شناسهٔ خبر: 172708 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قیمت خودرو با بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد؛ضرورت بررسی گرانی افسارگسیخته چهارچرخ‌ها در کمیسیون اصل ۹۰

ایران خودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید خودروسازان هر دَم یکی از عوامل اثرگذار در بهای خودرو را بهانه کرده و قیمت‌ها را افزایش دهند به طور مثال با رشد نرخ ارز بدون توجه به میزان ارزبری خودرو، بهای چهارچرخ‌ها را افزایش می‌دهند، این موضوع با گران شدن مواد اولیه مانند فولاد نیز صدق می‌کند.

به گزارش «نماینده» حجت الله فیروزی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، گفت: از آنجایی که عوامل موثر در قیمت خودرو و میزان اثرگذاری آن تاکنون به درستی آسیب‌شناسی نشده، نمی‌توان ادعا کرد که رشد نرخ ارز یا افزایش قیمت مواد اولیه دلیل اصلی گران شدن خودرو در بازار است، این شرایط موجب شده که خودروسازان هر دَم یکی از عوامل اثرگذار در بهای خودرو را بهانه کرده و قیمت‌ها را افزایش دهند به طور مثال با رشد نرخ ارز بدون توجه به میزان ارزبری خودرو، بهای چهارچرخ‌ها را افزایش می‌دهند، این موضوع با گران شدن مواد اولیه مانند فولاد نیز صدق می‌کند.

قیمت خودرو با هر اتفاقی در حوزه اقتصادی افزایش می‌یابد

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با هر اتفاقی در حوزه اقتصادی قیمت خودرو افزایش می‌یابد و مرتبط کردن آن به رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و... کار همیشگی خودروسازان است، افزود: قیمت خودرو پس از گران شدن به دلایل مختلف مانند رشد نرخ ارز، حتی با رفع بهانه‌های مذکور نیز کاهش نمی‌یابد.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گرانی افسارگسیخته خودرو را بررسی کند

وی اضافه کرد: هرچند کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسات متعددی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به منظور رفع مشکلات صنعت خودرو برگزار کرده و تصمیماتی اخذ شده اما کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز می‌تواند شکایت ها درباره گرانی افسارگسیخته این محصول را بررسی و با متخلفان برخورد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید با برنامه کوتاه مدت به موضوع قیمت خودرو رسیدگی و علت افزایش قیمت‌ها را مشخص کند زیرا بسیاری از قطعاتی که در حال حاضر برای تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد، پیش از گران شدن توسط خودروسازان خریداری شده بود.

دولت با پیش بینی سازوکاری مناسب خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دومین گام دولت باید با پیش بینی سازوکاری مناسب خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی رسانده و دست دلالان را از بازار کوتاه کند تا جوابگوی متقاضیان باشد.

ضرورت همکاری مجلس و دولت به منظور ساماندهی صنعت و بازار خودرو

فیروزی با اشاره به ضرورت همکاری مجلس و دولت به منظور ساماندهی صنعت و بازار خودرو، تصریح کرد: اجرای «طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو» که در کمیسیون تدوین و نهایی شده، می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند زیرا این طرح به موضوعات مختلف مانند عرضه و تقاضا، خدمات پس از فروش، توجه به بهبود کیفیت، ایمنی، واردات و... می‌پردازد.

واردات خودرو با ارز منشا خارجی یکی از راهکارهای تنظیم بازار

این نماینده مردم در مجلس یازدهم واردات خودرو با ارز منشا خارجی را یکی از راهکارهای تنظیم بازار دانست و افزود: با تحقق این مهم می‌توان بخشی از نیاز بازار را پاسخ داد و قیمت‌ها شکسته می‌شود چراکه خودرو با قیمت‌های متنوع در دنیا تولید می‌شود.

نظر شما