شناسهٔ خبر: 173900 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

عزت‌الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مذاکرات باید با اخذضمانت همراه باشد

اکبری12 عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت جدید انقلابی مواضعی دارد که مشخص است. هرچند تازه‌کار خود را شروع کرده اما اعلام کردند که روند مذاکرات به رفتار طرف مقابل بستگی دارد.

به گزارش «نماینده» عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت جدید انقلابی مواضعی دارد که مشخص است. هرچند تازه‌کار خود را شروع کرده اما اعلام کردند که روند مذاکرات به رفتار طرف مقابل بستگی دارد.
وی افزود: ایران در مذاکرات هسته‌ای آنچه توافق شده بود را عمل کرده است اما طرف مقابل نه‌تنها به آن‌ها عمل نکرد بلکه از ما طلبکار نیز هست. بنابراین مذاکرات یک نقص داشته است که باید مشخص شود. این نقصان‌ها باید مستند شوند تا بدعهدی که آمریکا مرتکب شد مجدداً تکرار نشود.
تالار پشتی ادامه داد: مذاکرات باید طوری پیش برود که ضمانتی از غربی‌ها برای اجرای تعهداتشان بگیریم تا بتوانیم باوجود بدعهدی‌هایی که داشتند به برجام بازگردیم. اکنون نوبت غربی‌هاست. ما در مذاکرات قبلی توافق را امضا و به تعهدات خود تمام و کمال عمل کردیم و اکنون طبیعی است که به‌واسطه بدعهدی آن‌ها اجرای تعهدات برجامی خود را متوقف کنیم و برای ادامه، از آن‌ها تضمین بخواهیم. این‌یک محور طبیعی برای مذاکرات است.
 غربی‌ها می‌خواهند ایران را در مذاکرات به بازی بگیرند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: غربی‌ها در حال رند بازی در مذاکرات هستند و می‌خواهند ایران را در مذاکرات به بازی بگیرند. آن‌ها می‌گویند ایران باید سریعاً به مذاکرات بازگردد و برجام را احیا کند. حرفی که جای تعجب دارد! ازآنجاکه آمریکا و غرب نسبت به سایر کشورهای دنیا با همین موضع برخورد می‌کنند خیال کردند می‌توانند با ایران نیز چنین رفتاری داشته باشند.
وی تأکید می‌کند: کلاهبرداری‌های آمریکا در عرصه بین‌الملل به این شکل انجام می‌شود که توپ را در زمین طرف مقابل می‌اندازد. هرکس سررشته‌ای در مسائل بین‌المللی داشته باشد می‌داند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا برجام را به‌راحتی پاره کرد. آمریکایی‌ها چطور می‌توانند این اقدامات را انکار کنند؟ آمریکایی‌ها ایران را مانند سایر کشورها فرض کرده و خیال می‌کند هرچه بگویند ما باید گوش کنیم.تالار پشتی گفت که آن‌ها نمی‌دانند با یک انقلاب طرف هستند. نمی‌دانند با کشوری طرف هستند که رهبرش آیت‌الله سید علی خامنه‌ای است. هرچند این‌طور نیست که ندانند اما تمام تلاش خود را می‌کنند که خودشان را به نفهمیدن بزنند بلکه جواب بگیرند. 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در انتها متذکر می‌شود: ابزار آمریکا همین ترساندن و تحریم کردن است. اما اگر آمریکا خودش را آدم حساب می‌کند، خودش را طرفی از مذاکره به‌حساب می‌آورد بهتر است که خودش بدون چون‌وچرا به برجام بازگردد و عهد و پیمانی که مشخص است را اجرایی کند و پس‌ازآن ایران وارد عمل خواهد شد.

نظر شما