شناسهٔ خبر: 173534 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

راستینه:

ارائه کمک های بلاعوض به هنرمندان حداقل کار ممکن برای این عرصه کرونا زده است

راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای گفت: حداقل کمک‌هایی که می‌توان در راستای حمایت از هنرمندان سینما و تئاتر کرد ارائه کمک‌های بلاعوض برای این گروه است، این کمک‌ها نباید به صورت تسهیلات قرض الحسنه و یا وام با بازپرداخت درصدی مشخص باشد.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی در مورد ورشکستگی ۹۸ درصدی سینماها گفت: اپیدمی کرونا خسارات جانی و مالی فراوانی در سطح ملی و بین المللی به همراه داشته است. تمام مشاغل از گردشگری گرفته تا فرهنگ و هنر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان افزود: با توجه به تلاش‌های متعددی که کمیسیون فرهنگی در راستای حمایت از هنرمندان داشت؛ در شرایط کرونا شاهد آسیب جدی در بخش فرهنگ و هنر بودیم، متاسفانه سیاست‌های دولت دوازدهم به گونه‌ای بود که شاهد بی‌توجهی به وضعیت وخیم بسیاری مشاغل هستیم و اقدام موثری در راستای خروج از این شرایط بحرانی شکل نگرفت. کمیسیون فرهنگی جلسات متعددی در گذشته با وزیر سابق فرهنگ و ارشاد برگزار کرد و تک تک مشکلات از تعطیلی سینماها تا عدم حمایت از هنرمندان را مطرح نمود و آسیب‌های مختلفی که صاحبان اینگونه مشاغل متحمل شدند را مورد بررسی قرار داد.

وضعیت نامناسب فرهنگ و هنر در شرایط کرونا

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآورشد: وضعیت نامناسب فرهنگ و هنر به ویژه فعالان حوزه تئاتر و سینما در شرایط کنونی بسیار نامناسب است در طی دو سال اخیر شاهد جان باختن بسیاری از هنرمندان به دلیل شیوع کرونا بودیم باید در این راستا برنامه‌های کارآمدی از طرف وزارتخانه ارائه می‌شد، جبران برخی از خسارات وارده غیر ممکن است.

راستینه با اشاره به خسارات جبران ناپذیر اهالی فرهنگ و هنر تاکید کرد: حداقل کمک‌هایی که می‌توان در راستای حمایت از هنرمندان سینما و تئاتر کرد ارائه کمک‌های بلاعوض برای این گروه است، این کمک‌ها نباید به صورت تسهیلات قرض الحسنه و یا وام با بازپرداخت درصدی مشخص باشد.

تغییر رفتار مردم با «فرهنگ و هنر» در کرونا شدت گرفت

وی در ادامه تصریح کرد: جدای از شرایط کرونا و آسیبی که اهالی تئاتر و سینما دیدند شاهد تغییر رفتار جامعه در بحث تئاتر و سینما بودیم. دوری مردم از سینما ‌و تئاتر به واسطه فرهنگ حاصل شده از اپیدمی کرونا و عدم حضور در تجمعات خسارات جدی به سینماداران و صاحب سالن‌های سینمایی وارد کرد؛ به گونه‌ای که امروز شاهد ورشکستگی ۹۸ درصدی سینماداران هستیم. در جلسه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان و متولیان هنر خواهیم داشت این مشکلات مطرح می‌شود، امیدوارم دولت سیزدهم برنامه کار آمدی برای حل این مشکل ارائه کنند.رئیس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تغییر فرهنگ ایجاد شده به واسطه کرونا و دوری مردم از تجمعات غیرضروری خسارات جبران ناپذیری به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرده است و این تغییر رفتار شاید سال‌های طولانی زمان نیاز داشته باشد تا مردم حضور در اجتماعات فرهنگی را جزئی از نیازهای اصلی جامعه بدانند، لذا علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی از هنرمندان لازم است برای این تغییر رفتار و رویکرد مردمی که تبدیل به یک مسئله فرهنگی شده است چاره اندیشی کنیم. بی شک اهالی فرهنگ و هنر جزو افرادی هستند که بیشترین آسیب را از این تغییر رفتار مردم دیده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: سیاست‌های محدود سازی در دولت گذشته به صورت عام اجرایی می‌شد که به تازگی این سیاست‌ها به صورت هوشمندانه عملیاتی شده است، قبل از اجرایی شدن سیاست‌های محدود سازی به صورت عام باید برآورد و چشم اندازی از خسارت‌های در نظر گرفته می‌شد که متاسفانه چنین عملی ممکن نبود و شاهد آسیب جدی در عرصه سینما و تئاتر بودیم.

نظر شما