شناسهٔ خبر: 173659 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

به جای واردات کروکودیل از مالزی روی گاندو سرمایه گذاری کنید

سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنای جدی برای واردات کروکودیل مالزی وجود دارد، بهتر است روی تمساح پوزه کوتاه یا همان گاندو در بلوچستان سرمایه گذاری شود تا هم به لحاظ توجه زیستی و هم در راستای گردشگری؛ سیستان و بلوچستان مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی در مورد وارد کردن حیوانات بدون برنامه ریزی به کشور گفت: در سال‌های اخیر وارد کردن حیوانات بدون توجه به خاستگاه اکولوژیک آنها تجربه موفقی نبوده است. در حال حاضر خبرهایی شنیده می‌شود در خصوص وارد کردن ۸۰ کروکودیل زنده از مالزی به کشور که با شرایط فعلی جامعه همخوانی ندارد.نماینده مردم چابهار، نیکشهر،کنارک وقصرقند در مجلس یازدهم افزود: اگر بنای جدی برای واردات کروکودیل مالزی وجود دارد، بهتر است روی تمساح پوزه کوتاه یا همان گاندو در بلوچستان سرمایه گذاری شود تا هم به لحاظ توجه زیستی و هم در راستای گردشگری؛ سیستان و بلوچستان مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار بگیرد که ارزش افزوده آن بیشتر خواهد بود.

با واردات حیوانات بدون برنامه ریزی به کشور به شدت مخالف هستم

وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح‌ واردات حیوانات نظیر کروکودیل از مالزی به شدت مخالف هستم، در چند ماه قبل اخیر متاسفانه چندین مرتبه گونه‌های متفاوتی از حیوانات دیگر همچون گورخر آفریقایی و یا شیر بریتانیایی وارد کشور کردند که در سایه عدم ناتوانی در نگهداری شاهد مرگ آنها بودیم، این گونه طرح‌ها بدون مطالعه کارشناسی انجام می‌شود و غیر هزینه برای کشور حاصلی ندارند.

هندوستان کوچک ایران را دریابید

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ظرفیت‌های توریستی و اکوتوریستی در استان سیستان و بلوچستان بسیار بالا است اگر به آنها توجه شود نه تنها بخش عمده‌ای از مشکلات این استان مرتفع می‌شود بلکه به دلیل هم مرزی با دیگر کشورها منجر به ارزآوری به کشور خواهد شد. این استان پهناور کشور به لحاظ محیط زیستی و کشاورزی به هندوستان کوچک معروف است، محصولات استوایی و گرمسیری کمیابی نظیر گواوا، پاوپاو، چیکو، نارگیل، انبه، موزه و… داریم که هر یک می‌توانند جذابیت‌های بی بدیلی برای گردشگران داشته باشند.

سیستان و بلوچستان استان محرومی نیست

سعیدی ادامه داد: جدای از مشکلات زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌های جذاب محیط زیستی همچون تالاب‌های هامون، صورتی، پدیده‌های زمین شناختی دیدنی و یا تمساح پوزه کوتاه وجود دارد که سرمایه گذاری روی هریک از آنها به خودی خود می‌تواند زمینه برطرف کردن بخشی از چالش‌های اقتصادی کشور باشد. متاسفانه هیچ زمانی از چنین ظرفیت‌های اکو توریستی این سرزمین استفاده نشده است، به اعتقاد بنده سیستان و بلوچستان استان محرومی نیستی بلکه ما تمام میهن را از ظرفیت‌های بی بدیل این استان محروم کردیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: امیدوارم وزیر گردشگری دولت سیزدهم نگاه دیگری به ظرفیت توریستی و بوم گردی سیستان و بلوچستان داشته باشد و به وعده و وعیدهای که در هنگام رای اعتماد دادند جامه عمل بپوشانند، سرمایه گذاری در حوزه اکوتوریستی سیستان و بلوچستان از آورده‌های بی نظیر اقتصادی خواهد بود.عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه یک سویه و یکطرفه به محیط زیست هیچگاه به توسعه ختم نمی‌شود، انتظار ما از رئیس جدید سازمان محیط زیست استفاده از ظرفیت‌های زیست محیطی و بهره مندی کشور از امکانات اکوتوریست است، بسیاری از گردشگران ظرفیت‌های بوم گردی سیستان و بلوچستان را رویایی می‌دانند در صورتی که مواردی نظیر چشمه‌های گل فشان (گل افشان‌ها) یا تنوع حیوانات نظیر تمساح پوزه کوتاه و… می‌طلبد یک هماهنگی خوبی بین مجموعه وزارتخانه گردشگری و سازمان محیط زیست صورت بگیرد تا حداقل ظرفیت‌های بی بدیل این استان دیده شود.

نظر شما