شناسهٔ خبر: 173955 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نوباوه وطن مطرح کرد؛

حمایت تبعص آمیز کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از کشورهای پذیرای مهاجر

نوباوه/2 نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است علیرغم اینکه کشورهایی مانند پاکستان و اروپایی‌ها نسبت به ایران پذیرش کمتری از مهاجران افغانستانی داشته و حمایت کمتری از آنها می‌کنند اما کمک‌های مالی بیشتری از سازمان ملل در این خصوص دریافت می‌کنند که تبعیض‌آمیز است.

به گزارش «نماینده» بیژن نوباوه وطن با اشاره نحوه پذیرش مهاجران افغانستانی در ایران و مقایسه با سایر کشورها، گفت: در کشور ما پذیرش برادران و خواهران افغانستانی بیش از حد قانونی بوده و از آنجایی که هم فرهنگ و هم زبان ما هستند خدمات خوبی به آنها ارائه می کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قوانین پذیرش مهاجران بر اساس قوانین کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است، عنوان کرد: طبق قانون این کمیساریا، باید بر اساس میزان پذیرش پناهندگان و مهاجران، کمک هایی از سازمان ملل دریافت شود که متأسفانه یکی از مسائل در سال های اخیر همین بوده است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: کشورهای همجوار مثل پاکستان و سایرین علیرغم پذیرش کمتر افغانستانی ها، بیش از ما از کمک های سازمان ملل برای مهاجران بهره مند بوده اند و این تبعیضی بوده که کمیسیاریا در قبال ما روا داشته است.

نوباوه وطن ادامه داد: با این حال تمام این مسائل باعث نشده در مورد خدمات رسانی از جمله آموزش، واکسیناسیون، درمان و یارانه های مختلف به شهروندان افغانستانی دریغ کنیم و همواره بیش از قوانین سایر کشورها به آنها کمک کرده ایم.

وی افزود: کشورهای دیگر که افغانستانی ها را به عنوان مهاجر و پناهنده می پذیرند، آنها را در کمپ هایی نگهداری می کنند که شایسته نیست اما ما آنها را به چشم هموطنان خود دیده و دقیقا همان خدماتی که به ایرانی ها می دهیم را به این شهروندان می دهیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه افغانستانی ها در ایران زندگی می کنند اما در کشورهای اروپایی به عنوان نیروی کار در کمپ ها هستند، خاطرنشان کرد: آنها شأن انسانی پناهندگان را در نظر نگرفته و افغانستانی ها را به اردوگاه های کار اجباری می فرستند اما در قبال این سطح از پذیرش مبالغ خوبی از سازمان ملل دریافت می کنند در حالی که به ایران کمکی نمی شود.

نظر شما