شناسهٔ خبر: 173438 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نوش آبادی مطرح کرد؛

لزوم پرهیز وزارت خارجه از انتخاب سفرا بر اساس معادلات سیاسی

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تاکید بر انتخاب سفرا بر اساس تجربه، برنامه گفت: وزارت خارجه باید به دور از رویکردهای سیاس، سفرای با تجربه و برنامه را با هدف تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی انتخاب کند.

به گزارش «نماینده» حسین نوش آبادی در توضیح معیارهای انتخاب سفرا، گفت: نمایندگان ایران در دیگر کشورها که در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی سفارتخانه‌ها فعالیت می‌کنند، وظایف تعریف شده‌ای دارند. در شرایط کنونی که مسائل اقتصادی در اولویت است؛ رویکرد وزارت خارجه، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید در راستای دیپلماسی اقتصادی و توسعه مناسبات تجاری، مالی و پولی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به این هدف که ما باید جهت لغو و خنثی سازی تحریم‌ها قدم برداریم، سفرا هم با همین رویکرد باید انتخاب شوند و این افراد باید باتجربه و با برنامه باشند و در این شرایط، بتوانند از عهده مسئولیت مهم خود بر بیایند.

وی ادامه داد: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها وظایف مشخصی دارند و گسترش روابط با کشورها در همه زمینه‌ها به خصوص زمینه‌هایی که بیشتر مورد نیاز ماست، باید در دستور سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران قرار بگیرد. آنها باید برای روابط با همه کشورهای منطقه و جهان به ویژه کشورهایی که از ظرفیت‌های اقتصادی بالاتری برخوردارند و در این شرایط می‌توانند به ما کمک کنند، برنامه داشته باشند.

نوش آبادی یادآور شد: مسئله تعاملات اقتصادی منوط به بحث واردات نیست، ما باید بتوانیم توانایی‌هایمان را در امر صادرات کالا، توسعه روابط اقتصادی و فعال کردن نمایندگی‌های ایران عملیاتی کنیم، سفرا باید از ظرفیت بخش اقتصادی غیردولتی استفاده کنند زیرا بخش عظیمی از ظرفیت‌های اقتصادی ما در حوزه غیردولتی است لذا با ارتباط سازنده و بکارگیری شیوه های مناسب و موفق این روابط را باید توسعه و شکل دهند و بخش خصوصی ما را به بخش‌ خصوصی دیگر کشورها مرتبط کنند.

نماینده مردم قرچک و ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخاب سفرا کمال دقت نظر باید صورت بگیرد، سفرا باید از رویکرد اقتصادی و توانمندی لازم برخوردار باشند، وزارت خارجه باید از انتخاب بر اساس معادلات سیاسی که گاها هم مشاهده می‌شود، پرهیز کند و طبق فرایند مشخص افراد واجد شرایط، با برنامه، با رویکرد اقتصادی و مسلط توانمندی‌های سیاسی و غیره انتخاب شوند تا بتوانند ما را یک گام به سمت جلو ببرند.

نظر شما