شناسهٔ خبر: 173601 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مفتح:

منابع بودجه ۱۴۰۰ در خط پایان؛دولت لایحه متمم بودجه را تقدیم مجلس کند/ لزوم تمدید ۶ ماهه برنامه ششم

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با اشاره به پایان منابع مصرفی بودجه ۱۴۰۰ گفت: لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ باید از سوی دولت تقدیم مجلس شود.

به گزارش «نماینده» محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با بیان این که با توجه‌ به پایان منابع مصرفی بودجه ۱۴۰۰، هنوز متممی از سوی دولت به مجلس نرسیده است گفت: اگر بودجه قرار است نتیجه‌ای مثبت داشته باشد، بایستی از سوی دولت ارائه شود.

وی افزود: لایحه مقدم بر طرح است چون دولت مسئول اجرا بوده و محدودیت‌ها را می‌داند و بدنه کارشناسی قوی در خدمت دارد. در خصوص بودجه، این اتفاق باید به نحو احسن رخ دهد چراکه قاعدتاً باید از سوی دولت تقدیم شود.

مفتح از عدم توازن منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: باید از نظر منابع تقویت شویم ولی توازن روی کاغذ، با یکسری مفروضات همراه بود ولی امروز که نیمی از سال را گذرانده‌ایم، احتمالاتی که برای تأمین درآمد در نظر بود، محقق نشده و دولت با مشکلات عدیده در حوزه درآمد روبه‌رو است. دولت روحانی نیز تخصیص‌ها را انجام داد و لذا فضای بازی در دست دولت نیست که روی هزینه‌ها اقدامی جدی صورت دهد و صرفاً شاید متمم بودجه از سوی دولت ارائه شود که تا کنون چیزی تقدیم مجلس نشده.

مفتح همچنین به وظایف دیگر کمیسیون برنامه‌وبودجه اشاره کرد و گفت: در سال پایانی اجرای برنامه ششم هستیم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم برنامه هفتم چگونه تدوین خواهد شد.

وی ادامه داد: از نظر زمان‌بندی حداقل باید ۶ ماه دیگر برنامه ششم تمدید شود؛ آن هم به شرطی مؤثر است که لایحه برنامه هفتم از سوی دولت به مجلس تقدیم شود و ما در شش ماه نخست ۱۴۰۱ آن را بررسی و تصویب کنیم.

مفتح گفت: در صورت تحقق این طرح، برنامه ششم تا پایان شهریور ۱۴۰۱ تمدید می‌شود. همچنین دولت باید شروع به جمع‌آوری اطلاعات بودجه ۱۴۰۱ کند و بخشنامه‌ها را صادر نماید. سازمان برنامه‌وبودجه باید درخواست‌ها را تلفیق کرده و تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید تقدیم مجلس شود.

نظر شما