شناسهٔ خبر: 173090 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

صفایی:

مسیر ترانیتی بندر چابهار به آسیای میانه موجب رفع محرومیت شرق کشور می‌شود

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای ضمن اتصال کشورهای عضو به دریا و استفاده از فرآورده های نفتی کشورمان با فعال کردن مسیر ترانزیتی بندر چابهار به آسیای میانه زمینه رفع محرومیت استان‌های شرقی و ایجاد ۴ میلیون شغل را فراهم می‌کند.

به گزارش «نماینده» محمد صفائی دلوئی با اشاره به اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، گفت: اعضای کشورهای عضو شانگهای حدود ۴۲ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌‎اند و بی تردید یک ظرفیت عظیم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است. از طرفی با توجه به اینکه عمده اعضای شانگهای نیازمند نفت بوده و ایران نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، این کشورها می‌توانند از فرآورده های نفتی کشورمان استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای آسیای مرکزی قرن ها به دنبال دسترسی به دریاهای آزاد بودند و امروز با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای این بستر فراهم شده است از این رو باید هر چه سریع‌تر آسیای مرکزی را از طریق ایران به بندر چابهار متصل کنیم، تصریح کرد: این امر یک فرصت طلایی برای کشورهای آسیای مرکزی و کشوری مانند چین بوده تا از این مسیر مبادلات تجاری خودشان را انجام دهند. از همه مهمتر ما نیز می‌توانیم در مسیر چابهار به آسیای مرکزی میانگین ۴ الی ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم که برای ایران بسیار حیاتی است.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با ایجاد مسیر ترانزیتی و اتصال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به بندر چابهار شرق کشور از محرومیت خارج می‌شود، از این رو دولت باید به فوریت خطوط ریلی مرتبط به مسیر ایران به آسیای مرکزی را تکمیل کند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی کشور و تکمیل خط راه آهن چابهار به آسیای مرکزی موجب شکوفایی ظرفیت‌های پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای می‌شود افزود: با تحقق این امر ضمن اینکه کشورهای آسیای مرکزی به آبهای گرم متصل می‌شوند، کشورهای بزرگی مانند چین و هندوستان نیز از مسیر ترانزیتی امن برخوردار خواهند شد. آمریکا تلاش بسیاری کرد تا این مسیر ترانزیتی را در افغانستان ایجاد کند اما با توجه به عدم وجود امنیت این امر محقق نشد.

صفایی خاطرنشان کرد: همچنین با ایجاد مسیر ترانزیتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی، می‌توانیم محصولاتمان را به کشورهای شرقی و عضو سازمان همکاری شانگهای صادر کنیم.

نظر شما