شناسهٔ خبر: 173520 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نماینده اهواز در مجلس:

برخی صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند

مجتبی یوسفی یوسفی گفت: برخی صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند و افرادی به دلیل رابطه با جریان‌های سیاسی وارد این صندوق‌ها می‌شوند.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان و مشکلات معیشتی این قشر در کشور گفت: برخی صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت دولت‌ها شده اند. افراد سیاسی مانند نمایندگان سابق مجلس، وزرا، فرمانداران و استانداران، اگرچه در دوران مسئولیتشان زحمت کشیدند، اما بدون تخصص در حوزه منابع اقتصادی و تامین منابع مالی به دلیل رابطه با جریان‌های سیاسی، به عنوان مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره صندوق‌های بازنشستگی یا شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها منصوب شدند که نتیجه آن، وضع کنونی این صندوق هاست.

این نماینده مجلس با تاکید بر توجه به اقشار ضعیف جامعه در قانون بودجه سال آینده به عنوان اولویت نمایندگان یادآور شد: آمادگی داریم با همراهی کمیسیون‌های تخصصی مجلس در تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم، برای حل مشکلات بازنشستگان و اقشار ضعیف جامعه اقدام کنیم و دولت سیزدهم هم که مردم به آن امید بسته اند، بهتر است برای اصلاح قانون لایحه ارائه دهد تا در نهایت اقدام عملی و جدی برای اصلاحات قوانین داشته باشیم.

وی با تاکید بر بازنگری در مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های تابعه آن، افزود: دولت برای ساماندهی بدهی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی باید از مدیران توانمند و با سابقه مشخص در حوزه اقتصادی استفاده کند تا مشکلات بازنشستگان نیز رفع شود.

یوسفی اضافه کرد: اگر از مدیران مناسب در صندوق‌های بازنشستگی استفاده نشود و همین روش ادامه پیدا کند، به دلیل اینکه پنجره جوانی جمعیت در حال از دست رفتن است، در چند سال آینده بحران‌هایی مانند بحران‌های صندوق بازنشستگی فولاد، هواپیمایی هما و تامین اجتماعی را خواهیم دید که تامین معاش بازنشستگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آمار می‌گوید اگر با این روند جمعیتی جلو برویم و پنجره جمعیتی را از دست بدهیم، با وضعیتی مانند حالا روبرو می‌شویم که صندوق‌بازنشستگی کشوری به ازای هر شاغل، یک بازنشسته دارد و این یعنی ورودی و خروجی برابر است.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اظهار کرد: الان بهترین شرایط را از نظر جوان بودن جامعه داریم که اگر سیاست‌های دولت حمایت از تولید به معنای افزایش ثروت باشد، دیگر مشکلی در حوزه کارگری و کارفرمایانی که هر از چندگاهی شرکت هایشان ورشکسته می‌شود، نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: باید از ابزارهای مانند بیمه‌های تکمیلی و سرمایه گذاری در حوزه درمان نیز استفاده شود و برای نمونه، صندوق‌های بازنشستگی بیمارستان تاسیس کنند تا هم به مردم و هم بازنشستگان خدمات داده شود.

یوسفی گفت: متاسفانه برآورد می‌شود دولت به صورت حداقلی میان ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یا بیشتر به صندوق تامین اجتماعی بدون سودها و... بدهی دارد.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس بیان کرد: اگرچه مجلس پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان را ارائه کرد و این افزایش نیز رخ داد. اما بازنشسته‌ای که دخل و خرجش بیشتر می‌شود و مهمان پذیر است و پس از ۳۰ سال زحمت دچار بیماری می‌شود، مشکلات معیشتی دارد.

نظر شما