شناسهٔ خبر: 172907 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وحیدی خبر داد:

پیگیری کمیسیون آموزش و تحقیقات برای دریافت لایحه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از پیگیری این کمیسیون برای دریافت لایحه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان از دولت به منظور بهره‌مندی فرهنگیان شاغل و بازنشسته از سرمایه این صندوق خبر داد.

به گزارش «نماینده» محمد وحیدی در تشریح جزییات تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای مکاتبه با دولت جهت تسریع روند ارسال لایحه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ این وظیفه برعهده دولت گذاشته شد تا لایحه‌ای در جهت اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان به مجلس بیاورد و قانونگذار سه ماه به این منظور مهلت تعیین کرده بود اما دولت قبل به این امر مبادرت نورزید.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  اساسنامه قبلی این صندوق تاکید می‌کرد که سهم دولت باید برابر با سهم فرهنگیان باشد و این در حالی است که دولت چند سال به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم اصل سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان باید متعلق به سهامداران این صندوق یعنی فرهنگیان باشد و برای مدیریت آن هم پیشنهادات دولت برای اعمال تغییراتی در این روند در مجلس ارائه شده و مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون محقق نشده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: به دنبال پیگیری‌هایی که انجام دادم، مشخص شد پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در این مورد به جلسه هیات دولت رفته اما مصوبه‌ای نداشته است، بنابراین باید در قالب یک لایحه اصلاحی مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اگر این لایحه به تصویب برسد تغییراتی که در این مورد اتفاق می‌افتد، این است که همه سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان چه آنها که شاغل هستند و چه آنها که بازنشسته شده‌اند و در گذشته عضو این صندوق بوده‌اند یا حتی فوت کرده باشند در سهام این صندوق به صورت سهم در بورس یا در قالب واگذاری، شریک خواهند بود و این سرمایه متعلق به همه کسانی است که سهامدار هستند و سهم دولت هم به نسبت آنها پرداخت شده و این اتفاق بزرگ از ضرورت‌های آموزش و پرورش است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در نهایت قرار بر این شد که از طریق کمیسیون در این رابطه مکاتبه شود تا دولت سریعتر این لایحه را به مجلس بیاورد، ضمن اینکه نگاه جامعه فرهنگی نیز این است که این صندوق که سرمایه فرهنگیان در آن گذاشته می‌شود و سالانه از حقوق تعداد زیادی از جامعه فرهنگیان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق کسر می‌شود می‌تواند تحولی در زندگی آنها ایجاد کند بنابراین باید در اختیار خودشان قرار گیرد تا بتوانند از آن یا در دوره شاغل بودن یا بازنشستگی استفاده کنند، همچنین نباید فقط در سود این صندوق شریک باشند، بلکه باید در سرمایه آن نیز شریک شوند.

نظر شما