شناسهٔ خبر: 173458 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رحیمی جهان آبادی در دیدار با معاون سیاست خارجی و همکاری‌های وزارت خارجه پرتغال:

اروپایی‌ها نباید دنباله رو سیاست‌های غیرسازنده و مخرب آمریکا باشند

رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال گفت:کشورهای اروپایی به ویژه کشور پرتغال، نباید دنباله رو سیاست های غیر سازنده و مخرب آمریکا باشند.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال و هیأت همراه در ادامه‌ی دیدار های خود در لیسبون، با فرانسیسکو آندره، معاون سیاست خارجی و همکاری‌های وزارت خارجه پرتغال دیدار و گفتگو کردند. 

رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و پرتغال گفت: تعاملات مثبت و رو به رشد تهران و لیسبون پشتوانه محکمی برای ارتقای سطح مناسبات فیمابین در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی ایران و پرتغال است. 

وی همچنین بر آمادگی مجلس شورای اسلامی در تقویت مستمر ارتباطات میان مجالس دو کشور تأکید کرد. 

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و پرتغال در ادامه با اشاره به موضوعات مورد علاقه دو طرف برای گسترش همکاری‌ها گفت: توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور ویزا برای تجار و دانشجویان از موضوعاتی است که اراده سیاسی در دو طرف برای عملیاتی کردن آنها وجود دارد که امیدواریم با تلاش مقامات طرفین این امر سریعتر به وقوع بپیوندد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح رویکرد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه روابط با اروپا بویژه پرتغال، بر اولویت داشتن بهبود اقتصاد و معیشت مردم  کشورمان تأکید کرد و بیان داشت: با توجه به ظرفیت های فراوان دو کشور، در حال حاضر حجم روابط تجاری فیمابین کاهش یافته است لذا امیداوریم هر دو طرف تلاش کنند تا بسترهای تقویت روابط اقتصادی در زمینه های مورد علاقه از جمله کشاورزی، آبزیان، مواد غذایی و... فراهم شود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهم نامه های امضا شده همکاری و خواهر خواندگی میان شهرهای ایران و پرتغال بر تداوم و توسعه این سطح از روابط تاکید کرد. 

 رحیمی جهان آبادی در پایان این دیدار استاندارهای دوگانه آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه دیگر کشورها را ناقض قوانین بین المللی دانست و افزود: کشورهای اروپایی به ویژه کشور پرتغال، نباید دنباله رو سیاست های غیر سازنده و مخرب آمریکا باشند. 

همچنین در این دیدار اشتراک نظرات  دو کشور در خصوص نگرانی های امنیتی ناشی از تحولات افغانستان، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و نفی یکجانبه گرایی و اجرای توافق هسته ای مورد گفتگو قرار گرفت. 

بر اساس این گزارش، فرانسیسکو آندره، معاون سیاست خارجی و همکاری‌های وزارت خارجه پرتغال نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور هیأت پارلمانی کشورمان در لیسبون گفت: مجالس پرتغال و ایران نقش تأثیرگذاری در کمک به دولت ها در راستای تقویت و تحکیم روابط فیمابین برعهده دارند.

وی افزود: گروه دوستی پارلمانی در  مجالس دو کشور از فعال ترین گروه های پارلمانی است. 

وی در ادامه با اشاره به اشتراک دیدگاه های پرتغال و جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه ای و بین المللی تصریح کرد: سیاست پرتغال حمایت از چندجانبه گرایی و پایبندی به توافقات بین المللی است و با هرگونه نقض قوانین و مقررات بین المللی در عرصه جهانی مخالف هستیم. 

معاون سیاست خارجی و همکاری وزارت خارجه پرتغال ضمن تایید سخنان رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورمان و استقبال از توسعه و گسترش همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف بویژه خدمات کنسولی، اقتصادی و فرهنگی افزود: پرتغال همه تلاش خود را برای ارتقاء سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران بکار خواهد گرفت. 

وی در پایان این دیدار نقش دیپلماسی را در حل و فصل مناقشات بین المللی مهم برشمرد و بر جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه خاورمیانه تأکید کرد.

نظر شما