شناسهٔ خبر: 173255 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

توانگر خبر داد؛

فرار مالیاتی سودجویان با کارت‌خوانِ کتاب‌فروشی‌ها/ ۲ میلیون و ۵۰۰ دستگاه کارت‌خوان مسدود شدند

توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی از حربه فرار مالیاتی با استفاده از کارت‌خوان کتاب‌فروشی‌ها خبر داد.

به گزارش «نماینده» مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  در مجلس و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در فیلمی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد بر لزوم رسیدگی بر فرارهای مالیاتی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان تاکید کرد و گفت: بر اساس آخرین اقداماتی که انجام شده، ۲ میلیون ۴۵۱هزار دستگاه کارتخوان و درگاه الکترونیکی به دلیل فرار مالیاتی با اقدام بانک‌مرکزی مسدود شدند.

وی ادامه داد: سازمان مالیاتی با همکاری بانک مرکزی باید به صورت جدی‌تر وارد این موضوع شوند. گزارش‌هایی که به کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس رسیده نشان می‌دهد که بیش از ۵ میلیون دستگاه کارت خوان در کشور فعال است، در حالی که فاقد پرونده مالیاتی هستند. البته اقداماتی در ماه‌های اخیر در جهت تشکیل پرونده مالیاتی انجام شده که امیدواریم استمرار پیدا کند.

وی درباره اینکه چطور از این دستگاه‌ها برای فرار مالیاتی استفاده می‌شود؟ توضیح داد: برخی از کسب و کارها می‌خواهند از معافیت مالیاتی استفاده کنند، به همین دلیل کارت‌خوان‌هایی که کتاب‌فروشی‌ها دریافت کرده اند را در اختیار می‌گیرند، چون کسب و کار پردرآمدی دارند و می‌خواهند مشمول معافیت‌های مالیاتی کتاب فروشی‌ها شوند.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم بانک مرکزی در حال شناسایی هوشمند این فرارهای مالیاتی است. اما لازم است از سوی مجلس به عنوان نهاد ناظر به بانک مرکزی و سازمان‌های مالیاتی هشدارهای لازم را بدهیم تا هر چه زودتر اقدام‌های عملیاتی و روش‌های موثری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی در کسب و کارها با استفاده از ابزار کارت خوان‌ها را انجام دهند تا مانع این اقدام شویم و وضعیت مالیات ستانی در کشور بهبود پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: از میان کارت خوان‌های مسدود شده؛ ۳۷هزار عدد بدلیل فقدان شناسه حقوقی غیرفعال،  ۲۸۷هزار دستگاه کارت‌خوان بدلیل کدملی و کدپستی نامعتبر، ۱۲هزار دستگاه بدلیل فوت مالک و ۲۵۰۰ دستگاه به دلیل دورزدن قانون برای فرار از مالیات مسدود شدند.  

نظر شما