآیند کاشت،داشت و برداشت و فروش خرما،وزیر جهاد این قول را دادند و قرار است پیگیری کند، ۶ .تکمیل سدهای در حال احداث دو شهرستان، .۷ تکمیل آب شیرین کن های بخش دلوار، ۸ .ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه مُند 9.نحوه تکمیل شهرک های گلخانه ای ،10 .بلخی کردن چاه های کشاورزی از انتظارات مردم از وزرای جهاد و نیرو است.

انتهای پیام/

نظر شما