شناسهٔ خبر: 173416 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رابطه معنادار کمبود امکانات رفاهی و ورزشی با رشد آسیب‌های اجتماعی

وحیدی عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی گفت: بین رشد آسیب‌های اجتماعی و کمبود امکانات رابطه معناداری وجود دارد، هر میزان امکانات رفاهی و ورزشی در مناطق محروم افزایش پیدا کند میزان شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» محمد وحیدی در مورد کمبود امکانات تفریحی و ورزشی در مناطق محروم کشور گفت: بیشتر مناطق محروم کشور به ویژه شهرهای مرزی از کمترین امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی برخوردار هستند در اکثر این مناطق توزیع امکانات به نسبت جمعیت در تعادل نیست. 

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های تفریحی و ورزشی افتتاح شده در این استان‌ها به دلایلی همچون کمبود بودجه نیمه تمام باقی مانده است، از خراسان گرفته تا سیستان و بلوچستان و خوزستان این کمبود امکانات را به عینه می‌توانیم مشاهده کنیم. به فرض مثال در خراسان پروژه‌های نیمه تمام مثل سالن ورزشی ۶ هزار نفری از سال ۹۱ شروع شده اما به مرحله اتمام نرسیده است. 

تقویت امکانات رفاهی و ورزشی کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از دلایل رهایی از آسیب‌های اجتماعی تقویت بعد رفاهی و تفریحی و ورزشی جامعه است که منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بروز استعداد افراد خواهد شد به فرض مثال هر میزان نوجوانان و جوانان به سمت ورزش و امکانات رفاهی سوق داده شوند بدون شک شاهده کاهش معضلاتی نظیر اعتیاد، قاچاق، دزدی و... خواهیم بود.

توجه وزیر ورزش به مناطق محروم

وحیدی تصریح کرد: بین رشد آسیب‌های اجتماعی و کمبود امکانات رابطه معناداری وجود دارد، هر میزان امکانات رفاهی و ورزشی افزایش پیدا کند میزان شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا خواهد داشت، به ویژه در استان‌های محروم کشور که به دلیل کمبود امکانات گاهی شاهد آسیب‌های از جنس مواد مخدر  هستیم، در این بین توجه به حوزه ورزش در این مناطق منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود، باید وزیر ورزش و جوانان به این مناطق محروم کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی اصولا در حواشی کلانشهرها و استان‌های بزرگ است، اگر قرار است آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند باید به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز توجه شود.

عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مسئولان و متولیان امر به شهرها و مناطق محروم توجه کنند دیگر مردم به دلیل کمبود امکانات به حاشیه کلانشهر هجوم نمی آورند. لازمه پیشگیری از رشد آسیب‌های اجتماعی در مناطق پر جمعیت شناسایی مناطقی است که این آسیب‌ها از آنجا متولد می‌شوند توجه به امکانات تفریحی و رفاهی حاشیه شهرها و مناطق محروم توجه به اشتغال جوانان، توزیع عادلانه امکانات و خدمات رفاهی، آب، برق و گاز، پشتیبانی از کشاورزی، دامداری و دامپروری همه می تواند زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم کند.

نظر شما