شناسهٔ خبر: 172749 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ابوترابی مطرح کرد؛

تفویض بخشی از اختیارات دولت به شوراها راهکاری برای تمرکززدایی

ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور وشوراها گفت: تصمیم دولت برای تعیین استانداران ویژه به‌منظور تمرکززدایی بسیار خوب است اما راهکار اختیار دادن به استانداران نیست بلکه باید امورات به دست مردم سپرده شود که شوراهای اسلامی شهر روستا نهادی بوده که دارای چنین ویژگی است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی درباره اهمیت واگذاری برخی اختیارات به استانداران و مدیران شهری گفت: متأسفانه ایران جزء کشورهای تمرکز گرا است و این موضوع باعث شده تا دولت مجبور به استخدام کارمند کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: بر اساس آمارها ۲ میلیون نفر کارمند و ۵ میلیون نفر بازنشسته داریم؛ این در حالی است که  کشوری مانند ژاپن با بیش از ۱۲۰ میلیون جمعیت ۵۰۰ هزار کارمند اداره می‌شود.

وی افزود: جمعیت بالای کارمندان و بازنشستگان باعث شده تا بخش اعظمی از بودجه سالیانه کشور صرف هزینه‌هایی مانند حقوق و مزایا شود که تمامی این مشکلات ناشی از تمرکز گرایی است.

ابوترابی بیان کرد:  تصمیم دولت برای تعیین استانداران ویژه به‌منظور تمرکززدایی بسیار خوب است اما راهکار اختیار دادن به استانداران نیست بلکه باید امورات به دست مردم سپرده شود که شوراهای اسلامی شهر روستا نهادی بوده که دارای چنین ویژگی بوده و در طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به این موضوع پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: در قانون چیزی به عنوان استاندار ویژه نداریم و اقدام دولت برای تعیین استاندار ویژه همانند فرمانداری‌های ویژه مبنای قانونی ندارد.

ابوترابی عنوان کرد: تمرکز زدایی شعار خوبی است اما راه حلش افزایش اختیارات استانداران و تعیین استاندار ویژه نیست و این کار اشتباه است.

وی یاد آور شد: هیچ مبنای قانونی برای تعیین استاندار ویژه وجود ندارد، جز اصل ۱۲۷ قانون اساسی که بر اساس آن هیئت دولت می‌تواند اختیاراتش را به وزیر یا شخص دیگر تفویض کند اما با این حال استاندار شامل این موضوع نمی‌شود.

نظر شما